BUS eller SMÄRTA ?
var och red hos jennie igår. meningen var att vi skulle hopp lite, men det blev inte riktigt så :/
Början av ridpasset gick ganska okej, Keady (hennes D-ponny vallack) gick på okej, höll dock huvudet gansa högt. sedan gjorde han sina "vanliga" bocksprång som han börjat med på sista tiden . men senare. satte han igång RIKTIGT! och flög i luften välldigt ofta. han hade öronen bakåtstrukna och verkade faktist som att han försökte f av oss… när han hållt på med jennie i ett tag , tänkte jag att jag skulle testa. Han fortsatte. men om man svängde in på en volt direkt efter språnget , flög han iaf bara en gång och ointe typ två-tre som annars.
när jag tagit en galopp. och han sparkat , i varje sväng , men ävern på rakspår, bestämde vi oss för att ge oss för dagen . Efter ridpasset kände jag igenom honom. men hittade ingenting.
Han gick inte igenom besiktningen faktist. utan hade några anmärkningar, kan det vara detta ? men jennie hade med honom på träning idag , då var han "normal"
Han sparkade inte bakut och så när hon fick honom. utan har bäörjat med detta nu på sista tiden. oh han gör det inte LITE heller ;/
på denna bilden hade hon precis fattat galopp. ser ni hur han spänner rumpan ? just här var ända galoppfattningen han INTE sparkade .
Isa Aronsson
www.stallequino.se
men gud,förstår ni inte att den har ont ngnstans? kolla igenom den hästen.
#det är inte MIN häst, jag har försökt prata med dom. men vissa tror dock inte detta, eftersom han funkar perfekt på träningar
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#6 - #5 skulle det stå xD
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Han gick inte igenom besiktningen faktist. utan hade några anmärkningar, kan det vara detta ? men jennie hade med honom på träning idag , då var han "normal
skulle ni rida två ggr idag? kanske tyckte det blev för mkt. vad för anmärkningar?
#8 detta var igår, och träningen var idag . (:
han hade inflammation i båda bak, ett framben var kortare än det andra…
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Hade en islandshäst som alltid stegrade sig smått innan tölten, kan det vara någon idé han har fått för sig?
Hur länge har han gjort detta?
#11 detta är ju inte smått dåva :P utan välldigt extremt. syns ju inte på bilderna, men först flyger han i luften , sen sparkar bakut….
jaah,, sen början av 2008 kan det väll vara.. (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#10 o när var besiktningen? en riktig undersökning på honom hade kanske inte vairt fel. behandla honom kanske?
#13 dom köpte honom sommaren 2007. så där nånstans (:
håller absolu med dej om att kolla upp honom… tänkte bara ,, om du skulle få gissa, vart skulle du säga felet satt ?
Isa Aronsson
www.stallequino.se

aha så det var så längesen? trodde det var nu nyligen.
jag kan inte sitta o gissa. be dem ta ut veterinären snarast möjligt. har han helt plötsligt börjat göra så här så är det ju säkert något fel!

borde inte de där med att ena benet var för kort göra så att hela skelettet blir rubbat?! det behövs ju inte mkt mer än att en hovslagare verkat lite fel för att hästen ska få ont av det.
Sen kan ju inflamationer lätt komma tillbaka.
#15 det var runt augusti/september 2007 tror jag iaf (:
#16 mjo, lr när dom berättade lät det mest som att det kunde bli förslitningsskador..
ang inflammationen , har jag aldrig ens fått höra att den var borta *suck
Isa Aronsson
www.stallequino.se

det kanske är så "enkelt" som att sadeln inte passar heller, eller tränset för den delen..
#18 tränaren kollade på sadeln idag. hon trodde inte att det var den utan hon tyckte den satt fint. tränset passar också bra. :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Tittade på hoppträningen igår, och jag kan inte ens räkna upp hur många gånger han kickade, körde ner huvudet o drog eller flög i luften på andra vis med Jenny.. och öronen slickade bakåt. Sen är han fruktansvärt hetsig, minsta krav o han kickar.
Dom borde ju kolla upp honom, för han ser inte ut o må speciellt bra fysiskt. :/
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Det låter verkligen som om ni borde kolla igenom honom ordentligt en gång. Det verkar vara mer än bara bus!
Lycka till =)
*** Kärleken övervinner allt ***

En häst börjar ju sällan att bråka utan anledning. Så något fel är det säkert. Borde gås igenom grundligt av en veterinär.

