Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 972 ggr
tezzie
0

Vi behöver regn i massor!!

Ja, är det nåt som norra hälsingland och medelpad behöver nu så är det regn.

Okontrollerbara skogsbränder i Hassela och en hel del mindre bränder här i Matfors. Grannen (brandman) fick nyss ett larm och drog iväg på gräsbrand inte långt från vårt stall. Otäckt när det blir så här torrt ute :-( Sen skulle det inte skada med regn för betets skull heller…

*** Kärleken övervinner allt ***

oliviakarelius
0

Lungt att vi behöver !!! Det är en stor brand i friggesund området också tror jag. Min kompis pappa som är med i hemvärnet har fått ryka ut till bränderna.

tezzie
0

Ja, det är sjukt mycket bränder, I hassela brinner det ju just nu på 2000 hektar skog!!

oliviakarelius
0

Jaa :/ I friggesund tror jag de var 1100 hektar :/ Usch det är HEMSKT !!!

SannaHolmgren
0

Det behövs regn i västra götaland också. Jag har inte sett någon skogsbrand i närheten, men min ponny har så svårt med sin hosta när det ryker av damm på betet. I desperation så har jag stängslat in en mindre hage som jag vattnar minst morgon och kväll, och gärna ännu fler gånger. Men det hjälper knappt då det ligger  en dimridå av  dammpartiklar i luften.

gejsa
0

Det börjar ju kännas torrt i våra marker med. Men vill eg inte ha regn än. Vi fick ju 40 mm när det regnade en hel vecka för ca 2 v sedan.

Nu ska ju dottern ta studenten på fredag också. Då måste det vara fint väder. :)

Men vi har eldningsförbud här nu ser jag i tidningen.

tezzie
0

Klart jag med vill ha sol, är en soldyrkare ;-) Och en student blir tråkig utan sol ;)

I sundsvall har vi fått hela 3mm regn hittills, normalt brukar det vara 35mm. Vi skulle bygga hage igår men det är så torrt/stenhårt i backen att det går inte att slå ner stolp… Som betong :-(

Branden i Hassela sägs vara den största i sverige, modern tid. Snart får mormor och morfar evakuera :-(

Cilla89a
0

Usch, ja, gräset är helt gult.. Dessutom var pappa och pratade med grannen idag och bokade 20 balar hö, det blir dyrt i år :O Grannen kommer knappt få hälften så mkt hö och hösilage som han brukar :O

Medarbetare på Dressyr.ifokus

shirax
0

Ja till och med i västergötland är det så torrt också, jag vill inte ha regn för min egen skull itanför betets skull och min hästs hovar

bubbelbubbel
0

vi behöver också regn, har strängt eldförbud och har haft i en veckas tid nu.
gräset är ju helt gult och torrt, skittrist.

Thorsson
0

det behöver vi med, gräset bränns bort här.

Repoort
0

vi hade tur att få några skvättar blöta i går kväll och i natt. Gräset var lite fuktigt då jag var ute och kollade hagen vid tio tiden. Men det är alldeles för lite….

Lindbygarden
0

vi är också i enoooormt behov av vatten!!

fridak
0

#12 fast denna veckan behöver det inte regna här;) vårt hö "klipps" imorgon, och ska torka och vändas och sen i helgen blir det hökörning.

Lyrik
0

Vill oxå ha regn. Både för betet (det lilla som finns) och Lyriks hovar och hosta.

BeatriceHolmberg
0

Regn vill vi också ha här, just för att det växer knappt inget.. :/

gejsa
0

Vårt gräs i hagarna är fortfarande väldigt grönt och fint.

Men ni som har gult gräs var varsamma när väl regnet kommer. Då blir det starkt igen för era hästar och risk för fång.

gejsa
0

fyrtal haha

gejsa
0

fyrdubbelt

gejsa
0

Hej och hå

gejsa
0

#0# Tänk vad mycket djur och djurungar som dör där i skogen nu. Harungar och fågelungar, rådjur och alla småkryp. Det verkar ju brinna för fullt fortfarande. Hoppas dom får den släckt snart. :(

Lyrik
0

#16 Inte gult ännu, men torrt och sprucket i backen.

tezzie
0

#20 ja, det är fruktansvärt. Min granne ska dit ikväll och vara med i släckningsarbetet mellan 18-08.

