Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2457 ggr
Lina
0

ge hästen ägg?

man brukar ju ge sina hundar råa ägg för att det är bra för pälsen kan man ge sina hästar det med?

gejsa
0

Har ingen aning faktist. Isf måste man nog ge 1 kg per dag om det ska bli något. *ler* Du ger väl bara äggulan förresten till hunden. Det är tydligen inte bra med äggvitan. Varför kommer jag inte ihåg.

jumpingqueen
0

Ge olja så bliur pälsen blank… Bäst är olivolja

gejsa
0

Det ska helst vara linfröolja. Bra både för magen och pälsen.

jumpingqueen
0

#3 OLika erfarenheter kanske?

gejsa
0

Linfrö olja är bra mot mycket. Bla det är n-3 fetternas betydelse. Bra för att motverka fång, allergi och kolik. Eftersom det är bra för magens vällevnad.

N-3 fetter finns i raps, linfrö, fiskolja. Men inte i olivolja.

wewwa
0

Jag har oxå hört att linfrö eller linfröolja är bäst.

Mandysan
0

Olivolja är bra för hästens hovar vad jag har hört. Själv använder jag rapsolja för att den är billig, bra för pälsen och väldigt "ren".

jumpingqueen
1

#5 Jag skrevfel! Min ena ponny får olivolja, men det är inte för pälsen utan för hennes hovar. Jag har gett linfrö till nån av våra hästar förut. Men tycker inte det behövs på nån jag har nu, då dom har naturlig blankhet!

gejsa
0

Rapsolja och annat använder jag mer för att få energi åt hästen.

jumpingqueen
0

39 Gejsa, där ser du. Jag ger mej när jag vet/kommer på att jag har fel. Inte som du kan göra ibland…

gejsa
0

Jo då visst skriver jag att jag har fel om det visar sig att jag har det. Har t o m bett om ursäkt offentligt här. Men ang dig och mig ser jag inte något som jag har haft fel i tyvärr.

jumpingqueen
0

#11 där kom det igen;)

Lina
0

jag ger inte min hund ägg men kom o tänka på det när en kompis gav sin hund det

jumpingqueen
0

#13 Tycker hundar om ägg?

Lina
0

jadå:) iaf de jag har träffat på

E_hjo
0

Nu känner jag för att klägga 3 st ägg i ett glas å dricka upp de råa! Skrattande

elin
0

#16 va äckligt! Fundersam

/Elin

gejsa
0

#12# Suck! Du gör inget annat än försöker provocera fram något. Vad vet jag inte. Du kanske vet själv?

hjullan
0

hundar är köttätare, inte hästar så det är en viss skillnad där. tror inte det är speciellt bra för hästens mage , när den inte är skapad för den sortens föda. det finns ju många andra bra alternativ som vissa här har nämnt. b-vitamin är det bästa enligt mig, då blir inte hästen fet på kuppen.

Diamant
0

#19 jag håller med mina hästar är vegetarianer och ska så förbli är därför även tveksam till pelletsfoder då man inte vet vad som är bindemedel.

Linda
0

Jag tycker oxå att man ska akta sig för att blanda in andra saker i hästens mat, foder allergier osv startade när vi började mixtra.

Ägg innehåller ett protein den vilda hästen aldrig skulle få i sig.

Linfrön är därimot bra för pälsen och magen.

Mvh Linda

wewwa
0

#21 håller med. Det är viss skillnad att ge ägg till katter o hundar, men hästar… Och om man nu skulle göra det, så tror jag inte att typ ett ägg skulle hjälpa så mkt. Så nej, använd linfröolja istället.

elin
0

b-vitamin tycker jag e bäst för pälsen.

/Elin

Lina
0

man ska akta sig för att ge linfrön till hästarna om man tävlar på hög nivå för de kan visa positivt mot dopingtester har jag hört

wewwa
0

#23 Ja, det kan man oxå använda.

#24 Jaså, det visste jag inte. Fast jag tävlar inte, men det är ändå bra att veta.

PimTheGreat
0

# 23 b-vitamin använder jag mer vid pälssättning och fällning och olivolja för pälsen, men tänkte prova att ge linfröolja. Vad är det för skillnad på linfröolja och olivolja?

Emmelie
0

Äggvita är inte bra att ge hunden, den bryter ner vitamin ? Som hunden inte kan tillverka själv.. Ägg gulan kan man ge utan problem =) Kan tänka mig att det inte är så uppskattat med ägg hos hästen =P HahaCool

hjullan
0

#27. har också hört det angående människan, men det är bara om man äter t.ex c-vitamin i samma måltid som mjölkprodukter med mkt kalk så tillgodogör sig inte kroppen c-vitaminet på samma sätt. c-vitamin ska man få i sig i samband med järn som båda "hjälper" varandra. dvs kött osv.

jumpingqueen
0

#18 Så jag provocerar? Okejj!!!

ThereseW
0

Angående ägg & hund så kan man ge hela ägget om det är kokt, annars bara gulan. Man kan ge ett kokt ägg med skal på, nyttigt & lite klurig aktivering :)

hjullan
0

#30. he he. det gjorde jag jämt med våra hundar, dom fatta ingenting! trodde att det va en boll bara. sen när den trilla ner på golvet o sprack, då gick det upp ett ljus att det kanske va nå smarrigt där i :D

Emmelie
0

#28 Ja precis hund, mäniska och marsvin är dem som inte kan tillverka sitt eget ?-vitamin. Har anteckningarna från lektion i ett block.. orkar inte leta reda på det bara. =P

kacka
0

Jag gav min första ponny en gröt av ägg, filmjölk och kli en gång i veckan. hon var väldigt fin i pälsen.

Jag har gett hsätarna olivolja tills jag blev informerad om att olivolja var GIFTIGT för hästar att äta…

gejsa
0

Det beror ju på hur mycket man ger av olivoljan. Men jag tycker nog att linfröoljan är bättre för magen och så.

hjullan
0

jag har olivolja i håret just nu. som inpackning!

Peppe
0

#32 det är c-vitamin. iaf är det de för marsvin.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~