hästmassage
Finns det ngnstans man kan lära sig hästmassage, asså mer för skoj skull, till sina egna hästar, inte som jobb?
Du kan ju prata me någon som masserar hästar om du får gå som lärling / praktikant ett tag… :)
finns många kurser/böcker. googla på det så hittar du säkert nåt som passar dig.

Vissa skolor där de lär ut olika massager har även hästmassage utbildning. Om du bor i Stockholm så har Axelssons massageskola en kort kurs på någon dag just för den som vill lära sig lite sen har de även en mer ingående lång utbildning.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Det finns en bok om detta som heter "Den skadefria hästen". Jag har den själv och den är jättebra. Med bra text och bilder så man ser hur man ska göra och undersöka sin häst. Ta läs den så får du se.
Okej, tack för alla svar.
Om man skulle bli hästmassör, vad är det då för gymnasieutbildning man måste gå? Vad tjänar man ungefär? mm.
Kan inte så mkt om gymnasier heller, så om ngn har tips på ngt bra, så får ni gärna skriva. (Behöver inte ha med hästar att göra)
Jag tror inte det finns någon gymnasieutbildning som du blir hästmassör av, hör med din studievägledare på skolan… En bra början är väl att gå en linje med hästinriktning, och sen bygga på med massagekurser. Finns flera ställen man kan läsa det i efterhand, Axelsons (www.axelsons.se) är ett alternativ som nämndes tidigare ;)
Annars är det ju alltid bra att gå natur om man klarar av det och inte vet vad man vill bli, då är lixom alla dörrar öppna sen att läsa vidare :)
vet faktist inte om det finns nån speciell linje för just hästmassörer men jag vet att på hantverkslinjen så får man sin inriktning mot djur om man vill det. det är nog nåt sånt du måste satsa på.. men googla på gymnasieutbildningar o leta dig fram så ska du nog se att nåt passar!
hahaha sloo jag trodde jag hade skrivit med ditt användarnamn.. shit va förvirrad jag blev..
men natur behöver man inte gå för att bli hästmassör, rekommenderar inte det, då det blir onödigt svåra kurser om ämnen som man inte behöver som är obligatoriska på natur (jag har gått natur, med naturinriktning) då gör du det alldeles för svårt för dig själv om du vill bli hästmassör.. men då har du iförsig mkt att falla tillbaka på om du hinner ångra dig..
hjullan, jag tänkte samma sak först… "vafan, så skrev jag väl inte?!" :P
Natur skrev jag bara för att jag vet av erfarenhet att det är bättre att plugga så mycket man orkar så länge det går, just för att ha något att falla tillbaka på ;) Se på mig, jag är utbildad elektriker men har ingen lust alls att jobba med det :P
men du gick el alltså?
hahaha. men tänk på att om du går nån annan lagomutbildning nu o blir typ polis.. så kan du extraknäcka som elektriker o få alltså hur mkt pengar som helst ;)
Jag får bland annat säkerhetsutbildning när jag rycker in i lumpen till hösten, och pappa tjatar på att jag ska bli ridande polis ;) Inte en helt dum idé faktiskt, jag har också tänkt på det :P
bra bra.. :P blir skitbra det där ska du se..

Det finns en utbildning i Stockholm, som utbildar massörer, tror även att dom utb. till hästmassörer. Sök på nätet om utb. vet ja. Lycka till
kanske något naturbruksgymnasium med inriktning djurvård ?