graman..? xD
Ursäkta min okunnighet, men vad använder man graman till? xD Flera personer har sagt åt mej att använda denna eftersom min ponny har svårt att hålla sig på tygeln, men vad exakt gör den?

den krullar ihop hästen *mina fördommar?*
Jo men det är nog så som dom andra personerna sagt. man kan säga att du håller fast hästens huvud i den position du vill.
En dressyrtränare gjorde något riktigt smart, hon satte den så att han inte kunde dra upp huvudet, men han kunde söka sej neråt så mkt han ville nästan på egen hand. säg till om du vill veta mera.

Men för att kunna rida med graman måste man kunna få hästen att gå i form utan den ;) så igentligen behöver man inte en graman, sa iaf min ridlärare ;)
I mina öon är det bara proffessionela ryttare som ska använda den då den kan förstöra mer än den hjälper om man använder den fel! De flesta använder tyvärr gramanen som en broms eller till att tvinga ner hästen. Själv använder jag aldrig en graman trotts att jag ridit i 17 år!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
ja det e sånt jag aldrig har andvänt själv o aldrig lär behöva :) som dom andra säger man låser hästen i en form men kan säkert vara bra för proffsen inte för mig :) "onödig pryl" tycker jag

Jag har bara possitivt att säga om gramantygel.. Kryllar hästen ihop sig så rider man uppenbarligen inte rätt med gramantygeln.. Dessutom kan man själv reglera hur hård och lös den ska vara.. Jag har upplevt mycket bar resultat på de hästar jag ridit med graman..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

jag har ju heller aldrig använt en graman o kommer inte göra det heller tror jag ;) Men jag vissa behöver säkert en gramantygel och då är det ju bra att den finns ;)

Jag använde förut graman på min ponny då hon hade problem med galoppen. Och den hjälpte till att bygga muskler till henne !
Man kan också använda graman till hästar som har svårt att hålla sig till marken,
Men vill du rida med graman och är osäker på det, använd thideman istället ! mkt lättare, har samma effekt som graman^^ Lycka till=)
Okej, tack :)

#5 Hållert helt med dig
# 5 - håller med dej =) Har själv använt gramantygel och han har inte "krullat i hop sig" , man reglerar ju somsagt själv hur mycket man ska hålla i gramanen, för mej behövde den nästan bara vara där så fick han en mycket bättre och lägre fom och inte den höga korta som han lätt får. Är bara possetiv till graman, men den ska användas av en ryttare med stadig hand, och som är ruttinerad.
Jag har ridit med graman en gång och det kändes konstigt men samtidigt ganska bra. Dock var det lite krångligt med två tyglar, red på ridklubben i ridhus med en busig ponny som gärna ville bocka och då får man ju inte ta i gramantygeln.
Okej, graman använder jag, ja. Men det är på speciella hästar som stegrar för mkt och för högt när jag rider ut. Men annars bör man faktiskt lära sig rida ordentligt. Kanman inte få sin häst på tygeln bör mnan byta tränare eller köpa ny häst. SO mngn skrev byggde det muskler på hennes häst, men vart, jo på fel ställen. Nu funkar hästen kanon, men det innebär ju inte att den går korrekt? Låt du din ponny springa med högt huvud för det är så den håller balansen just nu innan du lär dig att rida hästen i en korrekt balanserad form. Man måste se hästarna till individer och vissa hästars form är med högt huvud som förövrigt ger mins ansträngning på frambenen.
#13 Kanman inte få sin häst på tygeln bör mnan byta tränare eller köpa ny häst.
Hästen måste inte gå på tygel… En skogsmulle häst tex. Bara för att en ryttare inte får sin häst att gå på tygel, behöver inte detta betyda att häst, ryttare eller tränare är fel. Till och med på internationella hoppningar finns det hästar som inte går på tygeln. Har de kommit så långt så är de duktiga!
#14 om du läser vidare på mitt inlägg står det "Man måste se hästarna till individer och vissa hästars form är med högt huvud som förövrigt ger mins ansträngning på frambenen" och jag har ingenstans heller skrivit att hästen måste gå i form. utan jag skrev att det då var bättre att hästen sprang fritt med huvudet än att tvinga ner den "på tygeln".=)

#14 vad menar du med att hästar på internationella hopptänlingar inte går på tygeln? För att hästen ska orka/ klara av att hoppa de höjderna så måste den ha med sina bakben, mer välridna hästar än hästar på den nivån får man leta efter.

#16 fast huur många gånger ser man inte en helt ihopkrullad häst på de internationella hopptävlingarna? det kallar inte jag att de har bakbenen med sig….
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#14- jag tycker inte se att dom hästarnagår i form! Inte när dom är inne på banan, då är det mest hopkrullade halsar och ettriga,kvicka ben som gäller. Men på framridningen är det helt annant. Där aktiverar man bakbenen och rider igenom dem ordentligt.

Vad less jag blir när jag läser att "alla hästar måste inte gå på tygeln" Bara för att det är en skugsmullehäst får den gå som den vill?
Tror inte att det är så stor del som rider med graman för att de inte kan få sin häst att gå på tygel. Varför ska man såga alla hjälpmedel, bett, sadlar eller whatever.
Tycker att det är trist när det blir disskussion eller inte ens det, avrättning snarare av det mesta på den här sajten, som inte är "standard utrustning". Läs på lite vad grejerna är till för innan ni sågar dem.
Jag menar bara att alla som rider inte har de ambitionerna att få hästen att gå i rätt form. De kanske bara vill ut på en härlig tur i skogen med sin älskade vän. Det tycker inte jag är fel.
#21 det är snarare synd om "den älskade vännen" som då bär upp ryttaren med sitt skelett och inte med hjälp av sina muskler. det finns en anledning till att vi rider hästar i form, det är inte en fråga om prestige, det handlar om att göra det bekvämt och mindre ansträngande för hästen.

#22 Word!
#22- håller absolut med dig .
När hästen bara står uppstallas i ex. stallgången så ligger 70 % av dens vikt på frambenen. Så tänk er då vad det sliter på hästens framben när vi rider om det inte går i form. Risken är då att hästens framben inte håller lika länge som den kunnat om det jobbat rätt med bakbenen, och även lagt vikten där bak (fördela vikten).
Vad är det man fäster thidermantygeln i?

#25 Man måste typ ha speciella tyglar med ringar i - thidemans tyglen ska löpa igenom bettringen och tilbaka i tygeln igen.
Jag fattar inte 

#27 Alltså - man trär haken igenom bettringen och sedan tillbaka till tygeln, sedan fäster man haken i en ring (som finns på speciella tyglar). Jag inte riktigt förklara bättre :S