OT: Högskolan/Universitetet - Antagning
Nu har jag lyckats krångla till det hela….igen.
Jag är ju så hyperrädd att jag kommer komma till ett ställe där jag inte vill bo nu i höst när högskolan börjar. Spendera tre år i en stad där jag inte vill? Nej, tack. Jag vill bara till mitt förstahandsval, de andra är lite halvosäkra. Vill jag dit? Njae..
Men ja, åter till ämnet. Jag satt och tittade på VHS hemsida och hittade där en Excel-fil med Antal sökande till programutbildningar till höstterminen 2008 och den laddades ned snabbt som ögat.
Då står det då:
Antal sökande totalt: 603
Antal sökande första hand: 113
..och om jag kommer ihåg rätt så tog de in 90 personer per termin, alltså blir det 23 personer som inte kommer in av de som sökte i första hand OM det nu är så att de prioriterar dem.
Frågan är då hur detta går:
Jag har ett snitt på 16,76 och söker i första hand.
Anna (första namnet som dök upp) har ett snitt på 17,00 och söker i andra hand.
Vem av oss kommer in?
Det borde ju prioriteras så att jag kommer in eftersom jag sökte i första hand, men Anna har ju högre snitt än mig.
Gaaaaaaaaaah!! :(

du får kanske ta o ringa ngn syo leler ngt o fråga? ;)

Hoppas du får nån klarhet i detta och att du kommer in i östersund ;-P
*** Kärleken övervinner allt ***
#1 - Jamen jag vill ha svar nu, nu, nu!! :P
#2 - Hihi, stackars Östersund ligger på 5e plats på min lista. 

det är måndag imorgon! :d
anars får du googla.
Google förstår sig inte på sådana här saker.
..eller så är det jag som inte förstår mig på google gällande sådana här saker. ;)
Har mailat iväg till SYOn på förra skolan nu, får jag inget svar imorrn så ringer jag. :P

Kommer man in på sitt första handsval stryks övriga har jag för mig. Nu var det iofs 4 år sen jag sökte (o jag kna mkt väl ha fel…) men men.
Så i första hand tas det hänsyn till de med förstahandsval. Ngn som sökt i andra hand kan inte prioriteras högre än en som sökt i första hand trots högre betygsgenomsnitt.
#6 - Jo, man stryks. :) Oh, tack så mycket! Du har räddat min dag! :D
Uäääääääääh!!
Nu är jag inte glad. :(
De tar inte in 90 personer. De tar in 65. Det är 113 sökande i första hand. Det hade väl varit okej om det inte hade varit för..
60% via gymnasiebetyg och 40% via högskoleprovet!
Det betyder ju.. 39 personer via gymnasiebetyget! Det är ju.. INGENTING!
Men en sak jag tänkte på då.. Inte kan de väl vara så dumma att de tar in 20 pers. med 0,2 i högskoleprovet och säger nej till 40 pers. med över 17,00 i snitt bara för att de har sagt 60/40?
Jag med mitt otroligt stora behov av att planera min framtid (och jag går bara på högstadiet ;)) har redan planerat mina högskoleval… Om det går som jag vill ska jag i första hand flytta till Uppsala i 6,5 (?) år (vetrinär) och till Umeå i 3 år (hälso-& miljöskydd) som andrahand… Det blir till att plugga ;)
Iaf så har jag kommit fram till att det är ganska så hopplöst att komma in på betygen övht, de flesta har 60/40 utan jag lär få göra högskoleprovet oxå… Kanske ngt för dig? Vart vill du in juve?
#9 - Mjo, men det är försent nu i.o.m. att beskedet kommer om en månad och jag vill börja plugga nu direkt. Jag har ju valt andra, tredje, fjärde och femte hand, så kommer in kommer jag. Frågan är bara var. Jag valde Örebro i första hand och det är dit jag helst av allt vill. :)
#10 Okej :) Hoppas på att du kommer in där då :)

