Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2280 ggr
jn84
0

Flyttat på bete

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår flyttade jag och Jennie Dandelion och Sorro på bete. Det är på samma gård som vi stod förra året, men i år får vi stå i deras största hage och har sällskap av fyra ettårshingstar.

Ihopsläppet gick super. Hingstarna tuggade som tokar hela tiden och Dandelion blev lite irriterad över att de aldrig slutade följa efter honom och lukta på honom. Så han skickade iväg några rejäla sparkar. En av dem träffade en av hingstarna på bringan så det blev ett köttsår… Sorro förstod nog inte mycket alls. Han höll sig nära Dandelion hela tiden och försökte sparka lite han med när de små blev för påträngande.

Var ut och tittade till dem idag. Då låg Dandelion och Sorro precis bredvid varandra och vilade. Sen rullade de runt en massa tills de upptäckte oss och våra morötter. Hingstarna fick också smaka, men några bakåtstrukna öron var det allt ;)

Lägger in några bilder. Mest för Carolas skull :D 

Bild 1 - Hälsa

jn84
0

Bild 2 - Nyfikna hingstar följer efter Sorro och Dandelion

Eve
0

OJ! vad lite gräs! Vårat går upp till knäna.. Klarar de verkligen sig på det där? :S

Men det är mysigt där ute (:

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

jn84
0

Bild 3 - Följa efter mera

jn84
0

Bild 4 - "Måste dom följa efter oss hela tiden?"

jn84
0

Bild 5 - De fyra små musketörerna

Så här går dom när dom går runt i hagen. Fyra i bredd :)

jn84
0

#2 Det finns massor med gräs! :) Igår sprang de bara runt precis vid grinden och där är det ganska uppätet. Men längre ner finns det flera hektar grönt fint gräs :)

Ska försöka komma ihåg kameran imorrn så kan jag ta fler bilder. Om de behagar stå nån annanstans.

Marija
0

Fina bilder och fina hästar :) Kul att ihopsläppet gick bra.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

lisette
0

#5 vad jämn bläs den högraste hästen har!

Maja
0

Hahahahaha, söööta! Precis som småbarn som följer efter en hela tiden. :P

jn84
0

#9 Ja verkligen!! Och de förstod ju inte att när Dandelion sparkades så betydde det att de skulle hålla lite avstånd. De stod bara kvar. Kunde inte läsa varningarna heller. Den enda som inte gick nära honom var den stackaren som blev träffad.

Maja
0

Hihi, vilken av dem var det då? ;)

jn84
0

Den bruna med strimbläs.

Den andra bruna har blå ögon. Ser lite läskig ut ;)

gejsa
0

Tack för fotona. Ser att det är hästar lite längre bort med. Det är inte i samma hage väl?

Kul med foton i morgon också. :)

Men ser någon till köttsåret på den stackars hästen nu? Det är ju mycket flugor.

Jag har också massor av gräs. Räcker också upp till knäna och grönt är det än också. Fjordingarna är jättetjocka. Dom skulle eg inte gå och äta av detta gräs.

[Jennniie]
0

Jag ska få in mina bilder snart oxå.
Så får ni se lite mera, plus att jag har lite bilder på hela hagen så ni kan få se med;) Den e stoooor :)

jn84
0

#13 Hästarna längre bort går i en annan hage. Vår hage sträcker sig åt andra hållet.

Blev inga foton idag, glömde kameran. Gör ett nytt försök imorrn.

Stackars lilla hingsten går på antibiotika nu. Antar att hans ägare kollar till honom och såret.

gejsa
0

Oj, var hon tvungen att ta ut veterinär eftersom den får antibiotika?

Är dom mer sams nu då eller?

Ja, mer foton vill iaf jag se. :)

gejsa
0

Var är fotona? :(

jn84
0

Det blev inga foton idag heller. Hade med mig kameran, men hästarna vägrade stå nån annanstans än vid grinden så det var inte kul att fota. Så himla nyfikna hela tiden!!

Jag ville att de skulle stå långt ner i hagen så jag kunde fota när jag hämtade dem. Men gräset verkar godast vid ingången.

Det går jättebra i hagen. Sorro är den kaxigaste som motar bort hingstarna om de kommer för nära honom eller Dandelion.

