Stalla in
När brukar ni som har era hästar på bete stalla in?
-Vi brukar låta våra gå ute ganska länge till september, men nu har de börjat fodras iaf.
-Hur gör ni?
Vi ska flytta tillbaka våra från betet om en vecka. Men installning blir det nog först i September.;o)
mina ska få gå ute till september nån gång.beror ju på vädret också.men jag har inte stallet färdigt ännu…………..
min tova gick ute från mitten av juni till 1a september. detta för att det blir kalla kvällar här, och hästarna blir både trötta och uppätna ute. känns humanare att låta dom sova inne

Mina går på "bete" fram till slutet av september/början av oktober. Men de ska börja få hö och kraft nu, och de har stått inne på natten hela sommaren, så de går egentligen bara i sommarhagen, inte på riktigt på bete…

förhoppningsvis till i början på oktober. beror lite på betet. vi har ju ett bete till vi kan hängna in när orken kommer…

stallar in i mitten av september

Vi har stallat in hela sommaren. Ibland dagtid pga bromsen och nu natt pga mygg och knott som några av hästarna inte tål.
Fodrat med hö och annat har vi nästan gjort hela sommaren. I början bara lite grand men nu har vi höjt ransonen. Pga torkan finns ju inget knappt ätbart kvar. Klassas väl mest som halm nu.

Det beror helt på väder och betestillgången. SÅ det är olika från år till år.

De kommer va ute iaf till mitten av september…
Vi har alla hästarna på lösdrift året om så.. ;)
Vi har en del hästar på lösdrift. Dom som ska stallas in brukar komma in i oktober november någon gång..

börjar fodra med hö när betet är slut men han går inte in på nätterna förrens det är mer än 5 minus på nätterna, eller tills jag känner för att börja mocka igen. *ler*
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Typ när det börjar bli kallt.
Oktober ut,hoppas jag dom får gå ute.

Fölen måste vara inne senast den siste okt, de övriga går på lösdrift
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Har mina hästar ute året runt! Fast det blir ju dags att börja fodra med hö snart skulle jag tro, förhoppningsvis funkar det en månad till med gräs.
Jag har honom nog ute på magert bete till slutet av oktober, sen hoppas jag på löstdrift över vintern :)

så länge som möjligt. typ september. Skönt att slippa mocka och dom storrtrivs i sommarhagen. Mycket mat finns det också=)

så länge som möjligt. typ september. Skönt att slippa mocka och dom storrtrivs i sommarhagen. Mycket mat finns det också=)
Så länge betet tillåter samt väder och vind. Men september ut får nog de iaf gå ute.

Lösdrift…men jag har ett dilemma hur jag ska lösa det med fölet när jag får hem honom. Han kommer vara van vid att stå uppstallad nattetid när jag får hem honom i december/januari och kommer få stå ensam inne i stallet på nätterna om jag inte släpper ut honom på lösdriften direkt….vilket känns lite taskigt, först bli skiljd från mamman sen ut direkt på lösdrift mitt i smäll kalla vintern *hmmm*
Helst skulle jag se att han får en naturlig övergång till lösdriften from nästa sässongs bete.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#21# Men har du ingen mer häst som kan stå inne med fölet? Håller med att det varken är snällt att ställa ut mitt i vintern eller få stå själv inne. Något annat måste väl finnas att göra?

#21 Jag tror det kan vara bra att släppa honom direkt på lösdrift, då får han nått att göra hela tiden istället för att stå inne själv och bli uttråkad…

Min tävlar så han går inte ute. :P

#23# Man ska aldrig sätta ut en häst mitt i vintern på lösdrift. Def inte en unghäst som har stått inne i stallet och inte fått den pälsen som fodras för att inte frysa. Dom har även svårt att få i sig mat så den tillför sig ordentligt under vintern utan sin mamma. Så det bästa är att ta in någon till den i stället. Det är mest humanast.

nä har hästen ingen päls så är det klart att inte det går så bra, men att låta en unghäst stå inne och ha tråkigt är ju inte bra de heller… Lösdrift brukar i o försig innebära att de har tak över huvudet och föl brukar ju inte täckas så jag tror fortfarande inte att det skulle vara några problem, hästarna klarar nästan vad som helst om de är torra och har fri tillgång på foder och vatten…

Fast om man läser om lösdrift så står det faktist att man aldrig ska börja med lösdrift mitt i vintern. Så det gäller ju alla hästar särskilt föl tycker jag.

Kan hålla med dig till hälften där…vi har relativt milda vintrar, jag skulle inte heller släppa ut mina hästar om de inte va vana vid det när de är 25-30minus men ofta är det ju tom plusgrader eller fem minus och då ser jag faktiskt inga problem med det… Bara för att hästen står inne på natten har de ju inte tappat pälsen, ett stall ska ju inte vara speciellt varmt heller, det är ju skadligare enligt mig att släppa in hästen i värme och sen ut i kyla.

