Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 3059 ggr
hjullan
0

drömstall

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(snor morrhoppans idé så heder till henne)

Vad skulle ni ha för hästar i erat drömstall? Dvs. raser, och hur många hästar?

I mitt drömstall skulle såklart Jullan finnas (korsningsponny), Ottino, (sv hbl/nsv bruks) Lucky o Kiara (som är hennes flockmedlemmar arab, arab/newforest) sen skulle Jullan ha en bäbis som skulle va brun så ottino tror att det är han som är pappan. Sen skulle jag även ha två av Jullans systrar också. Karamell och en till som jag inte vågar skriva ut namnet på.

[slo]
0

Min lilla kille, sen har jag uppfunnit en intressant korsning som jag skulle vilja ha: Frieser / knabstrupper, tänk en stor svart frieser med schabraktigrering som enda tecken:P Vad fräckt det hade varit :D

Hade säkert blivit några quarters också, och diverse vänner som kanske vill vara installade också :)

hjullan
0

JAA fan va coolt. nån måste väl ha en sån, så många korsningar som det finns? joo jag skulle vilja lägga till en o annan harry också. stora biffiga korsningar.

[slo]
0

Kruxet är ju att få till en snygg tigrering… Kanske kan ta några försök :/ Självklart ska det ligga en westernsadel på den också, det glömde jag säga ;)

emsems
0

skulle nog vilja ha en nordis till killen, en shettis till barnen (som jag så klart har då), och typ 5 egna halvblod el dyl. alla med stam, så man kan avla m.m. minst ett, eller två ston som jag fölar på. kanske en hingst. minst 2 st i tävling.

alla desa hästar ska stå i ett stor och fint stall, med några inhyrningsgäster. självklart finns ridbana, ev tom manege. bra möjligheter för träning. eventuellt har jag åxå en liten ridsokla, där får jag lära ut mina egna knep. inte allt efter ridhandboken! =)

självklart har jag ekonomidel, gästhus för tränare och allt annat nödvändigt! =)

NinaToy
0

Skulle vilja ha min D-ponyn som jag har nu, 1 D-ponny till (irländsk), ett holsteiner sto(litet) och en frieser hingst! Och en liten shettis. :P

[slo]
0

NinaToy, vad ska du ha hingsten till?

Oh, glömde en sak! Ett ridhus utan väggar, så skönt på sommarn och rätt ok på vintern också :)

Eve
0

Jag hade såklart haft min Lykka. Sedan hade hon haft två föl, först hade jag tagit ett föl efter Järvsöfaks och sedan efter en frieserhingst.. Det skulle bli en stor kallblodig travare :).. Sedan hade jag nog haft ett par riktigt bra hopp och dressyrhästar.. ett par inackorderingar för att ha någon att rida med. Min egen lilla privata tränare som är jätteduktig, haha.. Sedan hade det funnits tre kissekatter, alla honor så de får ungar på sommaren.. ooh, så mysigt..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

ThereseW
0

Jag trivs ganska bra som det är nu, Stenen och hans kompis Häxan (båda e.fullblod) står i de två boxarna i stallet. Fler hästar har jag inte tid med ändå. Ganska skönt att ha ett eget stall där man kan göra vad man vill också.

Lilla_My
0

hmm… mitt drömstall… det ska finnas en bra ridbana, och ridhus som underhålls mkt regelbundet… och så en stooor gräsäng där man kan göra vad man vill (rejsa, träna dressyr, sätta upp hinder os.v) som självklart klipps hela sommaren ;) osså ska jag ha mina egna hästar i ett stall för sig och så ett ganska stort inackorderingsstall på gården också. Jag skulle gärna föda upp lite småponnysar, och då ska jag ha boxar som är väl anpassade till dom små, med boxdörrar som dom kan titta ut igenom ;) Det ska vara mkt fasta rutiner, och allt ska vara ordning och reda, varje hästägare får sitt egna utrymme där man förvarar alla sina prylar. och det ska vara bra stämning i stallet, alla ska känna sej välkomna, och man ska kunna be varandra om hjälp o så… spol/sköt-spilta ska också finnas, och toa, omklädningsrum och fikarum… och så ett gästrum, där man kan sova om man har ett sto som ska föla, en skadad häst, eller något annat =) oj vad jag drömmer mej bort till det stallet nu ;D haha

Peppe
0

Peppe såklart, 4 st isabellfärgade shetlandsston till fyrspann, en godkänd isabellfärgad shettishingst eller en godkänd isabellfärgad ridponnyhingst ca 145cm hög. nån som lägger märke till att jag gillar isabeller? Oskyldig

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Wiemona
0

I mitt drömstall skulle Wiemona och ett par araber till stå. Och så en fin nordsvensk…Jag skulle inte ha inackorderingar, bara om min syster skaffade sig häst!

