Kostnad för era travare
Hur mycket ger ni i månaden för era travare, (försäkring, foder, stallplats m.m.) och hur mycket köpte ni den för?
Håller på att lägga upp en budget, ska köpa ett varmblod efter sommaren och håller på att räkna lite på endel saker, skulle vara intressant å höra vad ni ger i månaden.
/Rebecca

Jag betalar 1300 i stallhyra, då ingår spån och 10 kg hö per dag.
- 2 säckar krafft groov 125 (ca. 360 kr),
- 1 säck lucernpellets (ca 120 kr),
- Gurkmeja, 79 kr i mån
- skoning var 8:e vecka (ca. 400 kr i månaden).
- Sen tillkommer det ridlektioner för mig, 1 ggr i veckan á 120 kronor = 480 kronor
- Flugmedel, utrustning, bensinpengar, träckprov, ev avmaskning, vaccinationer, ev veterinärkostnader… Och allt onödigt handlande det blir + alla morötter och äpplen man handlar med sig ;)
Jag brukar räkna med MINST 3000 kronor i månaden!
*** Kärleken övervinner allt ***

Jag betalade ungefär lika som jag gör nu, fast för ett hbl.
mellan 1800-200 kr mån för stallplats+mat. Sen bli det försäkring utöver det, men hon var inte försäkrad.

det spelar väll ingen roll vad man har för ras tror att stallplatsen är den samma :) Jag får betala per box 500:- då ingår hö,halm sen gör jag allt jobb själv. Nu har jag sålt vbl men som sakt priset va den samma ändå.

#4 ursäkta om jag går lite OT men jag måste bara fråga ifall din häst är Reddie som står i storbacken i kramfors?
Min kusin brukade rida en Reddie som stog där och jag följde med några gånger och fick låna Gaita och Giovanni 
jag betalade 500 i kallhyra ca 400 för hö 100 för strö 375:- hovis var 12e vecka kraftfoder 150 månaden räkna med minst 2000:- i månaden med försäkring och andra kostnader lite beroende på stallhyran där du bor!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#6 , visst är det han
Är du kusin med Lisa
Stallhyran är billiga för att jag känner dom som har stallet ! 500:-/månaden (spån ingår)
- 2säckar groov 125 (ca 360:-)
- Hö (ca 500:-) vi sammköper
- B-vitamin och rapsolja (ca.100:-)
- Skonin var 8:e vecka (700:-)
- Ridlektioner 1ggr/veckan (300:-)
- Vacinationer, försäkran osv xP
Det är ett litet vitt stall ca 200m från skellefteå ridklubb där vi har tillgång av maege, utebannor dusch. Självklart fins det massa skog och ängar =)
Har inget att bidra direkt med till denna tråd, då jag inte har någon travare. Men #4, din häst var verkligen fin!

#8 japp lisa är min kusin 

Mangis kostade mellan 2000 och 3000 om man inte räknar veterinärkostnader. Olika pris beroende på stallhyra och hur mycket jobb man fick göra själv. Men då har jag knappt räknat med träningar.

#10 Ja, visst är han! 
#11 Där ser man, världen är bra liten.
Ni båda är välkomna att ta en tur om ni blir sugna.

jag har inte köpt häst men har en travare på foder.
Skulle jag bara köpa det allra viktigaste så skulle det nog bli ca 2000/mån.
stallhyran kostar 1500/mån inkl. in/utsläpp, paddock, halm, hö, havre, betfor, mineraler och fina ridvägar. hovis tar 550/gång och pålle behöver skos var 8-10 vecka.
ägaren betalar försäkringen så jag vet inte vad den går på.

# åh vad snällt! lisa kommer snart hem från skolan som hon går på i arjeplog så då vill hon nog gärna rida lite :)

#5 - Måste bara säga att ibland spelar det stor roll vad det är för ras man har. Vi var inte ens välkomna i ett stall bara för vi hade varmblod/travare.
#16 sluta!!! Vad hade dem då för ursäkt???

#17 - De hade ingen, de sa bara att de inte ville ha vbl i sitt stall. De hade araber och hbl bara.
#18 fan va hemskt jag hade blivit skitförbannad, de e ju förfan hästar dom också! hatar verkligen personer med sådana fördomar!

När jag sökte stallplats till Folly i höstas så stog det klart och tydligt i min annons att hon var ett vbl. En kvinna ringde och när jag kollade på stallet (som var riktigt fint) så kläcker hon ur sig att man borde avliva alla gamla travare… Det stallet tog jag inte!!