Jag har ingen som helst aaaaaning om vad ni pratar om men jag vill bara säga att FY SJUTTON vad jag är avis på er ungdomar som är så här duktiga och planerar långsiktigt och som har en plan med vad ni vill göra och som satsar på det!!!
Jag önskar att jag hade haft lika mycket innanför pannbenet när jag var yngre!
Duktiga ni :oD
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

vad är det du ska läsa, Juve? :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#12 det är reda med de yngre… ;)

#12 Instämmer :-)
*** Kärleken övervinner allt ***

#14 Det är ju det…önskar att en annan var lika kvick i tanken, men jag var så OTROLIGT skoltrött och nu är de tingen idé att plugga :o/
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#12 - Dagens ungdom, jag säger då det.. ;)
#13 - Personalvetarprogrammet, jag ska veta mycket om personal. ;)

du skulle gjort högskoleprovet. iofs så kommer du nog in ändå. har du kollat statistiken för förra året? hur många som sökte då i första hand och vad de hade i betyg?
kom igen nu maja, bli smålänning!!!!!!!!
#18 - Så här såg det ut i fjol:
**HT2007
**Antal sökande totalt: 538
Antal sökande första hand: 86
Antal platser: 90
Antal antagna: 90
Urval 1:
Antal behöriga sökande: 554
Lägst snitt bland de som kom in (gymnasiebetyg): 14,90
Lägst snitt bland de som kom in (HP): 0,6
Urval 2:
Antal behöriga sökande: 562
Lägst snitt bland de som kom in (gymnasiebetyg): 13,70
Lägst snitt bland de som kom in (HP): 0,6
HT2006:
Antal sökande totalt: 406
Antal sökande första hand: 64
Antal platser: 45
Antal antagna: 45
Urval 1:
Antal behöriga sökande: 280
Lägst snitt bland de som kom in (gymnasiebetyg): 16,68
Lägst snitt bland de som kom in (HP): 1,1
Urval 2:
Antal behöriga sökande: 282
Lägst snitt bland de som kom in (gymnasiebetyg): 14,61
Lägst snitt bland de som kom in (HP): 0,8
---------------------------------------------------------------
Så ja, det skiljer sig en hel del..
Men en tanke jag fick:
Om vi säger att jag kommer in som reserv 23 på mitt förstahandsval och jag kommer in på mitt andrahandsval. Då kan jag ju tacka ja till att stå kvar som reserv på mitt förstahandsval och samtidigt tacka ja till att stå kvar på mitt andrahandsval.
_Visst får man veta om man (som reserv) blir antagen ett par veckor innan terminen börjar?
_
#19 - Haha, jaaadu, vi får väl se! ;)
jag väntar med spänning :D

du borde ju komma in. om inte i första urvalet så åtminstone i andra, där ligger ju betygen på 14 ungefär…

#20. där jag läser tog de in reserver samma dag som vi började och jag tror att det till och med ringde in reserver upp till en vecka efter att vi starta efter som vissa hoppade av redan då… men en del som kom in i reserv fick säkert beskedet tidigare….

Jag kom in som reserv och fick besked i god tid. Men beroende på hur många som faktiskt dyker upp på registreringen kan reserver tas in efter uppropet.
När man väljer till olika program väljer man också vilket program/ort man helst vill komma in på. När man söker kommer en person som har högre betyg in före den som har ett lägre betyg. Däremot om den med högre betyg har ett annat förstahands val kan den bersonen tacka nej till platsen om den får sitt förstahands val senare. Alltså har det ingen betydelse i vilken ordning man väljer program och orter annat än sina egna önskemål. Högst betyg/ högst poäng på högskoleprov kommer alltid före den med lägre betyg oavsett om det är 1:a, 2:a eller 3:e handsval.
Men om man väldigt gärna vill in på en speciell ort kan man ringa till den ortens högskola/universitet och be om att de kontaktar en efter att terminen har börjat för då kan man få byta studieort om det skulle bli en plats över. Så det är alltid smart att börja där man kommer in för ofta kan man flytta lite senare in på terminstarten. Det finns folk somhoppar ev efter en månad eller ett halvår (av olika skäl) och då är det lätt att få en sådan plats.
Okej, tack! Det är bara att hålla tummarna med andra ord! :)