NinaToy
0

#6# Har alltid drömt om en frieserhingst ! :D Och inte valack.

[slo]
0

#12 jo jag förstod det… Men vad ska du ha hingsten till? Avel eller för att det är "fräckt" att rida på hingstar?

Therese_Melberg
0

I mitt drömstall skulle jag ha MASSOR med shettisar, Savannah och Virvla förstås, någon riktigt fin shettishingst, en islänning till familjen och en svindyr dressyrhäst till migOskyldig

bubbelbubbel
0

en nordsvensk, eller ja, kanske två, och en shire. mm. det skulle jag nog ha. sen skulle jag nog ha en…eh…shire till ? kanske lika bra med två av varje. haha. nja, vi tar väl två islänningar med.

NinaToy
0

#13# En dressyrhingst! Får för mig att hingstar har mer power i sig än valacker. :P

[slo]
0

#15 hehe, det är ju elakt med en av varje ;)

#16 okej, jag var bara nyfiken. Förstår mig inte riktigt på folk som vill ha hingstar… Tycker inte det är så stor skillnad att rida, hingstar är oftast lata, allt annat blir så komplicerat och det är inte speciellt schysst mot hästen att låta honom ha kvar könsdriften utan att få betäcka…

emsems
0

#17. säger både med och emot dig. jag tror åxå det är jobbigt för hästen att vara hingst och inte få betäcka, men har åxå lite tycke av att dom ofta brukar vara snäppet häftgare. kanske får man lov att ha en hingst som får betäcka regelbundet?

bubbelbubbel
0

haha, slo, nä precis, snällare med två av varje ;P

gejsa
0

#17# Håller med dig slo igen. Skrattande

Ska man inte betäcka med hingsten så är det bättre för hästen att kastreras. Dom mår så mycket bättre då överlag.

EddaM
0

Jag skulle nog ha nordisar såklart. Någon godkänd avelshingst med ston till o avkommor till dem. Och för att ha det lite extra kul några islandshästar. Dessutom skulle jag ha ett karantän stall en bit bort så jag kunde ta hand om vanvårdade hästar med.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Wiemona
0

Det är nog ganska så tufft att ta hand om vanvårdade hästar, då menar jag psykiskt. Har varit medlem i Svenska Hästars Värn flera år och läst om fruktansvärda fall i deras medlemstidning. Ofta får de avliva hästarna de tagit hand om

gejsa
0

Jag var ett akuthem ett tag. Men hann inte få in några hästar. Hade precis ett föl då och folk sa att dom kunde ju komma hit med smitta osv. Så jag sa ifrån då. För hade mitt föl blivit smittad hade jag fått betala veterinärvård själv. Dom betalar ju bara för deras hästar. Så det blev ju litet snopet för oss. Jag drömde ju också om att få rädda några hästar till ett bättre liv.

E_hjo
0

Maggan, Några friesrar å så skulle jag vilja ha en mustang! =)

Alex
0

Mitt stall skulle enbart bestå av islandshästar.. Några snygga tävlingshästar och kanske avelshästar, om man nu får drömma så att man hade tid, pengar och kunskap till det..Oskyldig

Självklart skulle snyggingen Valle på bilden vara med också..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

NinaToy
0

Slo: Det är ju så att hopphingstar i eliten betäcker ju inte speciellt ofta!!! Man skulle väll skriva sitt drömstall? FÖR att det inte skulle bli en massa tjaffs, så ska DU börja utmana ödet? ^o) Jag hade säkert kunna hitta 1000 fel med ditt stall och dina hästar med men jag vill inte börja bråk här som det är i typ hela forumet!

