Vad heter bettet?
Någon som vet vad detta är för bett och vart det isf finns att få tag på??
Det är en tjej i stallet som frågade mig om jag visste men jag har aldrig sett ett sådant här bett förr.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Aldrig sett förr :S
puttar

Ingen aning jag heller tyvärr…
*** Kärleken övervinner allt ***

Skulle det kunna vara nåt slags tungfelsbett av någon sort måntro.

Ingen aning om vad det heter men håller med #3
Det är ett "kläpp-bett" och om jag ser rätt så bör de "lösa" delarna vara lösa, så att de kan glida litet mot tungan, vilket "ska" locka hästen till att leka mer med bettet.
De finns i litet olika varianter men just den här varianten är rätt vanlig.
Men det är inte ett bett man lägger i mun på en häst som redan är orolig i munnen…
Dropparna ska ligga neröver tungan så att säga, så när man sätter i bettet ska de hänga neråt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Håller med förgående talare. Jag har sett många såna där i vanliga ridsportbutiker :)

Har ni?
Hon har tydligen sökt med ljus och lykta överallt efter ett sådant här bett.
Jag har aldrig sett just detta bettet tidigare och blev helt vilse i pannkakan när hon frågade mig om det :oD
Sista gången jag såg ett sådant bett var på hästbiten ridsport i stockholm =D Om det var till någon hjälp? Det var kanske ett-två år sen eller nåt, som du vet så använder jag inte bett och kollar därför aldrig på såna ;) Men just då var jag med en kompis och letade bett till hennes fiiiina dressyrhäst hi hi
De brukar finnas i kataloger från england bland annat, typ "shires" katalog har jag för mig….. de har ju en del udda bett där ^^
men vad bettet heter vet jag inte…. "kläppbett" är det enda svenska namn jag hört om dem…

found it! MOUTHING BRADOON WITH PLAYERS
fullchecket ser inte trevligt ut, det raka tränsbettet kan iaf kläpparnas fästedel flyttas på, medan på FC-bettet så är ringen kläpparna sitter fast i fixerad med litet mån att röra på sig….
värt att tänka på OM man nu ska köpa ett sådant.

fast nej, så funkar det ju inte lina.
FC bettet kan ju röra sig i fler riktningar än vad det raka kan…. hästen måste ju kunna "vika" bettet i munnen med FC (eller hur man nu ska kunna förkalra det)

#10 Vad du kaaaan :o)
Jag skall skriva ner det ni har skrivit…nu blir hon nog glad :o)
Lisette du e eh hejjare på att hitta saker som ingen annan kan hitta :)

#15 äsch lina skrev ju shires, jag letade upp deras hemsida… ;) hade ju alla kunnat göra…

#16 Jo men ändå…hur många träffar får man inte om man söker på ordet shires ;o)