Bra att veta
Hejhej :D
Ni som läst mitt inlägg tidigare vet att jag funderar på att vara fodervärd åt en häst nästa sommar eller längre fram.
Men nu skulle jag villa veta viktiga och bra saker att veta om hästen, t.ex hur man tar hand om den på bästa sätt, Hur man kan bygge en bra och rymlig box (Det ska få plats en kallblod,alltså en rätt så stor box)
Även vad man ska tänka på för att vara/bli en bra ryttare. Hur mna lär känna häste och massa sånt :) Vore vääldigt tacksam (:
ska du bygga ett stall eller finns det redan ett?
Vi tänker bygga ett stall/ladgård
jaså då behöver du itne bygga ett mega stort :) du kanske har någon vän som oxå rider då kan du erbjuda stallplats men dela på foder mm samtidigt får den en kompis :)
En möilighet är att fundera på lösdrift. Enligt förskrifter skal , om jag inte minns fel, det va en ligghall per häst, eller en ligghall så stor som en box per häst +lite ekstra plats att röra sig på.
Ligghallen måste va vatten och vindtät. Den måste ha en rätt stor hage så dom kan röra fritt på sig men just nu minns jag inte hur stor den skal va .
Jordbruksvärket har översikt på storlekar o grejst, både på lösdrift och ligghallar, samt boxar o stall. Du måste ha nog med plats i stallet så du kan få ut hästar i en fart utan "flaskhals" och utan att stallgongen stängs av en öppen dörr, skjutdörr är mycket bra där.
Du kan nog säkert få tag på boxväggar begagnat med lite tur, annars finns det månda som enbart köper dörren i form av skjutdörr och bygger boxväggarna själv. Jag skulle rekomendera tryck-impregnerade planker då dessa aviser vatten o fukt mycket bättre enn vanlig plank, men dom kostar mer. Jag skulle nog säga att sådana plankar kan va bra att ha i golvet och dom 2-3 nedersta bräderna med plank, sen kan man nog ha vanligt, men det går att använda vanlig plank och lägga gummi-matta i botten på boxen med.
Vatten och foder får du köpt foderkoppar och hinkställ att hänga på väggen. Hinkställ är bra i den anledning att där inte finns vattenrör som kan frysa, men betyder att man får fylla på med vatten i stället, det kan va tungt, men att fixa vattenrör är rätt dyrt med, så det billigaste skulle nog va hink. det är dessutom billigare att ersätta en trasig hink enn en trasig vattenkopp ;)
Jag skulle nog rekomendera att göra i ordning ett stall för två hästar minst, och kika mig om efter nån som behöver stallplats. En stallkompis blir sällskap för hästen, men även för dig, och då finns det nån att fråga om hjälp om man är sjuk, och som man kan hjälpa tilbaks på samma vis dessutom. Vissa hästar klarar sig mycket bra ensamma, men dom är ju faktisk flockdjur, och skulle nog må bäst i sällskap av andra. Dock är det inte alla hästar som går så bra överens med alla hästar, så där skulle jag va nogran vid val av häst och välga en som brukar gå bra med andra hästar för att undvika eventuella problem med polare i hagen och stallet.
Om du enbart skall ha häst en sommar behöver du faktisk inte bygga ett stall, men du kan hyra betesplats nånstans över sommarn. Många behöver beteskompisar, eller har så stort bete att dom har plats med en eller fler hästar extra, och man kan släppa ganska billigt undan med betesplats.
Sen finns det ju et helt lite föredrag av saker jag skulle kunne tipsa dig om inför en framtidig häst, men det skulle nog säkert bara trötta dig, så jag skall bara nämna några få saker jag s¨jälv tycker är viktig:
1: Ta med en som kan rida och som är duktig med hästar som kan provrida hästen tilsammans med dig. Du måste rida hästen du funderar på att ta hem som sommarhäst, men en kunnig person kan avslöja små saker som kanske kan bli lite problem för dig.
2: Prova hästen! Gjärna mer enn en gong, innan du bestämmer dig.
3: Ha kontrakt med ägaren, detta måste du nog ha hjälp från dina föräldrar på. I kontraktet borde det stå om du blir ersätningspliktig på utrustning, väm som betalar försäkring, väm som är ansvarig för veterinärutgifter, vilken utrustning hästen leverast med, vilken tidperiod du skall ha hästen, hur lång uppsägningstid ni skal ha i fall någon ombestämmer sig, vad du INTE får lov att göra med hästen när det kommer till klipp, ridning o grejs, och om ägaren skall va med på beslut inför eventuell flytt eller om ägaren bara vill informerast om flytt (inte säkert du kommer flytta, men i fall du hyr betesplats och nåt händer som gjör du måste flytta kan det va bra att ha med). Benytta gärna standardkontrakt, dessa kan du få köpt på granngården så släpper ni tvekan om kontraktet är giltig eller inte.
4: Veterinärkontroll på hästen innan du får den för ägarens räkning och en besiktning för din räkning innan den återvänder förhindrar fråger om den var så när den kom eller om nåt har hänt medan den var hos dig när det kommer till skador o grejs. Om du har veterinärkontroll på hästen o den var frisk när den åkte kan du undvika en del problem och bekymmer. Dock kostar detta lite pängar, och om ägaren inte vill veterinärkolla innan den kommer till dig borde det stå nåt om det i kontraktet så du inte åker dit på nåt.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
bra tips fick du där :) även jag fick bra tips eftersom jag ska låna en d-ponny på foder på prov över sommaren sen längre om han o jag trivs med varandra. Vi kommer ha ett kontrakt o hon kommer stå för försäkringen men jag för självrisken sen kommer jag skriva in alla saker å höja försäkringen (hemförsäkringen) så det täcker allt.
#6 Tack sååå mycket för tipsen :D
Vi äger stor mark där det redan fins hage med får :) Så det är redan löst, Sen så tänker jag ju bara ha hästen översommaren, (nästa sommar troligast) Allafall så behöver jag ju inget stall då för hästen kan ju vara ute hela tiden, Men om jag trivs med häst och har tiden och ansvaret m.m så tänker vi ev skaffa häst. Så då kommer vi ju naturligtvis bygga stall :)
#6 det kan kanske va värd jobbet att bygga en ligghall på betesmarken ändå? :) Vad jag minns borde hästar ha ligghall eller vindskydd i fall dom skal va ute mer enn 12 timmar, men många överhåller det inte. Dock kan det va värd jobbet då det ger möilighet att ha lösdrift om man känner för det i stället för stall :)

