Grönt Kort?
Ja, rubriken skvallrar väl vad det handlar om.
Har lite funderingar på att fixa ett grönt kort för framtida behov. Men jag har ingen koll på det alls så om någon ville förklara lite vore det rätt bra:
- Hur tar man grönt kort?
- Måste den förnyas eller räcker den hela tiden?
- Engångssumma eller årsavgift? Vad händer om man ej betalar ett år?
- Måste man ha häst med och krav på den?

1. ta kontakt med en ridskola och hör om de har grönakortet kurser
2. det är ett livstidskort.
3. jag betalade inget för mitt gröna kort.
4. nej man måste inte ha häst.

Så det är alltså en helt teoretisk kurs? Är det nåt prov man skriver eller hur gör man?
Ska ta o kolla upp lite med närmaste ridskolan tänkte jag, men jag antar att de har sommaruppehåll under lovet…

japp, man går på några teorilektioner, sedan skriver man ett prov, och man får läsa i böckerna samtidigt som man gör provet så det är rätt så lätt att få ett grönt kort. I höst brukar de flesta ha sådana kurser, eftersom att tävlingssäsongen börjar på våren.

kortet kostar 150kr och det är ett praktiskt prov också, det kan variera.

Jag gick inte ens några teorilektioner. Vi hade en genomgång och sedan gjorde vi provet med hjälp av TR på samma kväll. Busenkelt, boka bara upp dig och kan du låna ett TR är det toppen (om du inte har ett förstås). Du får leda häst för hand också men de visar innan så det är inte heller svårt.
Jag gick på 4 stycken teorilektioner (2 h per lektion) och på sista tog jag kortet. Det gick på 550 kr.

För min del var kursen (två lektioner) obligatorisk för att få skriva provet, men man får (ska) ha TR när man skriver provet, så det är inte svårt alls. Det teoretiska provet var bara skritt, trav, galopp, några halter och ridvägar, enkelt det med :) Kostade 200 kr för mig, har jag för mig.

Så jag måste alltså ha hästen med mig då?
100-200 kr låter ju helt ok om det är en engångskostnad.
#3, trodde också att de började runt höstkanten, de flesta ridskolor är väl stängda på sommaren.
Fattar jag rätt om man får ha TR när man skriver provet? DÅ borde det ju inte behövas några lektioner, när jag tog min licens skulle vi kunna hela reglementet i huvudet ;P
Hästen tror jag inte man behöver ha med sig…? Det behövde inte jag i alla fall. Det enda praktiska jag behövde göra var häst vid hand (typ veterinärbesiktning på tävlingsplats).

Hela grejen med provet är (tydligen) att man ska kunna slå i TR och hitta information :) Men för att lära sig läsa ett register är det ett måste att gå kurs, tycker de som bestämmer..
Jag hade inte med mig häst till den praktiska delen av provet, utan lånade en där. Borde fungera även för dig, om du gör det på en ridskola eller liknande..

Jag har ju hellre min egna häst än lånar en. ridskolehästar brukar inte vara mycket att hänga i julgranen, iallafall om de är likadana som när jag red där…
Mne får man ha TR så behöver jag ju inte sitta här o plugga in allt, var rädd för att blanda ihop reglementena o grejja…blir ju lite att hålla reda på, mycket som skiljer sig mellan sporterna
Ojdå, vad olika det låter när man läser. Ingen har fått göra likadant som någon annan typ. :P

Nej, plugga behöver du inte göra, det finns inget alls du behöver kunna utantill :)
När jag tog mitt gröna kort så betalade jag en viss summa , kommer inte ihåg hur mkt , men…
JAg betalade dock för kortet , och 3 TR ..
JAg gick på 5 kurser , och skrev provet 2 veckor efter sista kursen då jag "råkade" åka till grekland ^^
jag fick ett prov med 1 x 2 :P
På bilden .
Frida, John Hickey och jag
Tränade för honom igår och idag, både med loppan och lukas, GICK SUPER BRA :)
Bilder kommer sen :P