*Min stjärna!
Hejsan!
Nu får jag försöka skriva några rader och berätta om min nya tös.. som av sina tidigare ägare kallas MariLinn. Har själv lite svårt för namnet så jag har ännu inte bestämt om hon ska få ett smeknamn eller ett nytt namn snarlikt det gamla. jo jag vet.. man ska egentligen inte döpa om hästar, men hennes namn fixar sig verkligen inte rätt i mun på mig.
Hur som helst, tjejen är en vbl. travare, sju år gammal. Har startat i trav några gånger men passade inte för trav då hon bl.a inte ville springa fort då lera och sand stänkte upp på benen. Tror heller inte travarmetoderna som användes, fungerade för henne tyvärr. En ranghög tjej som vet vad hon vill, låter inte andra hästar köra med henne utan tar för sig och har ett starkt psyke. Så jag räknar med att få jobba lite för att göra upp om ledarskapet.. =)
Tösen är bra utbildad i dressyr, har en väldigt känslig och fin mun och är otroligt lyhörd för hjälperna. Hon har blivit westernriden och gått turridning då och då. Hon är också NH-tränad, vilket verkar vara något som hon trivs med.
Lastningen igår då ägaren skulle köra hem henen till mig, gick hyffsat. Det hela tog längre tid än beräknat men hon var inte rädd utan hade bara lite ideér för sig innan vi slutligen kunde komma iväg. vi skrev färdigskrivna avtal och allt gick lugnt och fint till. Avlastningen gick också bra, hade inte väntat mig att det skulle samlas folk på stallplan för att roat beskåda hästtransporten där hästen hade för sig diverse (o)ljud innuti. och avlastningen (precis som i många hästböcker man läst som ung
) men tösen skötte sig fint och var lugn och sansad på gårdsplan. Svettig var hon däremot stackarn, det kändes som en bastu inne i vagnen. Tur att resan blev relativt kort.
Så vi skrittade runt en stund och sedan släpptes hon in i hagen där två unghästar står. Inga problem, lite tjoande hästarna emellan men allt kändes finfint. Nu är de fyra hästar och tösen verkar vara med i gamet.
och pricken över i:et - ägaren som är en väldigt duktig och rutinerad hästmänniska erbjöd sig att komma regelbundet och träna oss som instruktör, om vi var intresserade. Kalas! =)
Här kommer några foton på tösen min:

grattis!! hon ser jättefin ut! 

Super fiiiinna bilder !!! GRATTIS till en sån fin häst :D , Jätte fint stall oxå:D
Grattis :) Det är rusktigt likt Frösunda Gård!

Jättefin häst!

härlig mörk färg hon har! många travare är annars brun med svart man… :d hur stor är hon egentligen?
lycka till! :D
förresten, det var ett j*kla namn som de kallat henne… varför inte sessan istället??? du har ju redan börjat kalla henne prinsessan.. ;)

Oj, vad snyggt stallet ser ut att vara. Snygg dörr in. *ler*
Fin häst också. Du kommer nog att få riktigt kul med henne. Gräset ser precis lika torrt ut som vårt.
Men hon ser lite tunn ut över korset på bilderna. När gräset ser ut så där så borde du nog stödutfodra din häst. Ska dom gå på betet nu dygnet runt eller tas hon in?
fin tjej! :)
/Elin
Tack allihopa för era kommentarer!!! =)
#9: Visst känner jag mig väldigt privilegierad och lycklig som får leva tillsammans med så underbara varelser! hade någon berättat för mig när jag var tio år att dessa djur som stod på min önskelista varje år, skulle finnas i min ägo strax innan jag skulle fylla 24 år, skulle jag kissa på mig och bara skratta - för detta känns näst intill overkligt, så glad är jag! Hoppas för din skull tjejen att du så småningom kan skaffa de djur du vill, och tills dess hoppas jag att vi ses på någon illerträff i höst - då ska Julius och jag vara laddade =)
angående stallet så är det bara några år gammalt, sk. "kalluftsstall" som jag kallar det - vet itne vad det egentligen heter men det är bra ventilation och stallet håller en mer lik temp. som är utomhus, året om. Det är luftigt och fräscht med fina boxar, så jag hoppas att invånarna är lika trevliga som stallet =)
#11: Visst har hon fin mörk färg, har inte tänkt på det förrän nu när hon kommit hem - och finare ska hon bli.. =) ev. namnbyte funderar jag på, vissa har föreslagit att jag bara ska kalla henne Marilyn istället, men njae.. Sessan vore väl något, men frågan är om hon är en Sessan
haha, jag är jätteknusslig med namn, det måste verkligen passa/sitta rätt.
#12: Veterinären tyckte att hon vvar i fint hull då hon vet.besiktigas men jag tycker också att hon är lite tunn.. dessutom är hon väldigt otränad. Jag frågade stallägaren om stödfodring och han svarade att det inte behövs ännu, hästarna komer att flyttas till en hage med bättre bete som han "sparat" för att det ska finnas bete hela sommaren, så antagligen ska stödfodring inte behövas än.. men om detta skulle ske, vad rekommenderar du då?

En veterinär säger oftast bara till om det är stor skillnad på hästen. Tex väldigt smal eller otroligt tjock.
Det står överallt när man läser om foder att man helst ska stödutfodrar i slutet av juli. Och just i år är det ju snustorrt i markerna och gräset är inget värde i alls just nu. Men däremot om det kommer mycket regn. Då kommer det att explodera och bli nästan för starkt för hästarna igen. Det som kommer upp alltså. Inte det som är långt nu.
Du kan ju alltid ge Nya Krafft Groov. Det rekomenderar jag nästan jämt. Det är lagom med mj och smrp. Det gör att hästen kan bygga muskler osv…Ge ung ½kg om dagen nu. Det ger jag till min Halvblod/fullblod som är svårfödd plus några dl betfor i. Och mineraler är ju viktigt. Lägg gärna i lite vitlökspulver ett mått. Det håller borta myggen lite bättre nu i sommar.

