Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: distans
Läst 2571 ggr
Yuriko
0

Tävling (distans) idag! *bilder*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag och Rayhan iväg och tävlade Rönningeritten! Vi var med i clear round 5 mil, och hans ägare, Anette, var också med och tävlade på Almaniak (Manne), en annan av hennes hästar. Det var andra tävlingen för mig och Rayhan, och min lilla kille var hur duktig som helst. Vår lilla grupp låg lååångt före alla andra, trots att vi red rätt lugnt och långsamt, och ingen av hästarna blev trötta. Trots att det var runt 30 grader svettades de knappt!

Rayhan var, som sagt, superduktig - han knäppade sig visserligen en del i början, men sen lyckades han skärpa till sig (förutom att han nästan inte drack något alls). Hela vägen vi red satt jag och höll in honom för att kunna hålla ett lagom tempo. Ingen brist på energi där inte! Tyvärr blev vi dock uteslutna i veterinärgrinden efter tre mil, pga hälta. Just då tyckte ingen, varken av oss eller folk runt omkring, att han var halt, men när vi kom hem blev det betydligt värre.. :/

Anette och Manne däremot klarade sig förbi veterinären, och fortsatte ut på nästa slinga. När de kom in i mål var de säkert en halvtimme (vet inte exakt hur lång tid, och resultaten finns inte på internet än) före alla andra, så hade det varit tävling hade de (eller kanske vi, om vi hade varit kvar) vunnit! Det var första tävlingen för Manne, och han var också jätteduktig. Slösade ingen ohnödig energi alls på annat än att springa, han var låg i puls och drack (och åt) så fort han fick chansen.

Jaja, nu tänker jag bildbomba lite :)

Först: Jag och Rayhan precis när vi lastat ur honom

Yuriko
0

Och så min snygging, med nya, blåa stigläder på sadeln :)

Shira90
0

Va kul =) , Förra ägaren har tävlat distans med Shira funderar på att ta upp det igen, det låter så mysigt

~Medarbetare på ridtravare.ifokus~

Yuriko
0

Söta Manne innan start

Yuriko
0

Vi var så snygga :) (hahah, visst är solglasögonen gräsliga?!)

emeliekarlssoonn
0

Almaniak heter våran ponnys morfar :D

synd att rayhan blev halt, men det kommer ju fler gånger som tur är :)

Shira90
0

#4 Nej ^^ Dem är snyggast på hela bilden ;)

~Medarbetare på ridtravare.ifokus~

Yuriko
0

Vi kommer i skogen..

Yuriko
0

Rayhan gnäggar efter någon :)

Det här var nog den sista bilden på oss, sen försvann min syster iväg med kameran..

Yuriko
0

#2 Distans är jättekul, du borde verkligen prova det med henne :)

#5 Hur gammal är ponnyn? Kan det vara samma Almaniak? Han har några föl efter sig, vet dock inget om dem..

#4 Nja, inte direkt.. men de hindrar i alla fall att jag får sol, grus och insekter i ögonen :)

emeliekarlssoonn
0

Hon är född 1999 :)

Yuriko
0

#10 Okok, då är det nog inte samma Almaniak.. Han är alldeles för ung för det :)

emeliekarlssoonn
0
_Jag_
0

Är det vanligt med sånna hjälmar i distans? :O aldrig sett dom innnan. Väldigt vad matchade ni är :D Snyggt! Jag som tycker jag är väl matchad (A)

Yuriko
0

#13 Jodå, hjälmar i stil med den jag har är i princip de enda som används under sommaren bland distansfolk. Att sitta flera timmar i värme och få hjärnan sönderkokad i en vanlig ridhjälm är inte riktigt att rekommendera.. :)

Tack, men nu är ju lika snygga och matchade :)

pippa__
0

Va fina ni är! Hur är det me honom nu? Varför halt?

Yuriko
0

#15 Tack :)

Anette tyckte att han inte riktgt gick som han skulle med just det benet tidigare i veckan, men när vi sedan travade med honom var det inga problem. Imorse när hon tog ut honom ur stallet så snubblade han till på det benet, och hon blev lite orolig, men när hon travade honom och kollade var han inte halt. Vi bad veterinären kolla extra efter hälta eller något annat fel på det benet i första besiktningen, men inget var fel. Och swå gick det ju som det gick, lite hälta på besiktnhingen efter första delsträckan, och mer halt när han kom hem :/

Vi vet inte ännu vad som är fel. I natt får han bara stå, och han ska få vila i två veckor. Vi har sedan tidigare bokat equiatrikern så att han kommer om några dagar, och han får väl försöka se vad det är som är fel. Blir det inte bättre, eller om det blir värre, imorgon eller inom några dagar så får naturligtvis veterinären komma ut och kolla på det.. Hoppas verkligen att det inte är något farligt, speciellt nu när både sommarlov och tävlingssäsong är i full gång..

