Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 871 ggr
Lina
0

bett

vad gör det för skillnad på ett vanligt bett eller om mittdelen på bettet är av koppar? kan man tävla med det i dressyr?

Thea
0

Man tror att koppar i kombination med sötmalm (svartfärgad metall) ska få hästen att suga mer på bettet. Kanske fungerar på vissa. Jag har dock aldrig märkt någon skillnad på min häst.
Ja, du får tävla dressyr med det! Det är ett helt vanligt tredelat i metall!

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

lisette
0

jag har märkt att på bragos bett i sötmalm så har det svarta börjat trilla av… undrar om det har ngn betydelse?

Thea
0

Jag har också sett följande och gissar att det svarta är någon form av färg för att det ska bli lite "häftigare" och sticka ut från de "vanliga" betten i butik.

//I

lisette
0

frågan är då om det har ngn betydelse för hästen?

gejsa
0

Vad jag förstår så blir det ev lite rost då och det gillar ju hästen mer. Så hästarna kanske suger mer på det?!

lisette
0

gillar hästar rost? man lär sig ngt nytt varje dag.

Courage.C
0

man får inte tävla med ett bett som har olika material och färger har jag hört någon stans. Mvh/emma

Thea
0

Bettet har inte olika material utan är helt i metall! Sen att det är järn och koppar har inte någon betydelse. Iaf inte enl mitt TR, som är några år gammalt. Det kanske är ändrat nu???

//I

hjullan
0

bara för att lägga till. metall är inte ett material , det är ett samlingsnamn på ett gäng grundämnen.

ex.aluminium, järn. de är långt ifrån samma sak.

Courage.C
0

finns ju även plast och gummi. det är nog annat material.=) Ni förstod nog vad jag menade endå.

Thea
0

hjullan….metall ÄR material, på samma sätt som trä, plast, gummi, papper mm är material. Allt detta är material trots att det finns ek, al, asp, björk, furu, gummi, latex, PVC mm. 

Aluminium och järn är def inte samma sak, men de är båda metaller och båda är material! Flört 

//I

hjullan
0

tror inte du förstår hur jag menar thea. ja jag vet väl att allt det där är material, och att metall är material. MEN det finns olika sorters metall och därför kan inte metall räknas som ett material. precis som du skriver nu, i nummer #11. båda är material (uppenbarligen) men inte SAMMA material. om du förstår vad jag menar.. iförsig har det inget med tråden att göra ..

[slo]
0

Vanliga "blanka" bett är rostfria, dom i sötmalm som det heter när det gäller bett är helt enkelt en annan slags metall och rostar. Att dom är svarta är för att vanligt järn, som betten består av, är svart :P

Thea
0

hjullan: Enl TR (som ju är det relevanta i tråden!) klassas alla metaller som samma material, oavsett metall!
Och jo, metall kan klassas som ETT material och trä som ETT material. Det beror på vad man är ute efter i diskussionen och hur detaljerad diskussionen är. I det här fallet var det vad som var godkänt enl TR!

//I