Istället för gymnasium?
Jag går på Ingelstad Ridsportgymnasium strax utanför Växjö.. Jag vantrivs där och ska hoppa av.. Men jag funderar lite på ifall det finns utbildningar man kan gå istället för gymnasium? Är det någon som har en aning om det? Ni som vantrivs på gymnasierna, hur gör och tänker ni?
Annars är alternativet Plönninge, någon som går där och kan berätta lite hur det ser ut i schema och liknande?
Tacksam för lite hjälp :/
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Om du ska plugga vidare så är ditt enda alternativ konvux tror jag… ingen expert på området dock eftersom jag stormtrivs men mitt gymnasieval.
Jag funderade själv både på Ingelstad och Plönninge, men valde bort Ingelstad för att jag inte gillade skolan. Plönninge hade jag gärna gått på, men det kändes som om man måstse ha lite större intresse än det jag har för att flytta 15 mil. Känner nu en som går där, och hon trivs, men tänker jag inte helt fel så tror jag du känner henne med.
Hoppas du hittar en lösning :)
det finns massvis att läsa på distans, annars är det ju komvux som gäller. där finns ju dock inte lika mycket att välja på som det finns på gymnasiet.
Vet ni något om Tenhults gymnasium?

Jag tycker inte att du ska hoppa av gymnasiet, vilket år går du nu?
Byt skola istället…
Varför vantrivs du så mycket förresten?
*** Kärleken övervinner allt ***
Finns gymnasium i näreheten av kalmar..
#4, Jag ska precis gå ut första året och jag har INGENTING positivt att säga om den här skolan.. absolut ingenting. Och jag har det inte så lätt att byta skola heller, för om jag måste flytta så måste jag flytta mina två hästar också, och tro mig, det är inte speciellt enkelt att hitta stallplats för två unghingstar.. tyvärr.
Varför vantrivs jag? Ja om jag skulle rabbla upp allt som är fel på den här skolan så skulle jag inte göra annat resten av mitt liv typ..
Det är inte menat att låta otrevligt, men är fruktansvärt trött och besviken på den här skolan, så snart skiter jag i vilket.. :(
#5, Vad för något/några?

Ta ett sabbatsår…. Kan man göra det nu för tiden förretsen?
Om det går så är det en bra idé och fundera lite över vad du vill göra, kolla upp vilka möjligheter och alternativ som finns!
Man får låta lite negativ ibland ;)
Jag vet vad jag vill göra, men jag vill slippa gymnasiet påvägen dit ;)

Haha…. Ja men funkar det då?
Jag vill iaf bli rikemanshustru och aldrig mer jobba ;)
Haha det lät ju bra ;)
Jag vill starta upp mitt eget, starta upp min egen hingststation, och även ha en liten verksamhet där jag tar emot s.k. problemhästar och hästar för inridning/tillridning. Det är vad jag vill göra, och redan i dagsläget har jag endel kontakter som vill att jag tar hand om deras hästar, men har ingen plats för fler hästar än :P

Läs företagsekonomi på komvux och komplettera upp med grundläggande ämnen som du kommer att behöva i framtiden om du nån gång vill läsa vidare =)
Företagsekonomi, vad innebär det då? Jag är inte världens mest intelligenta person när det kommer till uträkningar ;)

Företagsekonomi kommer du garanterat att behöva om du ska starta eget ;)
Det är bokföring och sånt tråkigt… Men det behövs ju, även om man lämnar bort allt sånt (vilket brukar kosta en del) så är det bra att kunna det själv oxå =)
Ja jag kommer garanterat att behöva kunna det, men att lära sig det är den svåra biten för min del:P Hur lång tid tar det att plugga företagsekonomi, vet du det? :)

Nä, men någon termin får du nog offra ;) Bättre att läsa i lägre tempo och lära sig riktigt än tvärtom. På komvux kan man ju ofta välja vilket tempo man vill ha, vilket är skitbra =)
okej (:
Kan man plugga på komvux även fast man inte är "vuxen" då? Jag fyller 17 på måndag..

