Häst och hund
I mazzes tråd "mina tjejer *bilder*" ser man en hund och föl nosa på varandra. Gejsa kommenterade då genom att fråga hur hon vågade ha hunden sådär med fölet. (detta är inget ont mot Mazze eller Gejsa!)
Men då väcktes min nyfikenhet…
Hur anser ni andra med att ha med er/andras hund runt din eller hästar i största allmänhet?
Anser ni att det är totalt förbjudet oavsett hästen och hunden ålder?
Eller är det ngn särskild ålder på häst/hund som är godkänd att vistas med varandra?
Jag tycker iaf att sålänge men har en hundvan häst och en hästvan hund ser inte jag några större problem med att ha hunden med/vid hästen. Visar däremot hästen ett stort missnöje (har sätt hästar som jagat hundar med bakåtstrukna öron inkl blottade tänder) då är det en stor fara mot hunden. Även mot människan som vistas på samma plats.
Vad tycker ni??
/Elin

Jag har haft hundarna i samma hage som hästarna när vi flyttade hit. Men tyvärr blev min shäfer sparkad på munnen av en häst så hon tappade två tänder. Hon hade ju lika bra kunnat få en spark i huvudet så hon dog.
Hästarna var busiga och sprang och bockade och slog lite bakut när vi var där. Hunden kom ivägen. Och ett föl gör ju ofta små snedsteg och sparkar lite. Därför får aldrig mina hundar vara i hagen mer när hästarna är där.
Däremot får dom vara med i stallet och jag ska försöka få min nya valp att kunna springa med när jag rider.
Jag tkr hundar som är hästvana kan vara i stallet om hästarna är hundvana, men i hagen vill jag inte ha någon hund lös faktist.
Jag tycker inte att det sitter i åldern så mycket. För mig är det okej att ha med hundar med hästarna om hunden inte är ettrig eller skäller i ett, samt att den inte springer runt benen på hästen.

Jag ser inget fel i det så länge man har en hund som behärskar det, som min. Men vill absolut inte ha in en hund som inte kan "sköta" sig. Mitt sto accepterar Max men är skeptisk mot andra hundar pga en som var för ättrig och hoppade omkring, nästan på hästen och skällde och hade sig.
Jag skulle aldrig ha med honom in i hagen om han var hotad på något vis. Men jag känner inte att jag behöver vara orolig för honom ihop med mina hästar. Värre hade varit om han inte hade respekt och sprang hästen i "hälsenorna".

Kan tillägga att mina har gått själva fram till i söndags, så inga andra mer än mina djur är inblandade. Å att det var första gången Max stannade när Xzerran gick fram till honom på det kortet, normalt går han så fort hon kommer nära.
mina hundar är alltid med hästarna eftersom vi har hagen precis vid trädgården dör hundarna springer lösa, dom blir ju vana, så det är inga problem ^
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Vår hund är med ut i hagar och i stallet. Hon tycker dock mest hästarna är jobbiga om de vill hälsa och så, så hon håller sig på avstånd.
hund kring häst är helt ok så länge det inte är i hagarna,, det är inte ok,en olycka händer så lätt..

helt okej så länge häst och hund har respekt för varandra och lyssnar på ägaren. var däremot lite smått orolig när alkisen bredvid stallet kom in med grannhunden i famnen mot pålle, somt ur var hände inget men då kunde de lika gärna huggit varandra…

Jag har både häst och hund. Hunden är ofta med på körturer och försöker sätta fart på hästen och valla honom genom att springa framför och skälla, hunden är dock inte så kaxig när hästen kommer i närheten. Men det fungerar bra, hästen är mycket stabil och orädd så han bryr ´sig inte om hunden.
Dock hade vi en häst förut som jagade både hundar och katter med öronen bakåtstrukna och såg allmänt farlig ut

Aquila brukar vara med i stallet. går lös där och hänger med lös ut i hagen och hämtar/släpper ut =) jag låter henne inte knalla iväg själv nära hästarna utan jag är alltid emellan
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Ingen hund inärheten av luddan iaf.. Hon gillar inte hundar ^^
ska man ha hund bland hästar måste hunden ha hästvett, en hund som jagar hästar kan bli sparkad å det kan bli en svårskada. Jag har väll träffat på några bra hundar o några mindre bra hundar i samband med hästar.

Har min hund i stallet och ibland följer han med ut på ridturer/promenader. Är med i paddocken iaf!
Han är van hästar och min häst är van hundar så det är inget problem. Idag blev han utsedd till vår "träna-häst-med-hund-hund" Han får följa med på promenader med de andra hästarna i stallet som inte har hundvana för att de ska vänja sig.
*** Kärleken övervinner allt ***

Jag har ofta med mig min hund när jag rider ut. Går hur bra som helst !

aldrig när jag rider. tycker man ska ha koll på hunden, vilket kan vara svårt från ryggen…
hundarna får inte vara i hagen själv, vår ena hund vill inte ens gå dit. hanen är mer nyfiken och går gärna in i hagen, men då blir han utjagad.
Det beror på hur mycket man litar på sin hund och hur väl tränad och lydig den är
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Själv rider och kör jag med två hundar lösa. Jag har en mycket god lydnad på dem (givetvis). Hundarna får absolut inte gå in i hagen själva vilket de inte heller gör. Följa med mig in får de göra när det är någon mening med det som t ex att jag ska kolla hela staketet eller att hästarna är väldigt långt bort. Dock skulle jag aldrig ta med dom in i en främande hästhage. Den risken att stå där med en hundmördande häst vill jag inte ta.

Tillägger lite till. Min hund älskar att vara i stallet med mig och framförallt ridturerna även om han nu inte riktigt orkar hänga med men han har aldrig varit något problem för någon häst el människa. Tack vare att han är så pass lugn så har nog inte en enda häst brytt sig om honom. Dessutom så går han fot med hästen/mig när jag ber om det, har ridit över stora vägar, längs med stora vägar. Han skulle aldrig ens komma på tanken att dra ifrån mig, han är för mattekär för det.
Han är en hund som lever för sina ridturer och att vara med i stallet. Min Max blev 12år nu i Juni och jag hoppas att han får vara pigg och glad länge till, han lever verkligen upp när han får "leka" med Xzerran.
:) 19 han såg väldig snäll ut med

#20 Han är oerhört snäll om det inte kommer några andra hanhundar. Men eftersom att han är lydig så har vi inga större problem med honom.

#21 men åh, vad söta de var båda två =)

Mina två kompisar =)
*** Kärleken övervinner allt ***

Min lilla Jack Russel är alltid kopplad i stallet så han inte smiter iväg nånstans, han är inte med när jag rider men däremot brukar han åka med i vagnen när jag kör. Hästarna är inte rädd för honom, det är snarare tvärt om. Han håller sig undan.

Har hagarna utmed tomtgränsen hos mamma. Hundarna har aldrig gått in till hästarna, det är en sträng regel. Däremot tycker hundarna om att springa utmed staketet och busa upp hästarna. De äldre hästarna bryr sig inte och de yngre tycker det är superkul och hakar på!
Uppe i stallet är hundarna med, de har de varit sen de var valpar, så hästar är inte så spännande längre. ;)