Antar att hon hade ut vet, men vet inte riktigt.

gejsa
0

Usch, låter inte som min Sorro. Han motade aldrig bort hästarna här hemma. Hoppas han inte får en spark pga det nu då. För arga hästar får rivet skinn heter det ju (nästan). Ja, ni fattar väl vad jag menar?

tezzie
0

#19 Min Folly har aldrig någonsin visat såna tendenser heller, men när vi satte in en andalusier (valack) i hennes hage förra helgen så blev hon som förbytt. Hon jagar den stackars hästen så fort hon får chansen. Han får inte komma i närheten av hennes flock, rätt jobbigt att se faktiskt :-(

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

#20# Hur stor är hagen dom går i? Om någon gör så här hemma tar jag bort den utstötta hästen. Sätter in en annan häst som går ihop med den. Så har jag just nu. Dom går på bete men i två olika hagar. För denna häst blev sparkad också.

Nu tror jag inte att det är så illa med Sorro. Han vill väl mest bara inte låta någon komma för nära Dandelion, den enda tryggheten han har där i hagen.

tezzie
0

Problemet hos oss är ju att vi har fyra hagar, två som vilar hela tiden i omgångar. I den ena hagen går den där valacken som betäckte Folly, han får gå ensam (går inte ihop med någon annan än Folly och hon är helt utesluten) I den andra hagen går de övriga. Hagarna är uppdelade på ca 2 ha per hage. Folly går ju inne på natten eftersom jag är en hönsmamma (bara 2 grader på natten och ihållande regn) så då får han ju "vila" ifrån henne. Men hon verkar acceptera han mer och mer… Vi håller tummarna :)

gejsa
0

Vi tar ju också alltid in våra hästar på natten. I början var det ju för att Fille har eksem. Nu märker man att dom flesta vill in när klockan närmar sig 20 på kvällen för då kommer ju mygg och knott. Dom går ut kl 6 varje morgon. Alla står oftast vid grinden då när det är dags.

Jag har ju också så eg att när dom äter i en hage så står dom andra två och växer till sig. Men eftersom han inte får springa nu (ska eg stå i en sjukhage) så måste vi göra så här. Han ska få sin dom nästa vecka hos veterinären. Antagligen blir han utdömd och avlivas senare är endast 7 år gammal. Vill att han ska må bra den sista tiden OM det är så.

tezzie
0

Oj, hoppas att det går bra med veterinären… Är det någon av dina egna eller en inackordering?

gejsa
0

En inackordering. Endast 7 år gammal. Dom har inte hittat felet han markerar när dom böjprovar honom. Vissa dagar är han bättre. Han är en gåta för veterinären. Tycker så synd om dom som äger honom och även hästen förstås. Dom fick ta bort en 6 åring för 2 år sedan för kissing spines.

jn84
0

#18 Nej, jag blev också förvånad. Vet inte om Sorro börjat förstå att han faktiskt är större och starkare än stackars hingstarna. Han beter sig precis som araben hemma i Bålsta. Han var hackkyckling nr 1 i flera år och sen gick han med bara Dandelion och då blev han värsta mobbaren. Alla som kommit in i hagen efter det har han tagit kommandot över… Han är i samma ålder som Sorro. Vet inte om de börjar förstå att de inte behöver vara lägst, utan faktiskt kan försöka ta sig en högre plats.

Det är nog ingen fara för nån av hästarna i hagen. Hingstarna bråkar inte alls. De försöker bara försvara sig genom att tugga hela tiden. Men varken Dandelion eller Sorro ser det som "pass" utan går på dem ändå ;)  Men tror de har lärt sig att inte följa efter de stora hela tiden. Visst är hingstarna med överallt, och petar på Sorro och Dandelion emellanåt, men de är inte jobbiga längre utan håller en viss distans.

Plockar man ut nån ur hagen så gnäggar de andra som galningar. De är ett fint gäng tillsammans. Har dock inte sett hingstarna ligga ner i hagen, men jag är ju inte där hela tiden heller..

gejsa
0

Inga foton än?

[Jennniie]
0

Nu kan jag lägga in mina bilder iaf. Men dock sen ihopsläppet. Kan försöka komma ihåg att ta kort imorn med.
Men det blåser iväg när man väl ska göra det..haha

[Jennniie]
0

Lite spring :)

[Jennniie]
0

Sorro o Dandelion

[Jennniie]
0

Följa john

gejsa
0

Har ni börjat att rida än då sedan dom kom dit? Sorro blir väl uppblåst och rädd eftersom det är nya vyer nu.

[Jennniie]
0

Jag ska försöka ta en tur imorn :)
Blir nog mkt att titta på, men förhoppningsvis inte lika mkt vildsvin o älgar. Hha:D