Täckes storlek?
Hur mäter man vilken storlek en häst ska ha på täcket?
Vi ska snart upp till GeKås och jag skulle vilja handla något fint fleece täcke till medryttarhästen :) Men jag vet inte vilken storlek hon ska ha. Har kollat på de täckena hon har nu men kan inte se någon storlek. Ska kolla lite nogrannare på dem nästa gång jag är där.
Hade tänkt det skulle bli en överraskning för ägaren också så vill inte fråga henne, hästen ska få det när hon fyller år ^^ Vill ge något som tack för jag får rida henne också. Ska leta rosa shabrak när vi är där också :P
Du mäter väl från där man slutar på manken till svansroten har jag för mig?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
jag tor oxå det :) du mäter där täcket sitter allså manken-svansen. Men har man ett bra täcke så mät lite över allt jag brukar mäta vid spännerna (bogen) å sidan sen även manken-svans, o sen hur stor halsdelen är sen mäter jag där nere oxå så jag får ett lagom täcke. Kan säga att titta även på extraspännen man har mellan benen det brukar dom sälja där nere (g-kås) för 10kr alltid bra o ha :)
Tack :)
Då blir det att mäta hela hästen då ^^ Tur ägaren åker på semester snart så har jag tid på mig att mäta henne ostört :P
Men om man bara mäter från manken till svanen och det blir ca 128cm. Ska hästen (ponnyn) ha 125 eller 135 då?
Jag tror jag mäter iof lite överallt och sen kan ha ju mäta täcket innan jag köper det. Men om man bara ha det måttet?
hur stor är ponnyn?
kolla om den har flistäcke dom finns jätte fina där nere o billiga med annars tycker jag att en fin grimma är alltid använbart skinngrimmor finns fina o billiga med en smäcker ponny ser finare ut i en smalare skingrimma medans en grövre ser fin ut i båda fast en något bredare :)
Jag skulle satsat på 135. Lycka till !
/Elin
bättre det e lite större än mindre iaf :)
har den hästen täcken? Kolla isåfall på insidan om ägaren inte klippt bort lappen, om det stor strl där. Brukar göra det,
annars mäter du från manken, (mitten av den tror jag) sedan till svansroten!
Måtten jag tog var bara ett exempel. Jag har ingen aning om henne mått egentligen. Ville bara ha er syn på om ni skulle välja det större eller mindre :) Hon är en c-ponny. Inte grov och inte smäcker. Något där emmellan.
#5 Grejen är den att ägaren har hur mycket grimmor som hälst. Både läder och andra material. Täcke är det hästen inte har så mycket av, i alla fall fleece täcken är det brist på och brukar få låna de andras som blir aningen stora till henne :)
#8 Jo, hon har täcken men inte hittat storleken i dem än. Men jag ska leta på nästa gång jag kommer dit igen ^^
Tack :)
Jag tror jag vet hur jag ska mäta nu, så får jag se vad jag hittar till henne. Annars får det bli bara ett schabrak :)

Om min häst var 128 cm så skulle jag välja 125 på täcket, för 135 blir för stort i bogen på henne!
*** Kärleken övervinner allt ***
#9. Hittar du inte strl på täcket mät på täcket, kolla så att det sitter bra på hästen och inte är för litet/stort. Köp sedan i samma strl om det passar eller en strl större/mindre! :) Hoppas du förstår vad jag menar! :)

Om du ska köpa fleece så råder jag dig att kolla så det är fodrat i bogen, med nåt annat än fleece. Annars blir det bogskav på en pisskvart.
Tycker det verkar smidigast att mäta hennes nuvarande täcken?
Lycka till :)

#12 Så får inte vi… Och våra fleecetäcken är inte fodrade!
*** Kärleken övervinner allt ***
jag har 125 till mina russ dom är maxade b-ponny. och dom är rätt rymliga täckerna. om du köper fleece täcken så köp även täckejord dom är billiga där nere :)
130täcken finns ju också, om 125 är för litet och 135 för stort (:
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Min häst är 152 i mkh och han har strl 135. Jag mäter från manken till svansroten..

