Hästhandlare
vet ni några bra hästhandlare i s-sverige. (skåne, halland,blekinge)?

bebbe säljer hästar.
Finns det några BRA hästhandlare?
menar du uppfödare?

Vad menar du med bra? Tycker du inte bebbe är bra eller hur menar du?

jag tror hon menar överlag att en hästhandlare inte är bra…

Jaha trodde hon menade bebbe bara. Men när du säger det så….då förstår jag hur hon menar kanske…..*ler*

vi fick aldrig något svar på vad som menas med BRA hästhandlare
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
jag vet en dålig

vem är det då?

stinta här på ridsport.ifokus
#2 Det finns ju 2 olika typer av hästhandlare. Dom som importerar 10 ponnyer som får åka i en lastbil för fyra å som säljer dom dyrt å säger att de gått MSVA i Belgien, fast de knappt e suttna på. Men det finns ju även de ärliga, duktiga hästhandlarna…
#12, haha ja, alla importhästar har alltid gått miiinst LA i både dresysr och hopp. konstigt.. =)
#13 Inte alla. De finns ju faktiskt seriösa hästhandlare, å de som importerar sina själva. Men väldigt många!
det finns såna som lurar folk på hästar också
Hästhandlare, det är ju inget som gagnar någon det är en onödig mellanhand som tyvärr ofta tar bort viktig information om hästen. Jag föredrar att både köpa och sälja privat, även om jag inte brukar handla häst så ofta. Sen finns det ju hästförmedlare, sådana som letar häst år någon och har kontakter vad det gäller att hitta topphästar, men det är en annan sak.
Jag pratade nyss med en jobbarkompis dotter, hon köpte en häst av en hästhandlare, hästens uppfödare sålde hästen först till en häst handlare, sen har en eller några ägt hästen i fem år och den såldes den igen till den hästhandlare hon köpte hästen av. Papper och sådant finns, men hästen har troligen haft ett föl och har en egenhet för sig vid hoppträning inte tävling. Dessa saker vill hon ha reda på, föl för att veta hur detta sto var som mamma och egenheten för att kunna gå vidare med hästen. Men det är stört omöjligt att hitta vem som ägt hästen i dessa fem år. Hade det inte varit hästhandlare som var mellanhand så hade det varit enklare, nu har hästhandlarna så många hästar som passerar också vill dom inte lämna ut namn. Så där står hon med en häst hon älskar och ett problem som fått henne att gå över till dressyr och en tvekan om hon ska ta föl eller inte.
Jag tycker helt enkelt inte att det finns något BRA med en hästhandlare. Jag tycker inte att man ska använda hästar som en handelsvara. Handelsvara=köpa och sälja samma vara.
Att föda upp och sälja tycker jag är en helt annan sak, men kanske är svårt att förklara för en del.
Råka skicka två gånger:P
#17 Men det finns ju seriösa hästhandlare, dom är oftast ganska rika från början å kan köpa bra hästar med papper å allt, som de kan tävla lite på å sedan sälja vidare när det visar sej att hästen inte har tillräckligt med kapacitet. Dom har många sånna hästar. Fast det är mer internationella hästhandlare…
#19 I den beskrivning du ger, är inte hästen en handelsvara då?
#20 Jovisst e det en handelsvara. JAg vill bara skriva att det finns BRA hästhandlare, även fast hästarna är mer som " en tomat i affären" än en levande varelse. Du skrev ju att det inte finns NÅT bra med hästhandlare… Men alla är ju inte lika dana eller hur?
Men undrar då om vad du tycker om djuraffärer? Där fiskar, möss, råttor, kaniner, fåglar, katter å hundar säljs som handelsvara. De får dessutom sitta i trånga burar. Dessa hästar får ju gå ut, ridas, kanske tävlas å får ordentlig med skötsel!
#17: håller med…!
edit: håller med inlägg #23 också… lätt att skriva "håller med" bara men jag känner inte att jag behöver säga så mycket mer när någon redan har gjort det bra i den här tråden =)
#21 Kan inte påstå att jag tycker särskilt bra om zoohandlar. Tycker att de kan sälja tillbehör och låta uppfödare av resp. djurart sköta djurförsäljningen. Men det är ju ett annat ämne.
#23 Du svarade inte på första delen. Då utgår jag ifrån att du tycker ungefär så?
Okejj. Men för mej är hästar likvärdiga alla andra djur.
#24 Va… vadå första delen?
#25 Innan mellanrummet är första delen för mej.
Å nu svarade du inte på andra.
#26 Om det fanns en fråga i första delen i #21 så har jag inte uppfattat den. Du kanske kan ställa den så att jag förstår?
Jag, tycker bara att det är så synd att hästen ska behöva byta hem en gång emellan. Som köpare vill jag ju träffa den som ägt hästen senast, som säljare vill jag träffa den som köper min häst. Vad är det då för bra med en hästhandlare mer än att staten får in moms på hästen för är hästhandlaren seriös betalar den ju alla skatter och avgifter, annars är man inte seriös. Det är ju ett påslag på 25 % om både säljare och köpare är privatpersoner och på det hästhandlarens vinst, vad är bra med det.
Jag kan förstå det till en viss del på dyra tävlingshästar, men andra hästhandlare hur kan någon tycka att det är bra? Nämn en hästhandlare som är bra och varför det är bättre att köpa häst där än att själv ringa på annonser och få prata med den som känner hästen bäst. Pratade just med uppfödaren till mitt sto, hon har en syster som är spårlöst försvunnen och alla papper på hästen är borta, ett guldbelönat sto med en jättebra stam, suck, vad är det för bra med hästhandlare?
#27 Vad jag menar är att alla inte är lika dana. Eller hur?
Men alla djur är väl lika värda?
#28 Bra hästhandlare? Ludo Philiperts, Jan Tops de finns ju många fler, men har kompisar som köpt hästar av dessa två. SÅ där för VET jag med SÄKERHET att de är bra! De andra vågar jag inte uttala mej om, men jag är säker på att de är bra de oxå!
Ludo Philiperts och Jan Tops vad handlar dom med för typ av hästar? Tävlingshästar? Då kan det ju faktiskt vara en fördel som köpare att få rätt häst, direkt. Eller vad är det för bra med dessa hästhandlare?
Det är nog så att när jag tänker hästhandlare så är det på dom som slarvar med avmaskning mm, som i en annan tråd. Dom där hästarna inte har det bra hos medan dom väntar på en ny ägare