Peppe
0

här har dom haft 7-8 larm den senaste veckan bara, varav ett idag (bränder)

de tror att det ev. är en pyroman

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zadeira
0

Här är gräset faktiskt väldigt fint fortfarande. Sommarhagarna på jobb har högt grönt gräs och är faktiskt inte så tortt.

Men lite regn några nätter hade suttit perfekt också, för det behövs ju egentligen nu. Det får gärna regna på nätterna för min del, men bara dagarna fortsätter vara såhär fina.

gejsa
0

Gick och tittade lite extra i sommarhagen där dom går nu. Där dom betat är det ju jättetorrt och gult. Men det dom inte rört än är långt grönt gräs.

ssofiahedman
0

uschja! det har vart lika i dalarna, massa skogsbränder här med, på flera ställen..

men igår, kom det faktist regn :D tror aldrig att jag faktist blivit glad över regn förut, men nu behövdes det verkligen!

tezzie
0

Jag är nöjd nu, nu vill jag ha sol :-)

[chriistina]
0

Vi hade en hel del regn här igår så nu tror jag det räcker ^^ Nu vill jag ha sol, vilket det iofs kanske är. Men sol och mindre blost!

Cilla89a
0

Här regnar dte ordentligt för första gången idag :) Skulle nog behöva regn en vecka för gräset ska kunna återhämta sig, precis ALLT är gult :O

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Molla
0

Såg foton från bränderna på nyheterna. Det var bla på en tjej som gick med två hästar och i skogen en bit bakom vällde det upp rök. Jag fick panik!!! Vad skulle vi ta oss till om vi var tvungna att flytta våra, och vart skulle dom få plats?! (har 22 egna och några andra på betäckning)

Usch, som tur är har vi fått ett ordentlig regnfall nu, så brandrisken borde ha blivit mindre!!!

Ledin
0

ja hur mycket regn har ni fått?? här kom det ynka 5 behöver komma minst 20 till så det blir lite blöta å att det ska växa lite mera, våra hagar är ganska så bra den ena e torr men 2 andra jag har är gröna än.

Alecsandrala
0

Här har det regnat hur mkt som hällst i tre dagar. Börjar vara en aning less men det är ju bättre det än att det är torrt så det börjar brinna.. Förra sommaren började det brinna bara någon ynka kilometer ifrån min fd. foderhästs stall, inte kul.. :(

Hoppas regnet snart kommer till er :)

Ledin
0

va i 3 dagar här kom det lite igår sen stop inget mer :C okey inte kul alls med 3 dagar men det kan ju regna bra en dag iaf minst.

fridak
0

här kom det bara en liten snabbskur, inne i stan(3 mil bort) har det tyfligen regnat rätt länge.
har varit/är eldningsförbud och det enda som brunnit var en verkstad eller något mitt inne i skogen. fast jag fick reda på att för ett par,tre år sedan så var det nära att ladugården bredvid stallet höll på att brinna ner. han som äger stället skulle elda runt gödselstacken, men lite mer än så råkade fatta eld. Innan jag fick reda på det undrade jag hur fräsch ena sidan av ladugården kunde vara när itne andra var det…

AusaBausa
0

behöver regn här med…torrt som attan i hage o gräsmattan…kommit ngr droppar regn men inte i närheten av vad som behövs…vattnade gräsmattan o då rann vattnet ovanpå ut på vägen va så torrt så  det kom inte ner i marken…

har haft bränder här också men anlagdasådana..verkar vara tre på litet tag…obehagligt!

gejsa
0

Vi fick ca 5 mm i går men mer är det inte.

Ledin
0

japp samma som här :C 5mm jippi men det blåste så jag trode ju att det skulle bli mycket regn men icke.

tezzie
0

Här har vi nog fått 20-30mm :-D

emeliekarlssoonn
0

Nu regnar det hos oss :D började precis, hoppas det håller på ett tag. skulle vara bra. iofs har inte betet börjat gulna än men banan är ganska hård och dammar som bara den..

sammeth
0

Det regnar här uppe, det har det gjort hela veckan :) Snacka om att det blixtrade och mullrade i tisdags så då blev det inge körning med skrållan.

Regn - sol -regn-sol hela tiden

thilda-
0

Här regnar det för fullt :( Vi har precis haft en jätte stor skogs brand här med ute i Natur reservatet eller vad de nu heter.. Hela ön brann ner typ ^^