Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1078 ggr
RubHel
0

Tar inte in hästarna

Astra går ute i en av sommarhagarna nu, men kommer fortfarande in på natten. Well, det är tänkt att hon ska in på natten åtminstone.
Men hon har varit ute två nätter. En gång förra söndagen och så nu inatt.
Förklaringen? Dom tar bara in hästarna om de står nere i första delen av hagen och att hästarna har två chanser på sig - vid insläpp och vid kvällsfodringen. Är det inte hästar där då, då kommer dom inte in. Som igår. Då var Astra och fjordingen i stallet långt bort i hagen, så att man inte såg dom. Då fick dom vara ute.
Men jag betalar ju för insläpp.
Okej, det är väl kanske inte så kul att gå en kilometer för att hämta hästarna (hagen är stoooor), men det ska ju ingå. 

Inte för att hästarna dör av det, de tycker väl bara det är skönt att slippa komma in. Men jag vill ju att hon ska få i sig sin krafft också. >.<

Rita-S
0

men om du betalar för det så måste du då få det med tycker jag faktisk..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

bubbelbubbel
0

öööh, dom kan väl inte bara ge hästarna två chanser ? ska hästarna in, så ska dom ju in, då får man ju se till att dom också kommer in.

inte sjutton kunde jag ju lämna hästarna ute bara för att dom itne ville gå in, då får man ju vänta ut dom eller hämta dom.

RubHel
0

Klart hästarna föredrar att gå ute och äta gräs än att komma in i en tråkig box. Dessutom är det inte så konstigt att de befinner sig så långt bort i hagen numera eftersom de har käkat det mesta i första delen.
Och det är ändå bara tre hästar i den hagen som ska in, det är inte så himla jobbigt att gå och hämta dom.

Ska ta upp det med dom andra i stallet hade jag tänkt. Var bara jag nere idag, inte ens de som har stallet var hemma.

gejsa
0

Klart dom ska tas in. Våra kommer springade fast dom äter gräs. Dom tycker det är så skönt att få komma in i boxen över natten konstigt nog. :)

Ledin
0

jag kör med att ge dom sin b-vitamin plus en näve pellets i hagen då har jag såna där minerallbyttor som är tomma som jag dickat ur. men mina går ute om nätterna. Men som du betalar allså för att få insläppet tycker jag att man får allt ta å hämnta in dom, man kan väll ropa på dom hästar brukar ju komma efter ett tag om man är för lat o inte går å hämntar dom.

jn84
0

Klart dom ska in om det är bestämt så! Visst kanske det inte är rimligt att jaga häst i flera timmar om det vägrar bli infångade, men man kan ju inte begära att de ska stå och hänga vid grinden?

Yessica
0

Håller med #6! :) Man kan ju inte begära att dom står och hänger vid grinden direkt… Du får nog ta upp det där i stallet, hoppas det löser sig! :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

chik
0

Ja det är klart att hästarna skall in om du betalar för det…Vad har ni på era Hästar mot Knott o andra odjur. Mina hästar står o skriker redan vid 19tiden, för då klara dom inte att vara ute lägre för odjuren, sen går dom ut melan 7-8. så ni som har era hästar ute? "vad har ni på dom "?

Lena.P är jag i verkliga livet.

AusaBausa
0

Betalar du för insläpp ska dem ju in oavsett jobbet dem har med att få in dem…kanske försöker dem ta in dem  för tidigt på kvällen…?

VeNyRa
0

Dom lär sej nog tillslut att dom måste stå vid grinden för att få komma in, och när myggen blir för jobbiga kommer de nog.

Men de är klart att du ska ha insläpp om du betalar för de.

Zadeira
0

Betalar du för insläpp ska du ju ha insläpp! Annars får du kräva avdrag på hyra eller så för att de inte sköter det som de ska. Även om det tar 10 minuter längre tid för att de får gå och hämta hästarna långt in i hagen så har du ju betalat för det, och då kan man inte säga att "hästarna stod inte vid grinden så då får de vara ute", möjligtvis om er överenskommelse hade varit sådan från början ;)

RubHel
0

#8 Jag har ingenting på min häst eftersom jag förväntar mig ju att hon ska sova inne på nätterna.
Sen så har vi inte så värst mycket mygg och sånt här.. (än åtminstone)..

#9 Tror de går ner till hagen vid 20-21 på kvällen och sen igen vid 22-23.

Inatt hade Astra i alla fall fått sova inne så jag antar att hon och kompisarna stod nere vid grinden igår.

Muzzy96
0

Jag tycker väll att det är lite dålig stil, Hästar är ju inga hundar som alltid ska komma när man ropar, och speciellt om det ingår så ska det göra det också..

Thorsson
0

våra går ute nu, men såklart, betalar du för det så betalar du för det och då ska dom bannemig ta in hästen, om de så får springa efter den i 1h!!

fridak
0

de ska väl ändå försöka få in hästen. vi har haft en som fått gå ute hela natten för han vägrade gå in. stallägaren sprang efter honom när det var hans tur att gå in, sen släppte hon in nästa hage och återvände till honom och försökte först få honom att springa in själv i boxen och sen få tag på honom och leda in. Men han sprang bara runt,runt så till slut gav stallägaren upp.

Peppe
0

Varför inte bara ta en mathink?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Muzzy96
0

Våra hästar går också ute men det ser vi till själva och de e samma när dom ska in sedan när som ska in.

Tusen
0

Behöver dom verkligen kraftfoder då de går på bete? De allra flesta hästar får alldeles för mycket kraftfoder. Det är i princip endast högpresterande tävlingshästar som behöver kraftfoder.

Prova med att i så fall bara ge kraftfoder efter riktigt hårda träningspass och då innan de släpps ut igen i hagen.

RubHel
0

#18 Astra skulle klara sig utan kraften, ja, hon får ändå bara 0,5 kg per dag.
Men min kompis häst går i samma hage och han får inte gå ute dygnet runt pga att han har problem med hovarna. När det är blött ute går dom sönder, och senaste dagarna har det regnat ganska bra.
Så det är ju inte bara pga kraften.

Vi vill ha hästarna inne på natten tills vidare, tanken är att de ska gå ute dygnet runt så småningom.

mazze
0

#14 Tycker inte att man kan begära att ta in ens häst om den vägrar komma in men däremot kan man åtminstone prova att hämta hästen om den är långt borta. 

Men som sagt har man betalt så bör man prova att hämta hästen iaf. Vill hästen sedan inte låta sig fångas så bör man ringa ägaren och tala om hur det ligger till.