Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3661 ggr
davidia
0

sår i karleden

vad kan det vara för sår tro…jag såg det idag.tre ringar som var typ bruna eller svarta.det har blött lite från den överst men inte dom andra.dom var torra.vad kan det vara??kan visa bild imorn så ni förstår hur jag menar.jag har smörjt det idag med en mjukgörande salva.

Ottino
0

kan det vara mugg?

lisette
0

kan det inte vara så att det är torrt nu och det har gått hål på det?

davidia
0

jag funderade också på mugg men det brukar väl inte komma när det är tort ute?funderade även på ringorm men vet inte hur det ser ut,vet heller inte hur mugg ser ut,men jag har läst om det.men det är typ som svarta enkronor…..hoppas iallafall att det är bättre imorn.

Mandysan
0

Min häst har oxå fått mugg i sommar så omöjligt är det inte ;o)

lisette
0

de kan få mugg om hästen har vita karleder. solen står på och det kan bli mugg… :D

davidia
0

ja han har fått på den vita karleden.

lisette
0

då kan det säkert vara mugg. jag vet tyvärr inte vad man gör åt det då jag inte varit utsatt för mugg.

någon annan?

davidia
0

jag har använt helosan salva på där idag.

Peppe
0

min första tanke va mugg men jag är inte så insatt….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

davidia
0

det var min första tanke också.eftersom jag trodde att dom bara kan få det när det är blött o kladdigt.

lisette
0

ska se om jag hittar ngt om det…

Mandysan
0

@nn@: Har du 4s salvan? du vet den där som stinker tjära? Prova att kleta på den. Eller be vet skriva ut socatyl.

lisette
0

här har vi lite..

agria

aftonbladet

gejsa
0

Där står det att man kan sätta på honung. Inte så bra nu när getingarna är hungriga på sött.

Undrar om det inte är något annat. För mugg brukar ju bara komma fram om hästen står i fuktig lera mycket. Har den gjort det i denna värme? Iofs kan ju ni ha fått mer regn än vi. Vet inte var du bor.

lisette
0

#14 en häst kan få mugg av solsken med :D

davidia
0

här har det inte regnat nånting nästan på hela sommaren.när hästarna går i gräset så dammar det,så tort är det.tack lisette!

gejsa
0

#15# Det har jag aldrig hört. Står inte ens någonstans i mina böcker heller. Var har du hört det?

Miii4
0

Min pålle fick det, inget regn och ingen gegga. Lite mystiskt men så var det..Räcka ut tungan

m'Lady C
0

Mitt bästa tips för mugg (med ett fullbod med 3 vita ben o en travare med två så har man fått sin beskärda del mugg…)

Köp en tub idominslava på apoteket och en tub med Salysyvase 2% och blanda 50/50, bred på ett tjockt lager, speciellt på höst o vinter.

Salysyvase är uppmjukande på sårskorpor och förhårdnader och helosanet håller huden mjuk och elastisk.

Mugg i vit karled; http://www.equiworld.net/uk/horsecare/veterinary/mudfever/scottbefwh.JPG

Det kan vara ringorm….. se efter om de sprider sig över hela hästkroppen för då är det ringorm. Isolera hästen och använd bara en borste till den hästen… ringorm sprider sig från häst till häst o från häst till människa osv…… det går runt… .tvätta o descinficera händerna efter kontakt emd hästen.

Ringorm på människa kan se ut såhär. Det blir en rödaktig kant som är upphöjd. http://www.askdrsears.com/images/ringworm.jpg

Ringorm på hästs nosrygg http://www.shagbarkridge.com/info/bump4a.jpg

davidia
0

tack för alla svar.det var en som tittade på hoven igår,och hon sa att det var mugg,och nu när jag tittade på bilden som M"lady C visade upp så ser jag att det ser likadant ut som arne har på sin hov fast inte så mycket.

PimTheGreat
0

Hej @nn@..det var längesen….. jag hade en albino förrut som var mkt känslig för solen och fick lätt mugg i sina karleder. Det som höll muggen borta från henne var karledssalvan som Börjes säljer för något runt 30:-…..det tog även bort hennes mugg när hon fått det första gången. Hon hade väldigt känslig hud. Funkade kanon på henne. Har även den till Pim, när han började få lite mugg i vintras. Den stoppade muggen då också.  Prova det om du inte redan fått bukt på problemet på något annat sätt. Viktigt att stoppa det så det inte blir lymfangit…. och försök hålla det rent….Lyckat till!!