Guud vad hon blänker :D Grattis!
Det är kanske sant ang. veterinären, fast han sa det "utanför protokollet" så att säga.
jag har också funderat på detta hur det fungerar för hästarna och betena om det kommer ett kraftigt regn..
Tack för dina tips! Vad innehåller Krafft Groov? Vad betyder "mj och smrp"?
Vilket märke/sort på mineraler rekommenderar du? Har hört att vitlökspulver kan funka, värt att testa tycker jag!
#17: Tack! eller ja, jag har ju inte ens ryktat henne, så jag kan ju inte få credit för det - men tösen kan som är så fin! 

Nya groov är ett färdigfoder. Du ger det som det är pelleterat. Vad det innehåller kan du väl söka på internet. Det är så mycket.
Men det innehåller tex. energi, vatten, råprotein, smältbart Rp, växttråd, kalcium, fosfor, magnesium,koksalt, koppar, selen och en massa vitaminer.
Men Mj är megajoul som är energi. Smrp är smältbart råprotein som bygger muskler gör så hästar tex växer som inte växt klart än. Svårt att förklara.

Oj glömde mineralfrågan. Jag ger just nu blå mineraler. Man ska ju ge gröna vid betesgång.
Men om ni får analyserat hö så kan du se då i höst vad för mineraler som passar till höet. Ibland kan ju värdena vara så att man ska ge bara gröna även vintertid.
Tack gejsa för dina svar! Nya groov ger alltså inte mer energi såsom havre? Vill inte ha en piggare häst att rida, bara en med bättre hull i sådana fall =)
ok men ger man gröna mineraler så funkar det bra med andra ord.
Guuud vad jag är avundsjuk på dig nu 
Hon är jättesnygg ju, mörk o fin.
Varför inte döpa om henne till Tösen som hon redan heter i varje inlägg?
…gulligt namn de.
Hoppas ni får många härliga sommardagar tillsammans, av den lilla sommaren som är kvar.

fin hon var:)

Nej, nya groov är bättre att ge än havre. Havren är mycket energi i men mindre smrp.
Superfin häst! 
#25: precis, nej havre är absolut inget alternativ nu =)
du som ger just nya groov såhär under betet, vet du hur mkt ett halvt kilo är i mängd? Är det lagom att ge ett 1/2 kg till en häst som inte ätit det förut, inga problem att bara börja ge det? Ger man det torrt?
Tack för era trevliga kommentarer, dessa ska jag framföra till damen =)

Nej, självklart ska du ge någon dl ett par dagar och öka på vartefter. Du ska aldrig ge en full ranson som dom inte har ätit förut på en gång.
ok, som med det mesta annat då =) men detta hjälper henne alltså med hullet men ger henne inte mer "energi", om jag förstått det hela rätt?
vet du hur mycket ett 1/2 kg är i dl?
När vi ändå pratar foder - hur gör man med vitlökspulver där det inget står om dosering? Vad är rimligt/vanligt att ge under sommaren tro?

Måttet som följer med. Ett sånt om dagen. Nej, jag kommer inte ihåg. Brukar väga det en gång och sedan lägger jag det i ett särskilt mått och ser hur mycket det är i volym. Sedan vet jag ju det varje dag. Men gissar på ca 6 dl.

6 DECILITER? gejsa, nu har du nog fått lite cider av slo tror jag..

Vad då då. Tror du inte att 6 dl kan bli ett halvt kg groov? Hur mycket tror du då?

asså jag trodde du svarade på det med vitlöken… hur mkt vitlök man skulle ge på sommaren… därför jag reagerade… ;)

Ha, ha vad vi missförstår varandra ofta du! Men när jag läser mitt inlägg så förstår jag dig. ha ha

*avslöjar* jag är trött, det är säkert därför denna gången… :D
haha, vad roliga ni är! - Så tokigt det kan bli ibland..
Har inte öppnat vitlöksburken ännu, men vart osäker på om det medföljde ett mått - hoppas det. men vi snackar ett mindre mått i alla fall?
Det där med att antal dl groov i vikt kan man säkert lösa, tänkte bara om du visste direkt =) Ok, cirkum 6 dl alltså , inte så lite ändå då - för ett halvt kilo groov är väl inte "full ranson" som man ger under övriga året? eller ger man grund då?
Tusen tack Gejsa för dina värdefulla råd, har läst många av dina inlägg - man lär sig något nytt varje dag =)

Ja, det är ett mått klistrat på locket på insidan oftast. Det tar du ett mått om dagen.
Nej, som jag ger min häst som är svårfödd är inte lite det. Men i år har vi inte fått någon analys. Vi måste analysera själva för vi har bytit höbonde så vi får se vad det blir för mat i år til honom.
Han fick ju både groov 1 kg och korn och betfor, krafft musli mm
23#: Tack! det är först nu som jag kommit på att hon faktiskt har en väldigt fin mörk färg.. =) Det har blivit så att jag kallar henne tösen men hon har också blivit en Yrla! =)
Imorgon, lördag ska jag rida för första gången sedan Yrla kom, och det känns bra. - hoppas också att vi får en fin sommar av det som är kvar av den - detsamma till dig också förstås! =)
#39: jag vet ingenting om analys i vårt stall, allt är så rörigt nu när det precis pågår ett "skifte" av ägare/hästar i stallet - det har nämligen varit utlånat till ryttare i ett annat stall som renoverats.
Kollade i vitlöksburken och inget mått, inte heller några anvisningar om dosering.. 
men din häst får alltså 1/2 kg groov nu på betet och i våras 1 kg groov plus annat - om jag förstått dig rätt.. behövs mineraler om man ger både groov och musli? vad tillför müslin som inte groov ger? greppar inte riktigt detta, men det är intressant! =)

Vilken fin tjej du har! Riktigt fint när hon blänker sådär i solen…

#41# Det är ju olika värden i med tex mj och smrp. Vill inte bara ge en sort. Tycker om att pytsa och ge lite olika. Tänker på att hästen kanske tröttnar att bara äta en sort. *ler*
Sedan är det ju olika saker i det. Jag gav muslin på morgonen eftersom gobban är hosthäst. Det är dammfritt. Och på kvällen fick han korn och groov uppblött med betforen. På morgonen fick han inte betfor alls.
Om man vet värdena i höet så ser man om man behöver ge mineraler. Oftast behöver man det.
Vad har du köpt för sorts vitlök då? Det har ju alltid varit med ett mått. Men det är ca en matsked iaf.
Har kollat grooven och 6 dl är ett halvt kilo.

fin häst o fint stall :)
#44: Tack, kul att du tycker så¨=)
Gejsa: Måste bara fråga dig en sak om detta med krafft groov - gör den hästen piggare? Vill ju som sagt öka hullet lite på min tös, men icke ge henne mer energi =)
Gejsa igen =) Läste på groov där det står att det innehåller 16% havre - om jag inte minns fel… angående detta med energin, ger en sådan procenthalt någon energi som kan märkas av vid t.ex ridning som nu under betet?

jag är lite nyfiken på hur det går? du har ju knappt skrivit ngt alls… :(

Jag har för mig att det inte finns havre i Nya Grooven 125 tror jag den heter. Men å ena sidan är det inte mycket ifall det är 16% iaf.
Är din häst väldigt pigg vid ridning?
"47: Du har rätt Lisette.. men glöm inte "inga nyheter, är goda nyheter" ;) Ska tag i detta och berätta lite om hur det hittills har gått - hav tålamod =)

#49 jag är ju så himla nyfiken av mig…. :D
Gejsa: jag köpte nya grooven 125 på granngården och där står det bl.a: "råvaruinnehåll: havre (högfettshavre, matilda) 16 %
Yrla är lugn och snäll att hantera får jag ju faktiskt säga men jag upplever henne som hetare att rida nu än alldeles i början.. vilket iofs kan ha andra orsaker än just stödfodringen, men ändå lite därför som jag undrar.. =)
Fullständig råvaruinnehåll på nya groov 125:
kli av skalad havre: 19 %
vetekli 18 %
Lusern: 17 %
Havre: 16%
vete 10 %
Melasserad betpressmassa 5 %
potatisprotein 4 %
korn 2 %
betmelass 2 %
fruktos 2 %
sojaolja 1 %
koksalt 0,8 %
lysin 0,05 %
ENERGI 10,0 MJ/kg
Smältbart Rp: 125 g/kg
Kanske onödig info men.. =)

Ja, just det ja. Matildahavren var visst miladare än den vanliga havren. Många hästar som blir heta av havre tål den sortens havre bättre. Vi har haft det till diskussion här för jättelänge sedan.
Ja, det är svårt att säga när man inte sett hästen. Men hur mycket ger du nu i grooven? Ger du redan 1 kg? Man ska ju öka succesivt när man börjar med ett nytt foder inte ge allt på en gång.
Pröva att ge henne ett halvt kg ett tag. Det kan ju hända att det finns bete och att hon är lättfödd.
foto taget idag på Ylra - ser i mina ögon sett "tanigare" ut irl än på bilden men det är ju som jag ser henne =)
ok, så det är skillnad på havre och havre alltså =) good to know.
jag ger tjejen cirkum ett halvt kilo, några dl som vi pratade om tidigare. - började med väldigt lite i början och ger henne några dl, max 6 dl nu samt mineraler och en och annat morot =) igår fick hon havreknäcke för första gången, vilket hon inte alls ville ha. Höll på att baxna när jag upptäckte detta, vadå en häst som inte vill äta knäcke..!?! men idag, efter mycket luktande och pillande med mulen, tuggade hon försiktigt i sig en liten bit. pheew… ;)
Men när hon är uppe i "full ranson" är alltså 1 kg ett bra riktmärke? detta med att jag frågade om havren och energin angående ridning tror jag har mer att göra med att hon inte är van att ridas varje dag och att miljöombytet piggar upp henne. Samtidigt vill jag ju att hon ska träna upp kondis och muskler och att hon ska orka göra detta - samtidigt som hon får mer hull.. enligt tidigare ägare måste hon äta mkt för att behålla hullet - i princip fri tillgång till hö när hon inte går på bete.
betet hon har nu är torftigt tycker jag, stallägaren säger att han har "sparat" hagar så att de har bete under hela sommaren, även om syftet är gott så undrar man förstås hur hästarna tar ett sådant byte.. får höra mer med honom om detta, tror jag,
Men kan jag öka groovgivan ytterligare tror du, eller ska jag hålla mig till den mängd hon får nu..?! Tycker som sagt att hon är tanig och undrar hur hon ska orka sättas igång. - men jag är kanske bara nojjig förstagångenhästägare =)

Du kan ju även köpa Krafft lusern hackad strå. Om hästen tas in i box så kan du ju ge en hink så hon får äta så mycket hon behöver. Det går ju som hö och är inte farligt att ge för mycket. Är höga värden i också. Plus groov. Du kan öka lite varannan dag tills du kommer upp till 1 kg.

#2 NAWWE!!! en isabellfärgad! och vilken fin nyans sen!! *vill ha* berätta om den?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

PS, din häst var oxå jättefin men jag är väldigt svag för den färgen DS
Jättefint alltihop,tänk vad roligt ni skall ha.Det finns faktiskt inget som ger mig sån glädje som mina hästar.Jag unnar alla det.
#58: Ok, och om jag förstår dig rätt (med risk för upprepning) så skulle Krafft lusern hackad strå ge tösen mer hull (att bygga muskler på) men inte mer "ren energi"? Yrla har verkligen god aptit så ska jag verkligen låta henne äta så mkt hon vill? till en början?
du skriver: "Du kan öka lite varannan dag tills du kommer upp till 1 kg." - gissar att du syftar till grooven?

Blank och fin! :) Fint stall! :)

Min förra häst var oxå en travare, och han blev en jättefin dressyrhäst efter ett par år. Fux med fin bläs var han. Tyvärr fick vi ta bort honom pga tarmvred för sju år sedan. Sen har jag bara varit medryttare pga studier och utlandsjobb tills för två månader då jag köpte lilla Wiemona, ett treårigt arabsto. Fantastiskt att ha en egen liten häst igen!
#59: Visst är de fina båda två! =) Jadu, vad vill du veta om isabellen.. hon är fyra år gammal, och verkar vara väldigt trevlig. Vet tyvärr inte så mycket om henne i och med att jag nyss kommit till stallet, men jag kan ju alltid få reda på mer.. =) Färgen är ju verkligen ovanlig, så visst utmärker hon sig.
Gjorde bort mig första dagen då jag bara sett hästen på väldigt långt håll - så när jag skulle visa övriga var Yrla skulle gå på bete, så pekade jag bort mot den bortre hagen och säger att min häst ska gå i den hage där en fjording (!) går och betar.. jo jo, smidigt Therese, smidigt! 
Det enda jag gick på var ju den ljusa färgen, för visst kattsingen ser jag skillnad på en fjording och en isabell… egentligen. men det är det ju ingen annan som tror på nu! 
#61: Tack, vad roligt att höra! =) vad har du själv för hästar tro?
#63: Tack till dig också, roligt att du tycker så =) På fotona är hon oryktad så jag blir nästan lite girig och undrar hur mkt hon egentligen kan blänka om jag borstar henne ordentligt.. =)
#64: vad ledsamt att höra Wiemona.. =( men roligt att höra att han var en sådan fin ridhäst! oxh grattis till din arabflicka förstås - vad roligt, går allting bra?

#62# Ja, du har gissat alldeles rätt. Lusern går som hö alltså grovfoder och det ska inte ge så mycket energi som det gör om du ger det i tex groov kraftfoder.
All mat man ger ska man öka succesivt helst.
Tack gejsa - som vanligt =) Hur länge kan man vänta sig att det dröjer innan man ser resultat? och hur länge tycker du att jag ska låta henne äta lusern i början? tänkte att det kunde ge en hint om hur mycket i mängd jag ska ge henne/låta äta =)

Lusern kan du ge hela vintern om hon är svårfödd tex. Är värdena dåliga i höet är det jättebra att ge.
Det sköter hon kanske själv men det är olika hur mycket dom äter.
Men börjar det växa igen betet så kan du sluta ett tag att ge det.
ok så då ger man både lusern och hö(silage) samtidigt?
Pratade med stallägaren igår och han har en annan hage där betet nu växer, som hästarna ska flytta till när betet blivit sämre.
hade en gammal hästkompis med ut till stallet igår, som var med under provridningar och så - Hon såg henne för två veckor sedan och tyckte att hon såg lite bättre ut i hullet nu än då. - Kan det verkligen synas någon skillnad redan? blev nyfiken, men jag ser ju hästen varje dag så… man blir nog blind även på sin häst, och inte bara på sig själv ;)

#65 hahaha, så kan det bli ibland. :P men hon har en otroligt fin nyans måste jag säga. är/blir hon häst el ponny? eller det kanske du inte vet ;)
#72: Fick igår veta att hon är ca 1,60 hög - om jag inte minns fel och jag tyckte att hon såg mindre ut än så =) Hon är jättefin, väldigt effektfullt med den ljusare manen. Hon brukar tydligen skifta lite nyans under året, gissar att hon är lite ljusare nu under sommaren. Hon går oskodd och verkar trivas med det, - en snäll tjej! var tydligen inte van vid så mkt innan hon hamnade hos dessa ägare, men allt nytt har hon tydligen tagit väldigt bra, och det är ju kul..

okej :) men jag tror hon blir ljusare på vintern, det är vanligast (alltid?) med isabeller.
#71 vet inte om jag inbillar mig, men min häst verkar bli fetare över en natt om han får för mycket hö.

Jag vet inte om man kan se men man kan nog iaf känna över ryggen och revbenen ofta så märker du om det blir någon skillnad.
Ja visst, kan du ge hösilage och lusern samtidigt. Är det tex dåliga värden i ett hö resp hösilage en vinter så är det jättebra att ge lusern. Jag gav alltid det till mina föl och unghästar i en hink så dom fick äta så mycket dom ville hela natten.

Fri lusern? åt dom inte upp alltihop då??

Nej, det gjorde dom inte. Kunde väl äta halva innehållet i hinken oftast. En hink rymmer inte så mycket kanske är det 2 kg. Har inte vägt det faktist. Men det vet du väl att har man dåliga hövärden så är det perfekt med lusern. Dom tycker om det också.
Nu du Gejsa, har jag inhandlat även lusern =) - pratade lite med personalen på granngården - det finns ju mix, pellets och hackad strå, men den sistnämnda blir nog bra - får magen jobba lite också..
- Undra hur länge en säck räcker tro - hur mycket bör jag ge nu i början - väger man lusern??
Frågade också hur jag skulle förvara lusern, kassörskan brukade ha sitt i tunna berättade hon, men sa att nu på sommaren är det rätt lugnt.. De hade ingen tillräckligt stor tunna i butiken så jag får leta vidare 
.. en i personalen som hade nordsvenskar, sa att man samtidigt inte bör ge alltför många/mycket varianter, eftersom "det kan gå ner/sätta sig i hovarna" eller liknande. - men då snackar vi "kraftigare" saker, eller?

Ja vilken tur. För det är hackad strå jag menade att du skulle ta. Pellets tror jag att man måste blöta. Mix har jag aldrig köpt så det vet jag inte hur det ser ut ens. Alla dom är iaf precis samma värden i smrp och mj.
Han kanske menade fång?! Och då tänkte han nog om du hade hästen på bete också. Men i år är det ju väldigt dåliga värden i betet nu. Men en häst ska inte bli nojjig av att äta lusern iaf. Det går som hö. Dom tål ju höga värden i gräs. Det är inte lika farligt att ge hö med höga värden i som om du gav groov tex.
Strå behöver du inte ha i en tunna. Om du ställer den på högkant och öppnar högst upp så tar du därifrån. Låt det stå mörkt iaf inte i solljus.
Ja, du måste ju väga lusern för att se hur mycket det blir om du har en viss hink eller något och lägger det i. Då behöver du bara väga en gång i stället för att väga varje dag som en del gör. Så precis behöver man inte vara. *ler*
Börja med några dl i början och öka upp det till 1 kg. Ge då kanske bara ½ kg groov i stället. Eller om hästen är pigg bara lusern just nu när dom går på betet. Sedan vid installning till hösten ger du båda tillsammans med betfor och mineraler.
Tusen tack för ditt svar gejsa - jättebra förklarat även för en segburk som mig =)
Tror du har skrivit i ett inlägg tidigare att det handlade om hackad strå, så det var ju bra att det hela blev rätt =)
Det kan nog ha varit fång mannen menade, men det är ju skönt att veta att det är liten risk för det - tycker så himla synd om hästar som drabbas av fång.
Igår kväll fick Yrla lusern för första gången tillsammans med groov, mineraler, äpple och morötter. ock ett havreknäcke. Hon äter rätt långsamt men alltihop försvann till slut =) har vitlökspulver också, men det verkade hon inte gilla, och med tanke på att det kan vara starkt för magen så tycker jag att det känns onödigt att vinga i henne detta. i alla fall just nu. när hon för övrigt verkar må bra. - Det kan säkert vara skillnad på olika märken också. Såg i foderaffären att det finns mineralvitlök - eller vitlökmineral. Hippo tror jag.. någon som känner till detta?
Ger henne 1/2 kg groov nu, får vara lyhörd och se hur hon reagerar med det hela, kanske dumt att sluta helt med grooven också ifall det nu funkar bra..
angående hösten.. ska/kan man ge både lusern hackad strå och hösilage samtidigt? ska jag ge groov istället för havre som finns att tillgå?

Bara ett litet tips på fodertunna, åk till Rusta är har de en fodertunna för häst. Den är billig, bra och rymmer hela säcken med Lusern. ;-)
Annars Tessan, vilken super fin tös du har fått. Lite grumsen att du inte skvallrat för mig om det bara. *morr*
Annars ser hon ut som många travare gör. de är lite smalare över revbenen, men det är deras uppbyggnad.
Ser fram emot en massa skvaller om henne vit IT sedan. för visst träffar jag dig och Jullen där?
Kram Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#81# Vitlöken lägger du ju i maten så äter hästen det tillsammans med det andra.
Svårt att svara på vad din häst behöver när man inte vet hösilagets värden. Tog dom inte analys där kan du väl fråga dom andra i stallet om ni kan göra det tillsammans. Blir ju inte så dyrt. Kan ju tänkas att hösilaget har så bra värden att du inte behöver köpa varken lusern eller groov. Utan att det räcker med havre.
Men jag har för mig att du skrev att hon var het och hispig av havre. Iaf rätt så pigg. Det är ju mycket energi i havre. Många ggr fel sorts energi som inte hästar behöver.
Tack för tipset Åsa - vad dum jag är, har ju själv kollat på tunnan på rusta till hundarnas foder, men tyckte den var för stor - perfekt till stallet ju! ;) och hej förresten… längesedan vi språkades. Har faktiskt mailat dig för ett tag sedan då jag berättade om hästen, visste iofs inte mycket då.. - men jag fick aldrig något svar, och ville inte verka tjatig =) men det mailet kanske kom bort, eller aldrig kom fram! - Nu har jag iaf äntligen fått min hästtös, har haft henne i ca 2 veckor och hon är supertrevlig! =) hur går det med dina pållar tro - och fölet? =)
Roligt att du tycker att hon är fin i alla fall, givetvis vill jag ju berätta för dig också men du har ju haft så mkt annat i huvudet gissar jag, så jag har legat lite lågt.. kul att "se" dig i alla fall! - och självklart ska Jullen och jag försöka komma till Skövde, vore verkligen superkul att träffa dig där!! - kram!

Det har skrivits i någon hästtodning på sistone att vitlök inte alls är bra för hästar. Lök innehåller ämnen som hästar inte kan bryta ner. Även små mängder påverkar blodets syresättning negativt. Kan ha fått det om bakfoten, men tror det stod så
jodå vitlöken har jag allt blandat ut med övrigt foder, men icke att det är populärt inte! - även om det delvis går ner.. med en rätt rörlig tunga som rör sig hit och dit =) - kanske är jag sjåpig men jag tycker synd om henne då hon visar så tydligt att hon inte tycker om det..
Tänkte höra med stallägaren om analys, då han även har highland cattle kor (eller vad de nu heter) - vet inte alls om han är intresserad men annars kanske man kan göra som du skriver, gå ihop i stallet och dela på kostnaden - för visst vore en analys bra, absolut! Sedan skulle inte siffrorna säga mig ett jutta, men att efter dessa uppfigter, kanske det inte är så svårt att göra en bra foderstat - om man får hjälp vill säga =)
Tidigare ägare har gett hästen korn, så hur hon fungerar med havre vet jag inte, mer än att ägarna rådde mig att ta det lugnt då hon är relativt pigg i sig. Det är nog mer jag själv personligen som har väldig respekt för just havre, då jag fortfarande minns hur vår foderponny reagerade på havre, i början då vi hade henne - jisses! Efter det förstår jag hur mycket energi och motor havre kan ge.. så jag håller med dig om det du skriver om havren.
- men hur min Yrla fungerar med havre vet jag faktiskt inte, i stallet finns det hel havre, som jag gissar är tänkt att hästarna ska få till hösten.
#85: jag har också hört en del om detta, även när det handlar om att ge vitlök till andra djur såsom t.ex hund.
men det är klurigt, det kommer hela tiden nya rapporter, ofta sådana som motsäger varandra och hej å hå så frågan är - vad och vem ska man våga tro på? =)

#87 man kan få cancer av att äta chips och att ägna sig åt en viss aktivitet… ;)

haha, så nu får vi sluta ha sex;-)
Men som du säger Tessan, det finns så många olika rön om saker att man ibland inte vet vart man ska vända sig. Men fördelarna med vitlök är så överlägsen anser jag att jag ger mina djur av det i alla fall. ;-)
Audiatur et altera pars
jo precis, man får väga för - och nackdelar mot varandra.. =) sedan vet man ju inte vad rapporter och undersökningar gommer fram till när vi är 80 år - då kanske allt vi tror på nu, är uppåt väggarna fel! 
Man får passa på att leva gott medan man kan, och använda det lilla man har där uppe i knoppen! 

Ja att ge vitlök i massor kan ge sjukdomar till hästen. Men att ge över sommaren ca 1 msk per dag är inte farligt.
Om den förra ägaren gav korn så tycker jag att du ska fortstätta att ge det i vinter. Korn är bättre än havre. Det ska man ge till hästar som har svårt att sätta hull. Det ger jag min halvblod/fullblod som är 21 år och svårfödd tillsammans med mycket annat.
Havre sätter sig ofta i huvudet och korn sätter sig på magen. *ler*
det har du antagligen rätt i Gejsa, angående detta med vitlöken.. =) fast det sägs ju vara bra övriga året också förstås, vid förkylning och snuva.
den förre ägaren hade ingen direkt foderstat, men tyckte väl att det funkade ändå, även om jag själv nog vill ha mer hull på tösen, än vad de ville.. - men är korn bättre att ge än t.ex groov elr annan blandning?
"Havre sätter sig ofta i huvudet och korn sätter sig på magen"
Det var bra sagt! =)

Nej, korn att komplettera med grooven tex är bra. Korn har inte så höga värden i smrp tex. Så ska du bygga muskler eller ha dom kvar i vinter (alltså inte tappa musklerna om du tex rider mycket) så behöver du antagligen mer än korn.
Vitlök har jag gett året om förr. Men efter att ha läst det där så slutade jag att ge vintertid. Nu ger jag bara sommartid för att myggen bl a inte gillar lukten på vitlök.
ok, så det ena utesluter inte det andra mao… men stallägaren köper in havre till alla, eftersom det ingår i stallhyran - kan man köpa korn till en hästs förbrukning på t.ex granngården tro?
finns det något alternativ - motsvarighet till korn med samma egenskaper?
Till vilken typ av häst/anledning ger man musli?

Oj, vad du frågar! *ler*
Ja, det finns krossat korn att köpa i en säck på Granngården. Inte alls dyrt. Men det krossade står sig eg inte så länge. Högst 2-3 veckor eg. Men jag har använt det i en månad iaf. Det är ju mycket stärkelse i korn även havren. Så tex min fjording får gallor av korn. Men eftersom din häst åt korn förut och tålde det så ser jag inga fel i att använda det också.
Musli ger jag till flera av mina hästar. Bl a min unghäst för att han ska få något att äta som är olika saker i. Det är ju mycket blandat såsom linfrön, havre, korn, melass osv osv
Man kan ge musli till vilken häst som helst. Gör man foderstat och har analyserat hö så kan man köpa vad som helst och räkna med det och se hur mycket man behöver ge.
Du kan tex skriva till mig värdena i höet och sedan vad du helst vill ge för foder. Så kollar jag upp vad det blir tillsammans med höet. Men musli är rätt så dyrt.

Tessan, något mail fick jag aldrig av dig. Den måste ha försvunnit i cyber rymden. Men det är lungt, nu vet jag ju.
Och gissa vad du ska få skvallra häst med mig på IT. ;-)
Med mina hästar är det lite si och så. men det tar vi någon annanstans, inte i den här tråden som handlar om din tös.
Har du fler kort på henne?
Audiatur et altera pars
nämen vad snopet Åsa, klart att jag ville berätta för dig ju - särskilt eftersom jag rådfrågat dig tidigare och du själv dessutom har en "travare" =)
Förstår om du kanske inte vill diskutera dina hästar öppet i en tråd, men maila mig annars och berätta lite - vill ju veta hur de och du har det med allt.
Har varit lite dålig på att fota faktiskt, då kameran jag har inte är särskilt bra alls tyvärr men här kommer ett foto, där jag själv ser otroligt muppig ut men stolt över min Yrla förstås =) Som ser ovanligt liten ut, nästan som en ponny ;)

Vad skojigt att få se fler foton på tösen din. Men som du skrev, hon såg lite liten ut på fotot. Tänk vad det kan göra stor skillnad på hur de ser ut bara beroende på hur de håller huvudet ;-)
Min mail fungerar inte. Kan ta emot mail men inte skicka av någon anledningen. Men vi kan alltid köra med pm ;-)
Audiatur et altera pars
ja visst gör hon - eller så är det stora jag som gör henne liten, har en förmåga att gå upp några kilon på sommaren 

ja mail och pm är samma sak för mig, så det funkar! =)

Hon är så söt tycker ja =)
ja visst är jag frågvis - nyfiken i en strut! 
så TACK för dina bra, utförliga svar!! Pratade med stallägaren idag, som bl.a sa att de gjort analys någon gång tidigare, men att det då inte gett så mkt i och med att hästarna har fri tillgång till hö/hösilage om dagarna, då de är ute i hagen.. så det blir inte mkt till foderstat man gör.. är detta vettigt eller blir det då än viktigare att veta tro?
Lägger upp ett par dagsfärska foton på tösen… sicken mage hon ser ut att ha fått 

Ja föl kan det ju bli ändå som sagt var. Och har hon gått i hage med en hingst så är väl risken stor. ;-)
Audiatur et altera pars
men hingsten är väldigt liten, men man ska ju aldrig säga aldrig… - om något =) men måtte det icke vara så! Ägarna hade inget märkt i alla fall, om man nu kan göra det och hade de misstänkt att det blivit något, hade de nog behållit henne själv.

Hur stor eller liten hingsten är har absolut ingen betydelse. Det finns shettisar som varit på fullt stora hästar. ;-)
Audiatur et altera pars

storleken har betydelse… *fniss* brago har ju gått på bete med ston av o till under sommaren, förvisso har de tagit bort stona när de börjat brunsta. men där har inte blivit ngr bragoföl än. stona tyckte mest han var jobbig.
Yrla ler på fotot!
Sötnosen

Tessa: jag hade gett vitafor solid (röd och vit). Den innehåller det mesta.
Gejsa: Jag får helt ont i magen av allt ditt foderprat. :P Visst ska man vara noga men det är så mycket till som ska stämma in för att hästen ska må bra, bra stall, bra hagar, bra ridning.
Jag har gett alla mina ponnyer mat på känsla och de mår super! :D
Vad är linfröolja bra för?

#101# Visst är det svårare att göra en foderstat om dom får fri tillgång till hö dagtid på vintern. Men det är ju ändå bra att veta vad höet innehåller. Om det tex är vädigt höga värden i det så behöver man ju inte då ge något extra inne i boxen på natten. Är det låga värden i så behöver dom ju äta mycket för att få i sig det dom behöver osv osv
Det är alltid bra att veta värdena i höet.

#105# Oj, oj, oj! Då får du nog nästan räkna med ett föl till nästa sommar. Går ett sto med en hingst hela sommaren så lär det nog bli föl. Oavsett hur stor/liten hingsten är. Vill stoet bli betäckt så lär dom nog komma på knep. *ler*
Dåligt av förra ägaren att göra så och sedan sälja utan att kolla med ultraljud.
Gör det du! Ta ut en veterinär och säg till förra ägaren att du vill att ni ska betala detta gemensamt. För skulle hon vara betäckt och dräktig så måste du ju ge henne mer mat dom sista månaderna bl a.
Japp tessa jag tror oxå att du kommer få en liten fölis nästa sommar =) Jag har sett en minishettis valack "betäcka" ett stort halvblod. Och tvärt om tyvärr :/

#112# Visst är det så. Men mår hästen bra i magen så blir den harmonisk av det. Finns många som har hästar som är bångstyriga och går knappt att hantera. Det kan bero på fel foderstat. För lite eller för mycket av något. Ger du tex ett hö som är mycket Mj i( är energi) så kan du få en häst som inte kan koppla av. Det ska vara en balans mellan mj och smrp så du får en bra kvot. Lika viktigt är det att ge rätt mängd mineraler. För uppbyggnad av skelett osv.
Sedan är det så klart bra att hästen har det bra i hagen med kompisar och i boxen. Regelbundna mattider är A och O. Men det förutsätter jag att ni ägare kollar upp själva.*ler*
alltså, ägarna sa i förbifarten att hon hade gått med en liten hingst, och skämtade om föl men när vi pratade mer om det så trodde de risken var minimal. Yrla var aldrig intresserad av hingsten och vice versa, men som sagt - man har ju inte full koll på hästar, i synnerhet inte när de går på bete..
Hur länge är en häst dräktig egentligen, och när börjar det synas tro? kan inget om föl och vill ICKE ha något heller! =) Precis som det spelar någon roll, vad jag tycker men ändå..
#117 Ett sto är dräktigt i 11 månader.

haha, nej du Tessan, om de grejat föl så har du inte mycket att säga till om. Då kommer det oavsett om du vill eller inte. Har själv precis gått igenom min första väntan på föl och det var i mina ögon hemskt. Har aldrig vart så osäker och känt mig så totalt värdelös som hästägare som jag gjorde under den tiden.
Att sto och hingsten inte visat intresse för varandra kan bero på flera saker, hon var inte i brunst exakt när de såg henne, så de klarade av sitt när de var ensamma. Och efter att hon blivit med föl ja då svalnar intresset från båda håll.
Kan ju också vara så att de helt sonika inte tyckte om varandra. Men den risken är rätt minimal.
Audiatur et altera pars

#117# Dom är dräktiga i 11 månader. Det börjar väl synas vid ung 8 månader. Dom sista 2 månaderna växer fölet jättemycket. Det är då som det behövs massor av mj och smrp mer än dubbelt än vad du brukar ge.
Om ett sto inte är intresserad och inte brunstar. Så är det säkert dräktigt. Det räcker ju med en betäckning så är det kört. *ler*

haha, så fick du två hästar till priset av en.
Nej nu var jag elak. Tycker i alla fall att du ska få henne kollad. För det är som sagt var jätte viktigt att veta om hon är dräktig för att veta när det är dags att fodra upp och dessutom så kan man ju hålla lite extra koll. För om du frågar mig så är det en riktig pina att gå i väntans tider. Väntar hellre sjutton egna ungar och illervalpar och hundvalpar än vad jag väntar på ett föl.
Audiatur et altera pars

Vad taskig du är Åsa. *ler*
Pina?! Varför då? Jag tycker det är skoj att se magen växa. Jätteroligt när fölet kommer och så. Hade det inte varit så dyrt att föda upp dräktiga ston och föl så hade jag nog blviit uppfödare.
Tack för era svar! men med andra ord så är i alla fall inte den liiiilla magen något som kan tolkas som föl nu, utan OM hon skulle blivit betäckt så syns det först till våren… sant?!
Ska ringa och prata med gamla ägaren, har ändå en del annat att snacka om men jag tror i alla fall inte att de skulle försökt lura mig på en häst som är betäckt, med flit.
Hörde något om att man kan se om hästen är dräktig med hjälp av blodprov, men kan det verkligen stämma? och ultraljud kan man väl egentligen inget se ngt på väldigt tidigt i dräktigheten, eller?
… tilägg - givetvis är det viktigt att veta OM hästen ska ha föl, just som ni säger med foder och annat. men jag förstår dig Åsa, att vänta föl är stort, för både hästoch ägare!! =) och inget som jag själv som sagt, vill genomlida nu.. har varken kunskap eller plats (läs råd) med en fölis. men jag tror faktiskt bara att jag är paranoid.. ska prata med ägarna och se vad de säger!
… tillägg - givetvis är det viktigt att veta OM hästen ska ha föl, just som ni säger med foder och annat. men jag förstår dig Åsa, att vänta föl är stort, för både häst och ägare!! =) och inget som jag själv som sagt, vill genomlida nu.. har varken kunskap eller plats (läs råd) med en fölis. men jag tror faktiskt bara att jag är paranoid.. ska prata med ägarna och se vad de säger!
#123 Jag tror att man kan se det from 18 dräktighets dygnet och konstatera det vid 30:e. Men helt säker är jag inte.

Gejsa:
Min D-ponny är jättelugn och står och sover i stallet och är lugn när man rider honom i paddocken, fast blir jättepigg och het vid uteritter/hoppning och har alltid varit så, för att han tycker det är så kul. :) Jag ger honom 2 liter havre om dagen, 2 liter nötarps müsli med havremix, salt(svettas mkt), b-vitaminer, vitafor solid och 5 kg hösilage/dag. Vi får samma skörd året runt. Hösilaget är lagom torrt och ser bra ut. :P Tycker du det är en bra foderstat? Skickar med en bild. :P
Vad är linfröolja bra till? :)

#122: jag tyckte inte det var ett dugg mysigt. Bara extrwemt nervöst. Kanske har det att göra med hennes skada sedan tidigare och alla dumma människor som inte är insatta i det som förstörde den tiden för mig med anmälningar och sådant.
Men fy bubblan vad hemskt. Tänk när hon plötsligt fick för sig att rata maten för göngräsets skull. Gaaahhhh, hysteri. Och vad säger veterinären? Jomen Åsa inte oroa dig, det är fullt normalt att de kan reagera så när fölet vänder på sig.
Jaha, ohh vad bra. Då blev jag genast lugnare. INTE!
Nej ärligt talat, att vänta föl var det värsta jag gjort. Eller ja det var väl inte jag som väntade fölet, det var Flisan, men ändå;-)
Audiatur et altera pars

Veterinären kan känna på livmodern via ändtarmen. Det kallas rektalundersökning ca 20 eller 42 dygn efter betäckning. Genom blodprov kan dräktigheten konstateras från 50:e - 120:e dygnet. Men med ultraljudsapparat redan från det 17:e dygnet.
Utdrag från "Hälsoråd för Häst" Finns att köpa på Apoteket. Där står mycket bra. Kostar ca 100 kr.

#127# Jag kan inte svara om det är en bra foderstat om du inte har analys på höet. Jag kan inte sitta och gissa ifall det är bra eller inte. Och 5 kg hösilage tycker jag är på tok för lite att ge en d-ponny. Varför ger du så lite av det och så mycket havre?

Gejsa: Vad bra att du sa det, för jag har varit inne på att öka på höet när gräset tappar lite… Men de andra storhästarna i vårt stall får cirka 6-8 kg hö… Jag har bara haft honom i cirka 6 veckor och när jag köpte honom så sa ägaren att han inte brukar vilja äta om det ligger för mycket mat framme och speciellt inte när han kommer till nya ställen, jag har trappat upp höet hela tiden men nu när han får 2 kg på morgonen så äter han inte upp allt… Och jag är rädd för att ge mer än 3 kg på kvällen så han tycker det är för mycket och slutar äta, men man kanske kan ge lunchhö?
I övrigt ger jag han den foderstat (havre osv) som han gått på hos sin förra ägare också. :)

#131# Inte sjutton slutar hästen att äta om den får för mycket. Ge du 4-5 kg hösilage på natten och se hur mycket det blir kvar. Hästen kanske inte hinner äta upp på morgonen för det blir utstläpp så snart? Det kanske är en häst som äter väldigt sakta. Då borde hästen få så mycket att den kan äta mycket på natten i stället.
På vintern rekomenderas att ge minst 4 ggr per dag. Klart hästarna måste få lunchhö då. Dom behöver äta ofta. Dom producerar magsaft dygnet runt oavsett om dom får mat eller inte. Då om det inte kommer mat på länge kan dom lätt få magkattarr som sedemera blir magsår sedan.

Gejsa: Jo min häst gör ! Han är inte särskilt glad i mat och äter jättesakta och endast när han är rejält hungrig (hans tänder är kollade), ser han att det ligger för mkt hösilage, så äter han inte!
Har iaf ökat kväll till 4kg.