#6 Även om du inte ska ha ett stall till hästen kanske den behöver ett ordentligt vindskydd eller nåt, det kan ju bli riktiga oväder även här i sverige :(
*** Kärleken övervinner allt ***
Jo jag kmr så klart ha vindskydd, Eftersom att vi har får där så finns det så klart :)

Okej =) Är det tillräckligt stort får både får och häst?
*** Kärleken övervinner allt ***
Det är ej byggt änu, Eftersom att vi håller på att städa och fixa iordning nu inne ihagen (: Men ja det kommer då bli tillräkligt stort :)
#2 okej , vad mysigt=) Lite tips är att du rider för instruktör/tränare lite nu och då så du får hjälp med det som går lite segt, eller bara finslipa. Själv rider jag lektion på conto (som jag har på foder) 1ggr i veckan och det lönar sig verkligen :)
Ja d är kul :)
Okej, Ja har faktiskt tänkt lite på d. Men jag får väll se (: Mammas kompis som jag rider hos har just fått barn och har inte kunnat rida ngt, Men nu kan hon börja rida igen, och kmr att lära mej mkt saker :)

Se till att läsa igenom regler som gäller för stallbygge innan ni sätter igång, så ni inte får problem sedan. Det finns att läsa på jordbruksverkets sida. Ska själv inreda för hästar hemma nu, mycket att tänka på..
Lycka till!

#7 Men måste man ha ligghall/vindskydd på sommarbete? Inte alltför många beten jag sett ha det…
jag har för mig det står i lagen att man skal ha vindskydd om hästarna skal gå ute mer enn 12 timmar, och ingen undantag nämd om sommarbete, men som jag även sa, inte så många som fölger det. Dock tror jag att har man en skog-glänta på betet finns det ju knappast mer naturligt vindskydd enn som så, och av alla hästar jag har träffat har dom alla valgt skogglänta framföre ligghal/vindskyddl när dom haft valet :)

man behöver väl bara ha vindskydd om hästen går ute mer än 12 timmar/dag under perioden då gräset inte växer?
Hm det kanske va nåt med betes-sesong med ja, mycket möiligt Fridak :)
Men oavsett kan det knappast skada att dom har tillgong på det eller hur? :)

#18 nej detär ju bara bra att ha ligghall om det finns möjlighet:) dessutom har man ju möjlighet till lösdrift som oftast är det optimala för hästarna som du skrev:)
#20 jo presis, det gjör det lättare, i fall nåt händer med stallet kan man ha hästarna på lösdrift medan man fixar till o grejs :) Så det är bara praktisk tycker jag..
Fast hörde några vaga rykten om att dom skulle ändra nåt på detta med ligghall/vindskydd även under betes-sesongen nånting i den nya lagen dom fortfarande jobbar på. Har dock ingen aning hur dom skulle ändra eller OM det är nån ändring på g på just det då, var ju bara några lösrivna kommentarer i nåt stall jag besökte nu nyligen
Okej
Hagen kmr att vara ¨på en "äng" Och leder till skog, Men det kmr hur som helst att finnas "vindskydd" ifall d blir dåligt väder :)
#22- i våran hage är det som två "avdelningar" ena är mer öppen med ett vindskydd (lada) , sen fortsätter hagen ned mot skogen så dom även kan vistas där.
Tänk på att ha en stor rymlig hage, lagen är sträng mot privat personer när det gäller stallbygge och hagar. I vårat stall skulle vi ine fått godskänt om vi inte hade haft industritomten, fastän hagarna på ridskolan (dom ligger intill) är 6ggr mindre än våra och det går TVÅ HÄSTAR i dem så får dom godkänt, och vi som har stor hage med också två hästar i dem fick påpekning om att vi hade tur som hade industritomten. men vi i fråga satte faktiskt varför det inte sägs nått om ridskolan hagar, och då svarade han snäsigt att det inte gäller ridskolorna, fy fan vad sjukt, deras hagar är bara små fyrkanter, typ som två sjukhagar(två box storlek). inte nog med det, underlaget är sjukt dåligt en häst har tilloch med slitit av ett led band eller nått för att den sjönk så djupt ned i leran !
Nej gud va hämskt ! Fan va orätvist!
Jodå, det finns gott om plats, :D
#24- jo , men tyvärr så förstår inte komunen det :(