Korrekt tillpassning av Martingal
Folly har ju en tendens att köra upp huvudet när vi hoppar och det känns inte som om vi blir ett säkert ekipage på banan.
Hur spänner man en martingal på ett korrekt sätt för att den ska få bäst effekt (skonsamt för hästen och säkert för mig)?
Visa gärna bilder =)
/En hjälptygel-amatör ;)
*** Kärleken övervinner allt ***

jag har fått lära mig en gång i tiden att ringarna ska nå upp till ganascherna när remmarna är sträckta. det kör jag på.

har försökt att googla lite, men jag hittar faktiskt inga anvisningar.
tycker som Lissete den som hon hade som lagom ser ut att vara lagom. Du kan ju även känna dig fram ett hål hit o dit kan inte vara så farligt bara du inte har som den ponnyn med dom blå sakerna, det va för inställd.ö

Martingalen ska hänga löst när tyglarna är sträckta.

Martingalens ringar ska gå till sabelläget på hästen. Alltså framför manken, där "halsen sitter fast!"
Så lyder den korrekta definitionen, alltså där stridsryttarna hade sin sabel när de satt till häst..

#7 eh va? bild??

Antar att det är för att huvudet kan hållas i olika positioner, men att sabelläget alltid är det samma. :) Ganacherna kan ju skilja på 1 dm om hästen är trött eller spänd. :)

hmm man borde nästan prova nästa gång man har martingal på en häst.
då är ju bilden jag visade på ponnyn i blått helt åt ****** fel spänd ju.

Ja, jösses. Den enda effekt man får av en för kort martingal, är en spänd häst, som jobbar med underhalsen. Och alla ryttare vet att underhals är negativt.
Effekten blir ju ett tygeltag nedåt, eftesom tyglarna måste löpa genom ringen, och ja, det säger ju sig själv. Handen skall alltid vara i ett läge över hästens mun. Hur ofta sänker ni händerna till mitten på hästens hals och rider så? Nej, just det. Det har nämligen ingen effekt på hästens form, mer än ett ständigt dragande..

Ponnyn i blått har ju dessutom stopparna på fel sida av martingalen?
Min ridlärare säger att man ska mäta ut ett martingal såhär;
Om man håller ringarna rakt upp ska de tillsammans med hästens bärbensknöl (kanske var en annan knöl?, haha) bilda en rät linje.. eller kanske horisontell linje.. kommer inte rikgit ihåg :P

#14 Haha! vilken hjälp! ;)
#15 haha, jag har inte världens bästa minne om man säger så ;)
#7 Detta blir lite ur kurs, men det där med sabelläge är ju lite coolt. Vad jag har hört så är anledningen till att vissa hästar helt är platta på sabelläget en "rest" från tiden då soldaterna red med sabel, som då plattade till. Nån som hört nåt om det?
Här kallar vi det förresten lansmärke, men det är samma antar jag.