#5 Stallplatsen kostar nog samma, men jag tycker nog att det är dyrare att ha ett varmblod. Amadeus kostar bra mycket mer än Dandelion för han är så svårfödd. Äter groov (dyrare än grund), mängder med lusern och skulle nog kunna äta några ton hö om dagen.
Han måste dessutom skos oftare.

Men att han måste skos ofta har väl inget med rasen att göra, haha! Men visst är många (långt ifrån alla) vbl svårfödda, men det är ju tex fullblod oxå, inte bara travarna….

#21 min foderhäst, travare, är rätt lättfödd, för tillfället är han tom fet.
skoningen har inte att göra med rasen heller, men det vet du nog. finns en travare i stallet som nästan alltid kan ha sina skor två omgångar medan foderhästen sliter sina rätt fort. det beror på hur de sätter ner fötterna om det är slas-hasar som inte lyfter på fötterna eller ej.

Min häst skulle inte behöva skos förrän var 10-12:e vecka, men jag gör det var 8:e ändå, och hon har ofta skorna i några omgångar, tror vi bytte i höstas, men nu ska de bytas ut igen =)

Reddie skulle också klara sig 10-12 veckor, men som du, tezzie, så skor jag var 8:e.
Lättfödd är han också.
Hö ingår som jag nämde tidigare i stallhyran och han får ca 15 kg om dagen. En säck kraftfoder räcker ca 1½ månad.
Har aldrig behövt pytsa och greja med lusrn eller annat för att han ska hålla hullet.
Föresten nån som vet vad "r" står för, var inne på travsport och där de brukar stå p, k å m å sånt ibland stod de r va är det?

#26 har itne det med loppen att göra som hästen gått?

#26 Det beror på var "r" sitter. sitter det precis framför tiden som hästen sprungit har den fått rapportering för orent trav, sitter det en bit åt vänster, vid datumet och så, så menas det att hästen gått ett rikstoto-lopp. Alltså typ v75 och sådana lopp.
#28 jo du har nog rätt. Det står vid lopptyp:P
#16- så sjukt att dom tekade er bara för att ni har ett vbl. Jag blir så less på dom som ser ned på varmblod . gr….

Köpte Maggan för 5 000.
Stallhyra: 900:- (Halm, Hösilage (fri tillgång), betfor, mineraler, in/ut släpp, 2 paddockar och 8 hagar)
Korn: 90:- [?]
Skoning: 700:- (var 6:e, 7:e vecka)
Försäkring: Vet inte riktigt men inte spec dyrt.
Köper även Kiselgur, b-jäst och vitlök men allt det är så pass drygt så det köper man ju inte varje månad precis. :)
#16 Samma här. Ringde på en annons på stallplats. Nä, de ville inte ha "gamla hästar, skogsmullare eller travare. Enbart tävlingshästar eller ev unghästar som var blivande tävlingshästar". Men nu tar de vilken häst som helst, eftersom de har flera boxar tomma… Vi fick inte komma dit eftersom min häst har så "speciellt behov" - nämligen hö och spån…
Stallhyra: 2000 kr, hö ingår. Som tyvärr är skitdåligt.
Spån: 70 kr/bal - går åt 3-4/mån.
Lusern: 5 liter/per dag - 1 säck i må - 225 kr
Havre: 1 liter/per dag - 1 kr/kg
Kornkross 1 liter/dag - 1,50 kr/kg
Betfor 5 dl/per dag. Vetekli 5 dl/dag. Miner Grön, Bryggerijäst, Kiselgur, Flexijoint, Profeed, Biotin, Nypon, Timjan, Tokosel + äpplen och morötter.
Kraftfoder, lusern och tillskott, spån: 1000 kr
Skoning var 6-7 vecka: 1200 kr.
Försäkring: 248 kr om året.
Så runt 3600 kr per mån kostar det för min Lyrik. Kbltravare, 27 år, skrittpensionär, svårfödd.
Köpte Shira för 5000:-
Har eget stall ;)
Spån: 72:-/bal 3-4 /mån
Betfor: 6 dl /dag
Havre: 1 L /dag
Viraminer: 2 dl /dag
Försäkring: 250:- /år
Hö : 12kg/dag , 2kr/kg
Verkning: 250 :- /gång
~Medarbetare på ridtravare.ifokus~
Vi köper Ronja för 20.000 kr, nordsvensk travare 9 år. E: Rigel Jo, U: Pilutta
Just nu har vi ju henne på bete hemma, men senare så har vi ett stall där det kostar 500 för kallhyran och hö, skoningen kostar 400, och sen blir det väl mer, men jao, det är ju som sagt värt det.
Nån annan med en häst efter Rigel Jo?^^