Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1244 ggr
Bejb__
0

Häst ensamen ?

Ska/kan en häst gå ensamen ihage elr måste dem ha en "hästkompis" ? Kan isf hästen gå tillsammans med Får ?

elin
0

det är lag på att man inte får ha en häst ensam….

/Elin

Spiritinthesky
0

hästen ska ha sällskap, (;

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Ledin
0

ne det finns väll ingen lag på det, vart står den någon stans. Därimot tycker jag att det ska finns lag på det, vissa undan tag kan tas om hästen är fara för andra hästar o om det är hingstar.

Bejb__
0

Okej :) Men kan man ha hästen tillsammans med får ?

Ledin
0

ja hästar brukar gå bra med får jag hade min med måga får o en annan häst det funka bra.

Spiritinthesky
0

#3 jo, det är lag på sällskap till hästen (; vet dock inte om det är lag på just HÄST-sällskap ;P

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Fluum
0

hästar trivs bäst med en hästkompis men dom behöver inte gå i samma hage, ibland går det inte och man måste dela av hagen, men så att dom endå kan hälsa på varandra.

Ledin
0
Ledin
0

så dom kan allså gå med andra flokdjur som får,kor mm

Social kontakt innebär inte att hästen prompt ska hållas med en annan häst. Tät kontakt med andra flockdjur eller en människa kan ersätta behovet av en artfrände.

Fluum
0

Man kan alltid hyra in nån i stallet, och på så sätt ha en hästkommpis, och någon att kanske rida ut med:)

annars så finns det många hästar som av någon anledning inte kan ridas längre och säljs då som sällskapshäst. men bara för att det är en så kallas sällskapshäst betyder inte det att det behöver lika mycket uppmärksamhet och omvårnad som den andra. Enda skillnaden är att den möjligen inte rids.

Fluum
0

jag menade att den behöver lika mycket omvårnad som den andra hästen, bara att den kanske inte rids. (jag skrev lite grötigt på den andra så jag var tvungen att reda ut det) :P

joooossan
0

Jag har väl för mig att det var som Ledin skrivit, det var förslag på att en häst inte får gå ensam. Men tror aldrig att det blev lag om det.. :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

AusaBausa
0

tror faktiskt inte heller att det är lag på sällskap åt häst men rekommendation!

Ludde gick själv en vecka i år och en månad förra året..just för att shettisen var på betäckning förra året o det sällskap jag erbjöd honom sparkade han ut ur hagen snabbare än kvickt!

SÅ ibland är det bättre o ha en ensam häst än en som skadar sitt sällskap;-D

IdaS-A
0

tror att det står i lagen att en häst bör ha sällskap inte att den ska ha.. ja jag vet inte säkert, alla mina har sällskap

lisette
0

Vi informerar också om de nyheter som träder i kraft 2009 och 2010. De handlar bl.a. om att:

• Din häst ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett.
  • Du får inte hålla din häst i spilta mer än 16 timmar/dygn.
  • Boxväggar, boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att hästens behov att social kontakt blir tillgodosett.
  • Varje dag ska din häst få möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.

SJV…

lisette
0

Från och med den 1 augusti 2009 ska du se till att din hästs behov av social kontakt tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men om det inte går kan det räcka med kontakt med t.ex får eller nötkreatur. Har hästen enbart sällskap dagtid av andra hästar som den kan se och höra kan det räcka om hästen verkar må bra, dvs. inte är apatisk eller stressad.  Det är möjligt att en häst som står avskilt i ett stall med andra hästar kan visa tecken på att den behöver mer kontakt. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver för att må bra.

SJV igen.