Ja, det går ju inte att jämföra hästhandlare som knappt rider och hästhandlare som tävlar i eliten. *ler*
Skulle vara något det, att Jan Tops skulle sälja en sjuk häst full med mask och säga att den kan gå hur högt som helst. Klart att dom är seriösa. Fattas bara annat.
Men om man går ner på vanligt folks nivå av häst köp, finns det någon seriös då, som ni vet som sköter det där med avmaskning och som man kanske i en pressad säljsituation (dödsfall, skilsmässa mm) ni skulle kunna rekommendera. Nu hoppas jag att aldrig hamna där, men man kanske skulle skriva något namn så dom efterlevande vet.
Eller är det bättre att göra som en kompis låna ut hästen till en ridskola och ganska snart så köpte en flicka honom. På en ridskola är det ju mer koll har jag fått för mig, hästen gick inte så många timmar heller och inte på nybörjarlektionerna. Jag tycker att det är en bättre lösning än hos en hästhandlare.

Har inte tänkt så jättemycket på det innan, men du har faktiskt rätt Diamant. Man kanske ska ha ordnat med någon om i fall att något händer så att hästen tas om hand på allra bästa sätt. Själv står ju min häst hos mina föräldrar som är vana vid hästar, så det skulle ju inte va katastrof för henne om något oförutsett hände mig. Men det finns säkert många vars hästar skulle vara ganska så utelämnade om matte/husse gick och skadade sig allvarligt eller trilla av pinnen helt. Det finns ju nog inte många som vill att deras häst säljs till första bästa om ägaren inte finns längre…

#33 jag tror faktiskt att om ngt hänt mig hade mina föräldar fullständigt skitit i var hästarna hamnat. förlorar man sitt barn så orkar man nog inte tänka på det.
Är, det någon som vet hästhandlare för "vanliga" hästar, där hästen bli omhändertagen avmaskad och så. Om någon dör så måste man ju ofta bli av med hästen fort finns det någon hästhandlare som tar hand om hästen så den inte blir full av mask och fortsätter med vaccineringar så att hästen är lika fin när den kommer därifrån som vad den var när den kom?
Jag, tror fortfarande på en ridskola, men det skulle vara kul om någon vet en hästhandlare som riktigt bryr sig om hästarna och inte sparar på viktiga saker. Ingen som träffat någon, kanske köpt en häst från någon och det känns som här har hästarna det riktigt bra
Risken är att hela familjen hamnar i samma trafikolycka, vad händer då? Jag vill att hästarna ska få det bra dom månader som det letas nytt hem också
då ska man ha en reservplan. min går ut på att syrran ärver jullan.. måste smida mer på vad som händer om hon dör också. (hjärnan börjar arbeta som en idiot såhär mitt på natten.. aaah vad ska jag ta mig till??)

#35 det finns en suuuperbra i rydaholm, småland. hon tar in ponnyer från främst tyskland och alla är superfina. jag har varit där 2 ggr och ridit dom och alla är verkligen helt underbara! och hon avmaskar, vaccinerar, verkar/skor och allt de där. kollar även tänderna om det behövs och tar ut veterinär direkt om det behövs. hon har b,c och d ponnyer.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

www.ostragard.com hoppas inte detta räknas som reklam.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#30 & #31 Det var hästhandlare i allmänhet hon pratade om. Det e två UTAV dom jag känner till som är bra.. De e sånna kända bra, våran granne är oxå hästhandlare.. Hon e otroligt bra hästmänniska å säljer många hästar, som MÅR BRA!