L¨åter lite som en tinker jag brukar hjälpa och rida ibland. Förut hade ingen ställt nått krav på den men sen när jag började ställa krav på henne så tyckte hon att de var för jobbigt så hon bockade och bockade och tvär vände och la sig på bettet och brallade iväg jämt ! Speciellt i galoppen. Men efter att jag inte gett mig med att hon fick bcka eller vända så går hon super nu ! Men de tog kanse en halvtimme innan hon gett sig.
#20 OJ, jag såg inte träningen , men jennie sa att det gick jättebra ? aja..
mjo, tkr med dom borde gå igenom honom RIKTIGT.
#23 men keady ger sej tyvärr inte, utan blir (om jag fattat det rätt) ofta värre i slutet av träningen (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Vi har en häst på ridskolan som också bockar och sparkar vid galoppfattning. Så nu har man börjat fatta på ett annat sätt, antingingen så höll man kvar ytterskänkeln på den vanliga platsen och flyttade fram inner istället, eller så får man skänkla mycket och peta med spö på bogen.
#25 okej (: men asså, det började vid bara galoppfattningen , men han sparkar i svängar / rakspår med. inte bara i galoppen utan även i traven … :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Keady kan ju få spelet precis när som helst, om det så bara är skritt på lång tygel.. :/
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Jag vågar inte uttala mig om det är fysisk eller psykisk problemet ligger i men jag tycker inte det där ser ut som bus inte och jag håller med gejsa, en häst gjör inte sådär utan anledning! Nånting irriterar honom, frågan är vad. sparkar han så med ägarna? andra?
Om han är besiktigat för så länge sen och hadde inflamationer i båda bak, och ni inte har fått veta om inflamationerna är borta kan det mycket väl va smärta och/eller irritation och/eller båda. Jag skulle nog fått ut veterinär och kollat gennom, tagit böjprov o så, och om vet inte hittar nåt fel kanske röntga. Om ett ben är kortare enn det andra kan det mycket väl va att det är spänningar eller låsningar som behöver fixast. Vad jag har läst finns det påbyggnads-sula man kan ha mellan hov och sko så skillnaden inte blir lika stor dessutom. Men vädja till dom som äger honom att få honom kollat :S visa film om så är..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#28 Han sparkade inte så med förra ägarna vad vi fått veta. men han sparkar så med jennie (ägaren) och med mej, som bara testade honom då. är det så bra med böjprov då? en påbyggnadssula låter ju bra faktist (: ägarna ska nog kolla upp honom, jag kan se om vi kanske kan fixa en film (: men irritation, kan det vara av smärta, lr kan det vara av utrustningen ? lr nej,, för dom säger att sadeln och tränset passar…
#27 jag har aldrig sett honom göra det, men jag har ju inte sett honom så mkt på träning iochförsej (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#28 Ett böjprov är för att provosera fram halta i fall nåt inte är som det skall med benen. I vissa fall är det nog säkerligen bra att stressa muskler o leder så, en det där har nog vetten mer koll på enn jag iaf!
jag skulle nog börjat med veterinärkoll iaf, och om veterinär inte hittar nåt fel skulle jag vurderat proff sadelutprovare även om det kostar… Men jag hoppas oavsett att ni får reda på varför han sparkar :) Lycka till iaf!
#30 tack så mkt (: ifall veterinären inte hittar nåt, tkr du man ska röntga honom då också? lr en sadelutprovare först ? (:
tack för svaren , det hjälper (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Att åka till en bra klinik är mitt råd och rida inför veterinärer och kiropraktorer. Sedan att de kollar upp honom. Exakt vad man gör därefter får ju veterinärerna bestämma, det beror ju helt på var dom tycker problemet kommer ifrån.
Vägrar han mycket? Springer han i en "nerförsbacke" och inte vill trampa under sig riktigt? Isåfall kan det vara hans bakknän. Hur står han när han står på bar backe? Har han bakbenen bakom sig eller står han på dom. Hur reagerar han när ni kratsat hovarna? Står han stilla, flyttar han på ngt bakben? Vill inte trampa ner någon hov riktigt?
Usch, sånna här problem är inte roliga :/ Som min syster brukar säga, "stora köttiga sår tycker vi om!" Då vet man i alla fall var felet sitter… Men i vilket fall, jag är inte så glad att bara ta ut en vanlig veterinär för de kan inte konstatera mer än att hästen kanske har ont. Det kostar väldigt mycket också. Åk till en klinik direkt är mitt tips i alla fall. Kanske prova sadelutprovare innan, det bästa hade varit att göra det i samråd med veterinär.
Håller helt klart med #16. Vår Fjordhäst hade fått lite fel avverkning då dom klippt mindre på ena hoven än på den andra.. Och bara liite felklippning kan ge rejäl halta. Det blir extremt då hon även väldigt lätt blir extremt öm i hovarna..
Jag tycker absolut att ni ska ta honom på en riktig genom koll och verkligen testa ALLT som går att testa.. Det syns otroligt tydligt att det är smärta elr irritation som orsakar detta. Det där att hon ej gjorde så med sina f.d ägare kan bero på att dom kanske rider honom annorlunda. Eller att det hänt någonting med honom i t.ex hagen som har återkallat hans skador.
Prova lägg sadeln lite längre bak, det ser ut som om den ligger exakt på skulderbladen vilket lätt kan leda till stor ömhet. Glider den fram kanske ni ska prova svanskappa? Hans backutsprång kan ju bero på överansträngning.? Ni kanske ska hoppa över det där med att rida ett tag och prova longera honom eller köra honom med rockard så han slipper ha en ryttare. Bara det där att ha ryttare kan irritera honom, man måste ju växla mellan aktiviteterna.. Prova att longera och köra, mejl mej sen så jag får höra hur det går.. Vill verkligen följa upp detta.
#32 jag ska gå igenom allt du skrev med ägaren ! tack !
#33 jo, det är ju sant, men han är inte halt och visar ingen ömhet.. jag kan tänka mej att skadan har kommit efter att jennie fått honom , iufall han nu har en skada. dom har tyvärr haft ¨problem med att sadeln åkte bak,¨det är därför dom har bröstan (: joo. överansträngning kan det bero på… dom tränar ganska mkt nämligen . (: aja, jag ska berätta för er alla hur det går sen när jag fått höra mer (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Kan hon rida , lr ska hon vänta tills efter dom kollat upp honom ? svara fort då hon gärna ville rida idag…
Isa Aronsson
www.stallequino.se