[Zkold]
0

Kan alla hästar vara med i distans? hur funkar det? verkar så roligt^^

Yuriko
0

#17 Alla hästar kan vara med, och det är jättekul! :) Kort beskrivet går det ut på att rida en vis sträcka så snabbt som möjligt, utan att skada hästen och utan att den får för hög puls, som inte går ner.. Hästen besiktas av en vetrinär innan, under och efter ritten. På en clear round, som är mellan fyra och fem mil, finns det bara en vetkontroll förutan för- och slutbesiktningen. Veterinären kollar saker som hälta, tarmljud, sår, gallor etc. Pulsen får, om man rider en CR, inte vara över 60 slag/minut vid kontrollen. Hm.. vet inte vad jag mer ska berätta, fråga om du undrar :)

[Zkold]
0

#18 finns det vissa klubbar som man är anslutna till då eller? Finns distansritterna typ överallt?
Bor i Kalmar, finns det något i närheten… blev lite nyfiken på dehär:)

fridak
0

#19 tidigare fanns ölandsritten och lilla ölandsritten som anordnades av ölands distans- och fritidsryttare, men det finns itne så många i klubben så den kommer kanske läggas ned…

Yuriko
0

#19 Du kan ju tävla oavsett vilken ridklubb du tillhör så länge du har grönt kort och ryttarlicens, men det finns klubbar som är mer inriktade på distans, och ordnar möten och tävlingar och så.

Ehm, visst ligger Kalmar i Småland? *ingen koll på geografi* Där någonstans går Rökullaritten om jag inte har helt fel. Finns både en "prova på" på 20 km, och en CR på 50 km (plus h;gre klasser) har jag för mig..

..googlade lite och hittade Tjust distansklubb, som ordnar ritten. Fast det verkar ligga en ganska bra bit från Kalmar..

MLphoto
0

Är det någon här på forumet som ska rida Dackeritten nästa helg? :)

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Yuriko
0

Anette som äger Rayhan ska tävla sitt varmblod i åtta mil där, jag följer med som groom :)

MLphoto
0

Okej (:  Funderar på att fotografera då, det är ju bara 5min bilväg från mig, men är det bestämt hur rundan ska gå än? Ska den gå förbi sjön? Elr du kanske inte vet? :P

[Zkold]
0

Tack! Ska kolla lite i de där:)

Yuriko
0

#24 Åh, det vore jättekul ju :)  Jag har för mig att Anette sa något om någon sjö, men jag har egentligen ingen som helst aning om hur banan kommer att gå..

#25 Gör det :) Tror dock inte att Ölandsritten kommer att gå, har inte hört något om den..

Yuriko
0

Kan ju säga att nu har jag lagt upp en massa bilder från ritten på min Pixbox, om någon vill se :)

chik
0

Gätte fina bilder på er..

Nu en fråga Dackeritten var någon stans är den , o datum? om någon vill vara så snäll o berätta.PDT_Love_06

Lena.P är jag i verkliga livet.

Yuriko
0

Tack :)

Dackeritten är nästa helg (lördag 14/7), nånstans i närheten av Växjö..

pippa__
0

Oj så snygg Manne är!!!!

Yuriko
0

#30 Hahah, jodå, men han är valpig och tjurig och envis och egensinnig också :)

jn84
0

Hur tränar man för distans? Ser ju jätteroligt ut! :)

Eve
0

jn84 - Kondition, uthållighet och styrka ;)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

jn84
0

Jo, det förstår jag ju. Men rider man flera timmar varje dag?

Yuriko
0

jn84 - Det är jätteroligt :) Och, nejdå, inte flera timmar varje dag, men mycket, mycket intervllträning, "fartlek". Vi har en runda vi brukar rida på ca 16 km, tar ca en och en halv timme, ibland rider vi längre sträckor, ofta kortare när vi inte har så mycket tid.

tessa
0

#18: Jag tycker distans verkar intressant, men vet inget om det… men trodde att man skulle komma i mål så nära en "idealtid", som möjligt - och inte rida på snabbast tid…?! Fast det kanske finns olika klasser med olika regler?

sammeth
0

Här uppe i Edsbyn kommer det att vara en ritt i september. Den första hos oss iallafall och jag ska vara med som funktionär :) Det kommer att bli jättekul. Jag ska nog också vara med i augusti i dalarna för att se ur det går till där jag ska vara.
Här finns proppen till Edsbyritten : http://hem.passagen.se/edsbyns.rk

[Zkold]
0

Det verkar som den där ölandsritten är borttagen, sökt lite på dehär. Åh vill verkligen testa distans!:)
Men den där dackeritten är ju inte långt ifrån mig:P är den ofta och vad gäller då?

fridak
0

#38 du får bli medlem i ölands distans och fritidsryttarklubb, de har ett år utan verksamhet nu för de har varit för få intresserade. de får itne folk till att hjälpa till och så…

Yuriko
0

#36 Man ska rida så snabbt som möjligt om man rider tävlingsklass. Är det CR eller PP finns förutom maxtiden, en minimum tid, men någon idealtid finns inte i någon klass.

#38 Dackeritten är en gång/år, men den lägsta klassen som fanns med i år var 50 km tävling och man måste ju gå en godkänd CR innan man kan starta den.. (För övrigt så håller jag på och laddar upp bilder från årets Dackeritt, som jag just kom hem ifrån, på min Pixbox..)

MLphoto
0

Jag skulle egenligen fotat idag men pga regn, hagel, snålblåst o lite annat så skippade jag det.. supertrist :/

Yuriko
0

#41 Åh, tråkigt. Hade varit kul med lite fina bilder från ritten, till skillnad från mina suddiga, oskarpa saker, tagen med trasig kamera + mobilen.. Så hemskt var faktiskt inte vädret, några få, små regnskurar (och en som var riktigt hemsk!), men mest var det ju nästan soligt..