Melass...
Vad har det egentligen för funktion, förutom att det är gott?

Vet faktiskt inte…
i större mängd är det väldigt laxerande iaf

Ingen som vet?

Det är ju ett sockerfodermedel. Betmassa, betfor, betfiber och melass är biprodukter vid sockertillverkningen. Huvudingrdienserna i dessa fodermedel (förutom i betfibern) är socker, och (förutom i melass) en fiber med hög vattenhållande förmåga.
Så står det i min foderbok.
Det är inga fibrer i melassen. För min del tycker jag bättre om betfor så slipper man kladda så mycket.
Varför undrar du?
hehe, jag minns när man stal melass från korna när jag var liten
sött och gott tyckte man att det var då.
japp, det är en rest från sockertillverkningen.

Usch vad äckligt jen! Stal du det från korna. blää
ja, tvi vale!! då tyckte jag det var gott….

JAg har hört att man kan ge melass istället för betfor vintertid för att melass inte kan fryser som betfor gärna gör under natten när det är riktigt kallt ute…. men är det samma sak? + så sa de att melassen är mkt billigare än betfor i stora mängden….. någon som vet om detta är sant?

Jo då. Men det är förbaskat kletigt. *ler* Om det fryser vet jag inte. Har bara haft det en vinter för många, många år sedan. Men det kanske det inte gör pga sockret.

Har hört från flera håll att det där med socker och hästar inte hör ihop. Jag har både hört det när en kompis anlitade en "hästpratare" samt under en lektion på min utbildning av docenter på Sveriges Lantbruksuniversitet. Så jag tror inte folk ska börja köpa hem melass för att det är billigare i längden. Betfor fick inte kommentar om att vara nödvändigt i en foderstat
Gav min pålle för länge sedan. Var enklare att få i honom hans "medicin" för magen om jag hade i melass i maten oxå. Han fick ensilerad havre (kommer ej ihåg vad det hette?), 1 liter om dagen i 1 mån. Blev bra i magen efter detta.
Fick ungefär 1 dl melass om dagen. Kletigt var det, men väldigt gott enligt Lyrik! Utan melass åt han ej upp sin magmedicin.

Om jag kommer ihåg rätt så har jag för mig att Betfor gynnar fodersmältningsprocessen.
#12 Min gamling blir bättre/bra i magen om han får betfor varje dag, gärna mkt. Får när han är hemma i stallet, 10 dl torr mängd varje dag, delat på 2 mål. När han får mindre, blir han dålig i magen.

Mitt varmblod har jag blivit rekommenderad att INTE ge Betfor till efter att hon förra året hade korsförlamning. Socker är tydligen missgynnande för musklerna i sådana fall.

Klart att för mycket socker inte är bra för hästar. Det är ju inte bra för oss heller i för stora mängder. *ler*

vet inte va de är bra för men brukar blanda de i lite varmare vatten på vintern o ge åt ett par trav hästar här i närheten o de tycker dom tydligen är jätte smarrit:P o ja tycker de är bra att dom får i sej lite vatten för de är inte allti dom har vatten ute för de är lite meningslöst o stoppa ut en hink vatten när de är -20 till 25 grader tar inte länge så e de bara is av de…o är de inte is så är de svinkallt så ja tycker de är lite schysstare om man blandar de så de inte är iskallt:P…brukar annars va där o hjälpa till ibland och och dom som äger bruker ibland när dom vart ute o köört åxå blanda o ge för att dom ska få lite extra vätska och för att hästarna tycker om de:P
ojj de blrv lite långt:P(som vanlit:D)

Ok…tack alla för era svar…
Hur köper man melass - förpackning? pris?

de melasset ja har sett ha vart i hinkar, rätt höga typ lite ovanför knäna ..asså rätt stora:P prise vet ja inte:s
#19: ojdå… jag vill ha melass till att göra hästgodis, typ ett kilo eller så.. =)

Följande kan man läsa på http://www.foder.daniscosugar.com/ :
"Melass i foderstaten Melass ska ges tilsammans med havre och hö. Normal giva är 0,3 - 0,5 kg/dag, gärna uppdelat på ett par utfodringstillfällen.
Produktbeskrivning
Melass är ett flytande sockerfodermedel med en sockerhalt på 44 %. Fodret levereras i 40 kg engångsdunkar eller 1 200 kg returcontainer"
Jag har ingen aning om hur mycket det kostar.
"40 kg engångsdunkar"
jisses!! och jags om bara vill ha liiite.. 
tessa: Jag har för mig att Börjes säljer Melass i 1l dunkar =)

på www.vitapost.se hittar du 340g burkar med melass - det kanske är lagom mängd för att göra godis?

Har du recept på godiset Tessa? 
#25: Visst, postar det här så fort jag har tillgång till det… enkelt recept men säkert.. förhoppningsvis uppskattat =)