I dag så red jag barbacka och kollade om det kanske var sadlen , och han var faktiskt jätteduktig . sparkade bara lite lite presis i fattningen . inget meer ,, gick fint och så . och du iza , du vet linda,,,, hon kollade sadlen och såå idag och hon sa att den satt fint . och det med inflammation i bakbenen var något om att näör han fått på sig sko så skulle det bli bra el nååt , jaa vet inte . men han har ju inte mkt gallar . och jag tänkte, det i tisdags när han var extrem ,, dagen innan så hade jag ju varit och ridit drassyr och söndags hade jag simmat med han . så han kan ju typ bara haft träningsvärk ? :P men carro i stallet skulle ta ut en vätrinär till rawe snart så då kan vetrinären kolla keady med . :) såå vi vet exakt . :] // Jennie ( ägaren)
#36 vad bra jennie (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se
jättebra! Hoppas det går bra :)
Sadeln ligger för långt fram, ser det ut som?
Verkar vara smärta, lyssna på honom, hästen är ens bästa lärare. Hoppas det löser sig.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hoppas att det går bra med Keady ! :)
#39 är det inte bara att sadeln glider fram just i sparken ? (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Först skulle jag kollat, ryggen så alla koter är okej, och så att inte sadlen klämmer, sen skulle jag kollat, bettet, och tränset, om jag inte hittar några fel skulle jag ringt en vetrinär som få kolla igenom hästen och särskillt benen,
Hoppas det löser sig !=)
En fundering till,
Vad äter han? han kanske har extremt mycket energi i kroppen? =P
#42 tack (: hahaha , han får faktist välldigt mkt krafftfoder. men dom har fått hjälp med den . så den ska passa (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Hoppas det går bra med keady! kom o tänka på en grej, när jag var halvfodervärd på carmenzita så en dag när jag kom ut o red höll hon också på att sparka i galoppen elr när man krävde nåt av henne, men då fick jag veta att det var för ägaren hade tränat ganska hårt dagen innan så vi provade o ge henne en vilodag o då var problemet borta! Hon hade alltså träningsverk (: Kanske kan vara något liknande? Hoppas bara det inte är något super alvarligt!
Testa Olivias tips :D ! Det var ju jättebra! Vila i ett par dagar !
Eller så kan ni ta en Hästkiupraktor. Det var en sån hos Kajjan i tisdags (Han skulle kolla ett par andra hästar på pene så vi passade på) Och kajjan blev mycket mindre stel och nu mår han superduper!!!! <33333
håller helt och hållet med om vad #32 säger, och undrar samma saker..
hoppas ni löser problemet :) lycka till
Naturligtvis måste ponnyn undersökas av en veterinär inflammationen i bakbenen måste konstateras vara borta innan man rider.
Ta ut en hästmassör också. Den är förmodligen även snedbelastad.
Det kommer att kosta, men tar man en häst/ponny som inte ens går igenom besiktningen och sen dessutom rider den så slutar det oftast med att det blir en dyr häst/ ponny. Dessutom mycket plågsamt för hästen/ponnyn.
Hur ofta byter ni/tvättar vojlocken? Bara en fundering om det finns något som irriterar där.

Jag hade en jättefin häst på tillridning. När vi tränade för tränare sparkade hon i väggarna vid E och B varje varv. Jag var orolig att hon hade ont, men min tränare (som är högt utbildad, tävlat högt, ridit in många unghästar och fått upp dem högt i klasserna osv) sa att det var larv, inte sjutton fick hon ont just vid E och B i galoppen.
Den hästen lever inte idag. Ett år senare (och andra symptom som kom smygande) uppdagades att ett ligament låg i kläm mellan ryggkotorna ungefär mitt under bakvalvet. Inget att göra. Ett under att hon inte varit värre…
Jag tror inte på att NÅGON häst gör sånt här av illvilja eller vana, utan det är en reaktion på något.