från manke till svansrot som sagts innan:) finns även ungefärliga tabeller där man ser vad en häst eller ponny borde ha beroende på hur hög den är.
Börjes har föäljande tabell i katalogen:
storlek på hästen/ täckesstorlek
A-B ponny /105cm
B-C ponny /115 cm
C-D Ponny / 125cm
D-Ponny, liten häst / 135cm
stor häst / 145cm
Extra stor häst / 155-165cm
jag var på gekås innan jag hittat foderhäst, men chansade på ett fleecetäcke i stl 135. veckan efter tittade vi på en häst och bestämde oss för den och han hade stl 135:)
#17. JAG HAR D-PONNY!!! xD ne, men Lord är liten stor häst ( 1.53cm) men har rätt kort rygg, han har 1.25cm ^^

#18 listan stämmer inte på alla hästar, en i stallet 1,52 har 125 i täcken. sen vet jag itne vart gränsen går mellan liten storhäst och normalstor storhäst, den jag har dra 135 i täcken och är 160 hög.

Peppe, maxad C hade 125, Blacky maxad D 135.
#18 ärligt talat tycker jag det låter konstigt… fast vi kanske har olika åsikter om hur ett täcke ska sitta? jag vill ju att det verkligen går hela vägen bak (så att "stjärtlappen" hänger rakt ner, inte används för att täcka sista biten så att säga).
har du bilder?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#20 den LILLA c-ponnyn på bilden har ett 135 täcke på sig där…
#20. Varför tycker du det? Ja, jag har enn regntäcke (figursytt) "stjärtlappen" hänger ner på det, Nej, jag har tyvärr ingen bild, kan ev. ta det idag!

#17 - Vad är extra stor häst? Min är 170 och har 155-165, mitt andra sto på 164 har 135.
Det verkar vara väldigt olika vad hästar har ^^
#15 Jaha, jag har aldrig sett eller läst på internetsidor att 130 täcken finns. Det kanske kan va olika för olika märken.
Jag vet iaf att 135 är förstort till denna ponny för hon brukar få långa ett täcke i den storleken och det hänger som en klänning på henne :P Så skulle jag göra en gisning så tror jag 125 blir bra. Men jag ska mäta :) Och är jag osäker mellan två storlekar så köper jag ett större för då kan alltid någon av de andra hästarna ha det ist.
Det här med täckesstorlekar kan skilja så oerhört mkt, Foxen på 152 cm har 145 cm, precis som en häst på 178 cm hade… Likaväl som Corall (maxad D) har 135 likaså ett halvblod på 165 cm hade…
Så det kan verkligen sklija :)

#23 vet inte…tog den från en tråd på buke som tagit den från börjes…
#23 Extra stor häst brukar väl vara dem som är över 170 cm/de som är väldigt kraftiga…

men höjden på manken gör ju jättestor skillnad på strl på täcke. även hur svankig hästen är.

#22 för att varken Peppe eller Blacky har lång rygg, snarare åt det kortare hållet
Jag har löst mitt problem nu iaf om ngn skulle bry sig :P
Hittade storleken i ett av hennes täcken som passar henne bra :) 125 är hennes storlek ;)
#29. vad pratar du nu om, även om dina hästar har korta ryggar och är ponnisar, så kan väl min med ha kort rygg som liten stor häst. om det ens är det du menar?
Min Lyrik, 158 hög, har 155 och 165 på sina täcken. Mest 165.

#31 han måste ha extremt kort rygg. men jag tror inte vi passar in täckena likadant. ( tror jag har sett nån bild innan på fleecetäcket)
o nej mitt vbl var inte så stor 165 å hade 155 i täcken. och mina russ har 125 i sina då är dom 128 o129 imk men så vill jag att det ska täcka rumpan bra med :) det ända som är för stora är detas svetttäcken där skulle 115 sitta bättre.
#33. han har kort rygg! Jag kan ta bild på det imon ifall du vill!