Gångartsproblem =/
Hoppas någon av er "kunniga" här inne kan hjälpa mig!?
Har en 5-gångs valack (dock alltid riden som 4-gångare) på 14 år som jag har väldiga problem med. Har alltid under dom 1½år vi haft honom haft svårt med traven men aldrig med tölten. Hade honom utlånad till förra ägaren 2 veckor för ett tag sedan och då vi fick tillbaks honom fanns det bara skritt och trav =/ Absolut NOLL tölt… Har fått sadeln kollad och den är OK. Kan tilägga att han är skodd med 10mm skor fram och vanliga ridskor bak.
Någon här som har nå bra tips? Tycker ju själv att jag provat allt…
Ska bara se så jag har fattat rätt. Innan han åkte tillbaka till förra ägaren hade han problem med trav, men bra tölt. Nu har han ingen tölt men trav? Är det fortfarande problem med traven? På vilket sätt?
Vet du hur han blev riden under de två veckor han var hos sin förra ägare? För om han totalt har tappat tölten bara så där måste hon ha gjort någonting fel. En häst tappar inte bara en gångart så där, speciellt under en sådan kort period som två veckor.
Hur rör han sig i hagen? Är det bara trav och skritt där också?
När jag skulle träna upp en islandshäst (fyrgångare, men riden som en tregångare) fick jag börja om från grunden, men då hade hon inte töltat på flera år, inte ens i hagen (möjligtvis när vi inte såg). Då fick man starta om hela töltsättningen från början, för annars fattade hon inte ett dugg. Men så här borde man inte behöva göra i ditt fall. Har hästen haft tölt som har försvunnit på två veckor behöver man knappast lära om allting från start, utan han har ju kunnat tölta, då borde det inte vara några problem nu.
Vad gör han om du gör en töltfattning, precis som du gjorde förr?

#1 Vet ej hur han blev riden då =/ Traven är det fortfarande problem med. Men då man väl lyckas så har han en riktigt riktigt bra trav =) Hade hit en equiterapeut igår och kollade honom men han var helt bra. Försöker man ta tölt eller trav så blir det bara passtakt.
Okej, en sak som jag tycker är väldigt bra när jag ska tölta på en häst är att lägga den på volt och arbeta i ett lugnare tempo. Det blir en helt annan sak jämfört med om jag är ute på en rak väg, då hästen får ett helt annat stöd. Har du tillgång till paddock, åker, annan öppen mark som du kan göra en liten bana på är det jättebra!
Sade förra ägaren någonting om att han hade problem med tölten? För hon lär väl antaglien ha märkt om han inte kunde/tappade den.
Det är jättebra att du har tittat så att han inte har ont eller något sådant, för det är ofta problemet. Men om han är fullt frisk så borde det inte vara några större problem med att få tillbaka tölten på honom. :) Det blir nog fin-fint ska du se! :)

Pratade med en hovis i onsdags angende Fille som inte kan tölta. Han tyckte man skulle lägga på tunnare och då mindre vikt på skorna bak och vanliga fram.
Ser att du skriver att din häst har tvärtom. Mysko? Undrar vad som är mest rätt eg.

#3 Tack, ska prova lite av dina tips.
#4 Han har tyngre framskor än bakskor.

#5# Som han sa då. :)

Går han i grisepass ist. för tölt menar du? Kan lätt bli så att om hästen blir ren i en gångart går den orent i en annan.. Så blev det med min valack fast tvärtom, han hade en dundertrav förrut, men grisepassig tölt, när jag jobbade fram den rena tölten blev han lite grisepassig i traven.
Men när det gäller tölten (om han inte har något fel i kroppen) så kan du jobba mycket både på volter och fyrkantspåret med att ställa honom både utåt och innåt. Jobba mycket med att han ska lyssna på dina signaler, bl.a. genom att "tölta" och sen göra halt, tölt igen och halt. Då brukar det släppa lite.
Lite svårt för mig att veta vad du ska göra då jag inte vet om han spänner sig i korset/bakdelen eller i bogarna.. Men ett tips är också att du jobbar mycket med traven i början av ridpasset och sen övergår till att träna tölt då han är lite tröttare och kanske inte orkar spänna sig så mycket..

vi hade samma problem med våår 15årige vallack .. men vi fick fram hans trav efter ca 1 år med mycket arbete . vi lät han springa tex upp för långa backar med helt fria tyglar (trav) och vi travade nästan bara ingen galopp eller tölt . trava trava trava , degav sej tillslut , och han fick riktigt fin trav .. när din häst börjat kmma in i det så ska du börja med böning mmm och arbeta den i dressyr.

Jag skulle börja med attsko om hästen så att belastningen är jämn runt om. Är tveksam till att indirekt laborera med hästens anatomi, tyngre skor bak/fram, längre tår etc. Hästen ska hjälpas till styrka, balans och bärighet utifrån sina egna förutsättningar. Felbelastningar och slitningar kan man få ändå. Hellre boots, kanske för att balansera steget, som man tar av efter träningspasset. Tycker jag.

Ett annat tips är att löslongera hästen på rundvolt. det kan ta några gånger innan traven kommer, men när hästen väl travar kan man börja stärka den genom tömkörning på volten och ibland gå ut på fyrkantspåret. Om hästen börjar tölta på fyrkantspåret så går man bara in på en volt igen och börjar jobba där tills den tar traven :) Genom tömkörning kan man även få hästen att gå på tygeln. Jag föredrar därför tömkörning framför vanlig longering, dessutom sliter inte hästen på benen.
OT! Något jag har hört när man ska få fram trav är väll att trava i slätt nedåtlutande "backar" med boots i bak?
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
#7 Vad är grisepass? Skiljer det sig från annan passgång? Förklara gärna med bilder om du har (om det nu är någon skillnad)
#12 - Grisepass är som islandshästens flygande pass, men den saknar den flygande delen, d.v.s. svävmomentet.
På http://www.landsbergaislandshastar.se/ finns det en underbar förklaring över hur alla gångarter ska se ut (skritt, trav, galopp, tölt, pass).

#13 Som en kamel alltså?
*** Kärleken övervinner allt ***
Haha, jag vet inte hur en kamel går. :P