Nej, dom har inte tappat pälsen. Men dom har inte fått så mycket som dom skulle ha haft om dom gått ute från början på hösten.
våra kommer nog gå ute tills det blir frost. har ingen aning om vart vi ska placera dom sen. . :|

Vad menar du hjullan? Ni har ju uteboxar att ställa dom i?

#22 Nej det är just det som är kruxet att det inte finns någon annan häst att ställa i stallet med honom nattetid.
Jag funderar på att låta honom gå på lösdriften direkt iaf, han får väl ha täcke på sig om det skulle vara så att han behöver det.
Unghingsten vi har i stallet föddes i början på januari förra året och har gått på lösdrift direkt. Ägaren försökta ha täcke på honom men det ålade han ur sig direkt.
Vi har ordentliga ligghallar, foderhus med fri tillgång på hö, uppvärmda badkar så det finns vatten även vintertid, stora hagar och lek kompisar.
Han borde ju ha fått en ordentlig vinterpäls tills jag får hem honom när han är 8-9 månader gammal.
Nåja, det är ett tag kvar :o)
Ni som har lösdrift och föl födda in till det hur har ni gjort ??
Min åker hem från betet den 1/9 till det nya stallet, som förhoppningsvis är färdigbyggt då.
Har fått kraftfoder hela sommaren. Nu sedan slutet av juli har vi börjat ge dem hö oxå, eftersom betet börjar ta slut. Nu får de ännu mera hö och jag har ökat på lusernen på min till 1o dl om dagen.
I värsta fall tar min kompis (har 2 på betet) och jag hem våra pållar till hennes stall där jag får låna en box tills jag kan flytta till mitt stall.
Vill nog ha in min pålle på nätterna när han kommer hem, han är en gammal man som nog vill komma in och sova om nätterna. Beror oxå om det finns sällskap inne, eftersom min måste alltid ha sällskap inne.
vi tar in dom i september, men om betet inte växer mer nu får jag nog ställa in mina och fodra med mer hö 
kraftfoder har jag gett länge pga det dåliga betet… plus lusern till vbl som inte gått upp så mycket i vikt som jag velat.

#32# Ja, jag skulle nog inte sätta ut ett föl vid den tidpunkten iaf. Det är ju dom värsta månaderna December och januari.
Men det är ju ditt föl så du gör som du vill.

#34# Har inte varmblodet gått upp något än jen eller vad menar du? Vad ger du mer att äta mer än lusern och hur mycket orkar han äta per dag`?

#35 Jo det är ju just det att det är den kallaste månaden som jag får hem honom :o/
Nåja, mycket hinner hända innan dess, vem vet vi kanske får någon häst till stallet som vill vara installad på nätterna :o)

Ja, CBA det hade ju varit det bästa.
Beroende på vädret brukar vi ta hem hästarna slutet av september eller början på oktober…
Geisa, jo han gick upp i hull men har stannat där…. jag ger nu ½kg lusern som jag gradvis ökar, 1kg korn, 5dl kli och 2 nävar betfor plus att vi stödfodrar med hö nu. jag tror att det är pga det dåliga betet och allt jobb hästarna har med insekter har en viss inverkan.
jag hoppas att betet tar fart nu igen efter regnet… för han hinner bara få i sig ca 4kg hö när jag ger det.

#40# Tror inte att gräset hinner bli något av värde nu faktist. Det brukar ju sluta att växa vid den här tiden. Gräsets tillväxperiod har ju redan varit när det var torka. Men vet ju aldrig undrens tid är kanske inte förbi än. *ler*
Du kan gått ge 1 kg lusern redan nu. Varför ger du så mycket kli? Jag är livrädd för att ge kli. Två av mina hästar fick kolik när dom fick det efter några dagar.
Men nu är det väl mest flugor och knott kvar. Bromsen är väl nästan borta nu och myggen har väl inte hunnit kläckas än antar jag. Måste ju ha vatten ett par dagar först.
#41 jo, jag ska öka till 1kg lusern, men har vant in sakta med ökning av foder för att magen ska vänja sig.
kli ger jag för att det är bra för magen samt att det också ger hull.
Tack och lov att bromsjäklarna har försvunnit nu!!! det är mycket lugnare i hagen för hästara nu.

Vi stallar in så sent som bara möjligt…… det bästa för dem är ju att gå ute.
Vi stallar oxå in så sent som vädret tillåter, oftast september.

#42# Men du behöver inte ge så mycket kli för att det ska vara bra för magen. Det räcker isf med 1-2 dl. Tänk om hästen dricker dåligt en natt så kan det bli katastrof i tarmen om det tjocknar till. Jag vågar inte ge kli längre. Ge hellre korn om du vill att hästen ska gå upp i vikt.
fast jag blöter alltid kliet när jag blötlägger lusernet och betforen för säkerhets skull.
korn får han redan