Japp, det kan man :-)
Ok, då får jag ju fundera på det här.. tack för hjälpen o tipsen ;P

Jag tycker absolut inte att du ska hoppa av gymnasiet! Även om du planerar att starta eget så behöver du kunskaperna från gymnasiet i grunden. Och behöver du skaffa jobb (en egen verksamhet går sällan plus minus noll förrän minst två år efter start) så kommer det blir svårt utan gymnasieutbildning.
Försök hitta nån annanstans att gå. Det måste ju finnas andra gymnasier där du kan trivas och ha möjlighet att ta med dig hästarna.
Även om komvux är bra så täcker det inte lika bra som gymnasiet. Dessutom innebär mycket att kurserna på komvux samma sak som gymnasiet, du läser ofta med gymnasieeleverna.
Snälla, gör inte dig själv otjänsten att skippa gymnasiet…
Som nån föreslog, hitta hellre något på distans i sånt fall.

Jag tycker inte heller att man ska hoppa av skolan, men vad är skillnaden med att läsa på komvux än att läsa på distans? Då tycker jag att distans är ett mycket sämre alternativ då det kräver att man har en självdiciplin som är enorm…
#20 Om man inte trivs och är motiverad så blir det inget bra ändå. Och bara en gymnasieutbildning räcker inte långt alls när det gäller att hitta jobb sen. De vill inte se gymnasiebetyg, de vill se erfarenheter.
Jag själv hoppade ju av gymnasiet, och jag ångrar det inte alls. Var ju tack vare det jag kom till Island… Och jag kan garantera att mitt jobb på Island skulle slå betydligt högre än om jag hade gått tre år på gymnasiet vid jobbsök.
Jag har vänner som gått ut gymnasiet, utan några andra direkta erfarenheter från arbetslivet, men med gymnasiebetyg. De hade ett rent helvete att hitta jobb efter studenten…
Så jag tycker att du gör det som känns bäst, vantrivs du efter ett år så lär du knappast orka med två till. Men om det bara handlar om trivseln så tycker jag du i alla fall ska söka andra gymnasium och se om det kan lösa sig med stallplats och så (kanske finns fler i närheten också?). Gör det inte det så är ett sabbatsår aldrig fel, så kan du göra lite annat och testa på och så kanske du vet vad du vill göra sen förhoppningsvis. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Eftersom du ska starta eget sen så kanske handels linjen vore ett bra program för dej att gå ?
Där får du lära dej allt som det innebär o även starta ett eget litet uf företag som projektarbete sista året.
Men tror inte att du kan skippa gymnasiet för att komma dit du vill, tyvärr.
Angånede Komvux så måste man vara 20 för att överhuvudtaget få läsa där. jag vet för jag har försökt få börja läsa på komvux innan.
jag har läst ekonomiskinriktigt på gymnasiet och om jag vore dig skulle jag försöka få en idividuellstudieplan, dvs att du och din syo sätter ihop ett program som du känner att du vill och kommer klara av att läsa. dock vet jag inte om du måste ha dina poäng på samma sätt eller hur det funkar. Men men. Jag gjorde så att jag trixade lite med mitt program för jag kände NEJ NEJ NEj till naturkunskap så jag fick läsa andra ämnen istället. detta kanske kan funka för dig?
Om du ska läsa företagsekonomi behöver du inte vara något proffs på matte, jag är total katastrof på matten men i ekonomin faller bitarna på plats lite enklare och du kan se ett samband och förstå varför den där jävla tvåan ska stå där. + att du kommer upprepa allt tillförbannelse. Jag läste kursen företagsekonomi A på tvåmånader och den tar en termin vanligtvis, jag bytte inriktigt o var tvungen att ha den. Dt var inte svårt bara man gav sig fan på att lära sig skiten. och den var enkel att lära sig!
Lycka till! :) önskar en snart väldigt glad student som kommer börja på komvux till hösten ;)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

#0 - Det är inte kul att vantrivas i skolan. Jag själv hoppade av efter 2 år för att jag verkligen mådde dåligt av att gå i skolan och att ens tänka på skolan.
Nu har jag ett heltidsjobb och ska börja plugga på komvux i vår. Tänk på att man inte får läsa på komvux förrän man är 20 år.
Folkhögskola är ju ett alternativ till komvux. 18-årsgräns där.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Oj, är det verkligen 20-års gräns på komvux?? Jag har läst där och inte var jag 20 då… Knepigt :)