Maja
0

Enbart islänningar, precis som #25!! Haha.. ;) Hmm.. En musblack valack (140-145 cm, femgångare), ett musblackt sto (130-135 cm, fyrgångare), ett svart sto (130-135 cm, femgångare) och en brun valack (125-135 cm, femgångare).. Haha.. Vem har planerat? ;) Hmm.. Jag skulle ha dem till tävlingar, avel.. Hehe.. *drömmer* Och en shettis, så klart!! :) Ett litet svart sto.. :P Till körning/avel..

tessa
0

I mitt drömstall skulle Yrla stå… och en klonad Yrla. Så att Yrla nummer ett inte blir ensam Flört

[slo]
0

#26 Och du har förståss all kunskap inom ämnet hopphingstar på elitnivå förstår jag.

Du behöver inte ta det så hårt, jag skrev bara vad jag tyckte om att ha en hingst bara för att det är fräckt. Och jag har aldrig påstått att elitryttare gör det som jag tycker är rätt heller för den delen…

Men kom igen, jag ser gärna att du hittar 1000 fel med mitt drömstall, jag kan ta kritik!

Emmelie
0

Jag skulle vilj ha både ett shettis(3 ston och 1 hingst) och shire(4 ston 1/2 hingstar) stuteri.. Sen två fina tävlingshästar typ halvblod till dressyr och hoppning. Sen två fullblod ett till galopp och ett till terräng. Sen fina ridponnyer till barnen (okej det dröjer nog ngra år) Fina och trygga tinkrar och haflinger till turridning. Hjälp, vilka drömmar jag har =D Hihi

mazze
0

Mitt drömstall:

Ska finnas på våran framtida gård innehållande Bus m dotter/son, definitivt en o annan andalusier el pre. Kanske en mindre ponny till Bias och ev ett par inackorderingar, för sällskaps skull.

Stallet ska helst ligga lite avsides m mkt bra ridvägar, paddock och gärna ett ridhus på el i närheten av gården. Absolut kanonfina hagar, stora o bra m olika terräng i.

EddaM
0

Har oxå varit med i svenska hästars värn i några år o jag vet att det är jobbigt att ta hand om sådana hästar o djur. Har arbetat på ett katthem. Men jag vill oxå göra en insats o hur svårt det än skulle bli skulle jag göra det….men som sagt det är en dröm.

S*Luddhuvet´z

gejsa
0

#32# Jo, visst så tänkte jag med när vi köpte gården. Men när jag sedan sansade mig så var jag tvungen att tänka på mitt föl i första hand. Dom skulle ju t o m kunna komma med farlig smitta.

NinaToy
0

Slo: Jag orkar faktiskt 2energi åt ditt stall…

[slo]
0

NinaToy, nej det var väl det jag misstänkte.

hjullan
0

meenn hörrni! det här är ju ett drömstall, o då går ju allt som en dans oavsett hur trasiga hästarna är :D:D allt ordnar sig i ett drömstall.

mazze
0

Det är klart att det gör!

Sussi
0

I mitt drömstall finns det en islänning, shire, frieser, finsk arbetarhäst samt en shettis. Kallblodsfantast som jag är, fast friesern är väl inte kallblod?

Lösdrift i anslutning till stallet ska det också vara.

mazze
0

Jo, visst är väl frieser kallblod. Har för mig det iaf, men kan ha fel…

EddaM
0

#33 Det förstår jag. Det är därför detta andra dröm stall skulle ligga en bit från det andra så hästarna inte kommer i närheten utav varandra o en själv tänker på smittorisken o byter kläder o skor m.m. =))

S*Luddhuvet´z

Heda
0

Åh det är så skoj "att drömma sig bort"jag brukar tänka "om jag blir rik ska jag skaffa den å den mm"..men helst av allt skulle jag villja ha ett lagom stort stall med stora fina boxar,mycket utrymme till alla,stora som små.stora hagar med mycket bete.Och i mitt stall skulle jag villjja ha Araber,helst krit vita,då jag älskade de som liten.Så klart ska de finnas flera Newforest och en å annan adenner,och fjording,jag älskar "biffiga"hästar;D…fast araber hör inte dit,men dem är välldigt vackra;D

tessa
0

heda: Vilket tjusigt stall med gulddetaljer! ;) Vart ligger det/vad är det för stall? *nyfiken*

Alex
0

Oh, kom på att det nog får flytta in en tinker i mitt stall också, en svart/vit skäck, med övervägande svart. Så snygga hästar ju! :D

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst