Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3582 ggr
jn84
0

Besök av equiterapeut

Idag hade vi en equiterapeut ute till Dandelion och Amadeus. Den främsta anledningen var Amadeus, ville kolla så att han är helt okej när vi börjar kräva saker av honom.

Hon som kom ut undrade vad f*n det var för en veterinär som låtit honom gå igenom en besiktning utan anmärkningar när vi köpte honom… Han hade som ett överben i ryggen, helt sned på rumpan, en "bananböjd" sena fram, vilket förmodligen kommit av en ordentlig sen- eller gaffelbandsskada. Han hade helt sjukt ont i ryggen. Flög i taket när hon klämde på honom.

Men sadeln blev godkänd och vi har fått order om hur vi ska jobba honom så kommer hon tillbaka i september och ser om han blivit bättre. Det var ett väldigt dragande, knäckande, nålande och knådande. Men vilken skillnad det blev på honom också!

Dandelion var inte lika katastrofal som Amadeus. Men han hade ont i nån spattplatta, vilket inte behövde betyda början till spatt, men jag skulle lägga på liniment den närmsta månaden och se om det minskade smärtan.

Han hade lite ont i ryggen också, men lite nålar på honom hjälpte en del. Ska ordna en ny fårskinnspadd med kanal åt honom och stoppa om sadeln så ska det nog ordna sig. Låta honom galoppa mycket också så han bygger lite ryggmuskler.

Det var det jag kom ihåg. En väldigt intressant eftermiddag och mycket har jag lärt mig! :)

fridak
0

vad var det för ET?

fridak
0

vem var det kanske det heter?

Ledin
0

oj jaså det va så många fel på hästen fast den gick igenom en besikning? Men skönt att hon kunde hjälpa honom med sina fel o ge er goda råd :) Bara hoppas att han håller sig frisk.

LinneaG
0

Va bra att ha haft ut en! Jag funderar också på det. Vad hette han/hon?

wewwa
0

Vad kostar det att ta ut en sån ungefär? Vad gör dom? Jag kan inte så mkt om det..

Yessica
0

Oj, det var inte lite grejor på Amadeus. :( Men bra att hon kunde fixa lite nu :) Bra att inte Dandelion var lika "katastofal" ;) hehe. Det är bra att ta ut ET ibland, så man vet hur det står till med dom. :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

tezzie
0

#5 Jag har anlitat två st.

Håkan Lundell, åkte från Eskilstuna till sundsvall, behandlade Folly i en timme för 1200 kronor.

Lisa, en tjej som är relativt nyutbildad sundsvallstjej och som praktiserat hos Håkan Lundell, en timme för 450 kronor

*** Kärleken övervinner allt ***

bell
0

Har oxå anlitat Håkan Lundell tror att det är så värt varje korvöre att anlita de riktiga profsen :)  Tyvärr är det ju inte alla som klarar av att lägga hästarna till rätta… Men min lilla pålle hade bara överkomliga bekymmer vilket var skönt att höra.

#0 ja inte lätt detta med veterinärer! Var det en distriktare som besiktade?

emeliekarlssoonn
0

#5  våran ET tar 400 kr per häst och reskostnad. väldigt billigt tycker jag :)

Våran ponny hade en vridning i bäckenet som nu har försvunnit helt. Vi är supernöjda! :D

tezzie
0

#8 Håkan är verkligen värd varenda öre, jag fick en helt ny häst :-)

gejsa
0

Ja, Håkan är bra. :)

jn84
1

Lena Rosqvist hette hon, från Västerås. Tyckte hon var jättebra, men så har jag ju inte träffat nån annan heller :)

750 kr kostade det per häst. Då höll hon på med Amadeus i strax över en timme. Dandelion ungefär en timme.

IdaS-A
0

Vad har nålarna för verkan?

jn84
0

ehm, hon förklarade det väldigt bra för mig. Rätta mig om jag minns fel, men jag tror hon sa att det hjälper hästen att sätta igång sitt eget "reparationssystem" när man sätter nålar där nerverna går.

Eller jag nu vet jag inte. Fick höra så väldigt mycket igår så jag blandar ihop allt..

Ledin
0

som det låter så köp en liten bandare å spela in allt :)

tezzie
0

Folly får akupunktur, de sätter 6 nålar på henne. 2 i framkotorna, 2 vid bogen och 2 på länden. Och det ska ha den effekt som jn84 skrev i #14

wewwa
0

Så alltihop är som akupunktur då?

Ni som har tagit ut har er häst haft någon form av låsning eller problem då? Någon som kan ge lite exempel på vad ni har haft för problem?
Dumma frågor kanske, men men..

jn84
0

Jag har länge velat ta ut till Dandelion, mest för att bara kolla så han är okej. Men det har aldrig blivit av.

Att vi tog ut till Amadeus berodde på att vi ville kolla att han var okej för att börja ta "fighten" med ridningen. Han har börjat bete sig väldigt märkligt och "dummat" sig den senaste tiden så ville helt enkelt kolla så han inte hade ont. Och det hade han ju.

Allt är inte som akupunktur. Akupunktur är bara en del i det hela. Nu när hon kollade Amadeus så började jag med att longera honom i ett friskt tempo så hon såg hur han gick. Sen undersökte hon honom och sen gjorde hon böjprov fram för att se om det var där felet satt (han hade så väldigt ont i ryggen). Sen satte hon några nålar, körde laser på musklerna och sen kiropraktik/massage. Det hörde verkligen att de hände nåt i lederna på honom när hon höll på och efteråt hade han inte alls lika ont.

IdaS-A
0

Är ni inte rädda för att de ska göra fel?

Var inne på kliniken i skara och de sa att de tog emot fler hästar som "råkat illa ut" pga ET, kiropraktor osv. än hästar som hade problem sedan tidigare.

Yessica
0

Lena Rosqvist behandlar ju ridskolehästarna också! :) Hon verkar trevlig och duktig :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

jn84
0

#19 Klart det är en risk, om man väljer fel ET. Men jag har träffat den här innan och tyckte hon verkade vettig. Får väl se i framtiden om hon verkligen var duktig ;)

#20 Japp, det var där jag träffade henne första gången ;)

fridak
0

#19 många tar ju ut ET mm när hästen har problem men ET mfl vill inte behandla om hästen har några skador och hänvisar då till vet. De kanske får in fler hästar än innan för att ET mfl finns? För att hästägarna hänvisas till veterinär, när de bara tänkt en liten genomgång av hästen av ET/massör mfl…

jn84
0

#22 Ligger nåt i det du säger. Det hon gjorde med Amadeus nu var väl egentligen ganska grundläggande saker. Och hon sa att om han inte är bättre i höst, när vi ridit honom på det sätt hon föreslog så är det klinik som gäller för att utreda om det är något allvarligare fel.

Men som det verkade nu så var det främst muskelbrist som var orsaken till det onda.

fridak
0

#23 jo, jag tror på det iaf;) jag tror att många inser att när hästen börjar bli "stökigare" än vad den brukar så är det något fel. samtidigt så vill man inte att det ska vara något fel så då tar man hellre ut ET, kiropraktor eller massör som kan kolla igenom hästen på ett annat vis och hoppas på att det bara är någon muskelspänning eller sadel som ligger fel eller så. Men många har nog inte den turen utan får istället gå vidare till veterinär.

jn84
0

Jo, det känns ofta som att en ET kan hjälpa mer än en veterinär. Jag vet bara om distriktarna här ute (förutom den fantastiska veterinären som besiktigade Amadeus) och de är inte mycket att hänga i julgranen. De säger ju själva att de är koveterinärer i första hand…

fridak
0

#25 jag har aldrig haft ute veterinär. eller jag var med när vet. behandlade en medryttarhäst mot borrelia. och det känns som att en vet har mindre tid än vad ETer, kiropraktorer och massörer har.

bell
0

En del ET (och liknande massörer mm) vill först att en veterinär skall ha koll på att hästen är frisk. Detta för att det inte skall bli fel. Men som sagt var det krävs ju en HÄSTveterinär för att det skall vara någon ide att ta ut dem…

Ja det är inte lätt detta med hästvård men tusan så interisant :)

tezzie
0

#17 Folly hade problem med ryggen, hon var helt ramsned och kunde inte ställa sig åt vänster. Efter ET´s behandling är det som sagt en helt ny häst. Akupunktur har hon fått två gånger efter den stora behandlingen i samband med massage. Hon älskar det =)