Börja med täcken?
Hej,
när har ni tänkte börja täcka hästarna? Eller har ni redan gjort det?
Min häst står i box, men det är samma temperatur som ute där, behövs det täcke då? Kan hon frysa, eller kommer hon svettas med täcke på?
Eftersom hon står still så tänkte ja att det borde bli kallt.
Hur gör ni?
/Linnea

Jag täcker mitt halvblod/fullblod eftersom han står ute i logen = kallstall. Lika kallt ute som inne i boxen. När jag ser att temperaturen börjar gå ner på nätterna så får han täcke på. Men han har inget ute på dagarna än så länge. Men om det ska regna eller blåsa hårt och vara kallt ute så får han täcke på även ute. Men han har nog bara haft det i ca 2 dagar efter sommarbetet. Islänningen har inget täcke på nätterna.
Hästarna inne i stallet har inget täcke på än så länge inne. Men däremot har två halvblod haft täcke på sig på dagarna. För att den ena inte ska sätta för mycket vinterpäls och den andra får ont i ryggen om den blir kall.

Det beror ju på om h*n är klippt eller inte och om den är känslig för kyl. Tex får ont i rygg eller liknade. Hästar är väldigt bra på att hålla värmen om dom bara har en rejäl vinterpäls och om dom inte är genom blöta.
När min pålle stod hemma så var han utan täcke upp till minus 17-18 grader, om det inte snöade förstås eller annat oväder. Men då var han ju inte klippt och hade dessutom en ordentlig vinter päls (nordsvensk) och hade bra tillgång till hö hela dagarna. Sedan stod han i ett stall där det alltid var mellan 5-10 grader på nätterna och då hade han aldrig täcke på sig.
Hästar mår ju inte bra om det blir för varmt heller, onödigt att ha täcke om dom ska börja svettas av det. Sedan beror det ju på hur mycket hö dom får, dom håller ju värmen genom att äta. Om du tex hittar en häst som står och skakar ska du alltid ge hö. Då får den snabbare upp värmen än om du tex bara lägger på den ett täcke.
Vet inte om du fick så mycket av svar av mitt svamel, men jag hoppas du hittar nått intressant :)
/Matilda

Hej
Mina hästar har täcke vid kallare väder ute är det jätte soligt åker de av men ännu inga inne på.
/Linda