Har också läst på komvux innan jag fyllde 20

#6 Jag tror det är Ingelstorp #5 tänker på…

#6 ingelstorp finns strax utanför kalmar, de har jordbruk, häst och djur. djur är rätt nytt och har samarbete med ölands djurpark så vissa veckor är undervisningen lagd där. går man häst så tror jag man väljer inriktning trav eller ridning men är långtifrån säker.
#9 Där sa du nåt!!!! Rikemansfru… Det ska jag bli!!! =)
Jag tror att det kan vara svårt att ha hingststation och hästträning som enda inkomst, om man är sin egen. En ide är ju att jobba för nåt större stall… Men man blir nog inte så rik så heller. Tror du får ha ett annat jobb i bakfickan för att lyckas.
Byt gymnasium och kämpa på!!! =)

#31 Ja, visst är det en strålande idé ;-)
om du läser företagsekonomi på distans heltid så går A kursen på 3 veckor och B kursen på 7 veckor.
min sambo sitter med det just nu :)
och det kan du läsa innan du är 18 eller 20 eller vad som, tror jag iaf :P
www.nti.se kolla in där så kan du säkert hitta massa spännande !

#33 - det måste jag kolla upp! Har halva ekonomin färdig sen gymnasiet och ska börja jobba extra som ekonomi assistent.
Jag ska söka Tenhult (NP -> Hästhållning) och har BARA hört gott om den skolan :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Vi ska få rid och travgymnasium i Sundsvall förresten, det är ju lite skoj tycker jag :-)

#35 NP?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#35 min häst är från hästuthyrningen och jag har varit där ett antal ggr, när jag var där pratade han massor om skolan , tyvärr uppfattade jag inte så mkt mer än att dom hade helt ENORMA grisar 8)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#37 naturbruksprogrammet :p
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag ska börja på plönninge till hösten. Verkar vara en toppen skola. En del av deras studieplan gick ut på att inte ha några läxor överhuvudtaget. Jag ska söka Naturvetenskap med inriktining trav vilket är en lite svårare linje utan iv val.= nästan bara vanliga ämnen…förutom en gång i veckan då man har trav och ridning grundkurs. men om du går hästsport så kan du välja till egna ämnen t.ex. hovslagari grundkurser i trav och monté och MASSOR mer….Kan ju vara bra om du vill hålla på med häst professionelt senare.Vet inte om den är bra än men jag tycker den verkar vara toppen.
#34, gör det ! du kan ju plugga samtidigt som du jobbar också, eftersom du ställer in längden på kursen efter hur mycket tid du har, det tar ju iof ett par veckor längre, men det kan det ju vara värt om du skulle vilja jobba samtidigt :)
just nu kommer jag inte ihåg va skolan heter med det är naturbruk

#42 menar du inte ingelstorp då? finns ju även helgesbo och sen valstad i gamleby
putt (:
Jag ska gå på Hallands Ridgymnasium i Kungsbacka, (om jag kommer in ^^)
Det är ridning 3 ggr i veckan vilket är ovanligt mycket, alla andra skolor har 2 ggr.
Och om man inte har egen häst med sig delar man skolhäst med EN (observera EN) person :)
#3 Jag gick en körkurs på Tenhult en gång för många år sedan. Om jag inte missminner mig var det på sportlovet, så genom att anordna kurs den veckan fick man några som gjorde stalltjänst och tog hand om hästarna.
Jag vet ju inget om hur det är att gå där normalt, men allt var bra på körkursen. Vi hade en bra lärare, hästarna var välskötta, och dessutom låg det en litet finare restaurang bredvid, där eleverna i ett särkilt rum för en rimlig kostnad kunde äta lunch i stallkläder. (Maten var helt klart över genomsnittet för lunchrestauranger.)
Tyvärr verkar dessa kurser ha upphört. Annars skulle jag gärna ha gått en till.
Beträffande dina funderingar i allmänhet tycker jag att du gör helt rätt om du hoppar av. Jag har alltid varit en sökare, och det har aldrig blivit bra när jag har gjort taktiska val. Tyvärr kan jag inte ge dig något råd, men inget blir bättre av att du försöker fullborda något som du vantrivs med.
Har fröken MLphoto bestämt sig för något? Åtminstone jag är intresserad av vad du väljer. :)
Jag försöker få kontakt med Komvux SYVblabla (kommer inte ihåg vad dom kallas nu;) ) för o se om jag får läsa där eller inte. Just nu ser det lite stelt ut dock…. *fortsätter försöka*