Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1079 ggr
tessa
0

sadel - hur?!

Hej!

Jag har nu fått hem en beg. sadel till min tös, som jag kallar Yrla =)

Jag har sett flera bra sidor där man kan läsa om hur man går igenom sadeln och dess passform på hästen, men jag hittar tyvärr ingen sida hur jag än letar =(

Så kom gärna med tips och råd vad jag ska tänka på imorgon när jag testar sadeln, och vet ni någon bra hemsida så länka gärna.. =) Tack!

Mvh Tessan

E_hjo
0

Yrla, det var fint =)

tessa
0

Tack, vad roligt att höra! Hon känns verkligen som en Yrla.. =)

lisette
0

det står på hööks hur du mäter ut sadel…

sen tror jag nästan det finns ngn länk om det med under länkar.

lisette
0

det står på hööks hur du mäter ut sadel…

sen tror jag nästan det finns ngn länk om det med under länkar.

lisette
0

hittade det inte på hööks. trots att jag läste det själv häromdan!

men här finns en sida. jag slutade läsa efter hälften, för jag förstod inte vad jag läste… :D

MiaMaria
0
tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för länkarna!

Här kommer ett foto på sadeln idag, då jag provade ett nytt schabrak. Sadelgjorden hamnade lite dumt, men det fixas ju lätt.

hmm.. vad tror ni av det ni ser?

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

foton är ju ändå foton:

Om man kikar på länktipset ovan: http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=306&infogrp_id=31

vad tror ni om denna sadelns djupaste mitt? som finns att läsa om på sidan..

Mandysan
0

-En av de viktigaste sakerna är att sadeln inte klämmer någonstans. Spec inte på manken. Eller precis nedanför. För då får hästen broskbildningar och det är inte så kul :(

gejsa
0

Du kan ju alltid pröva att lägga på ett vitt lakan och rida en stund. Ser du att det är jämnsmutsigt så ligger den bra.

Therese_Melberg
0

#0 hihi, trodde först att du döpt sadeln till YrlaGlad men sen insåg jag att det måste vara hästen som kallades Yrla, är lite segGenerad

tessa
0

Gejsa: nej, konsekvenser av en "felaktig" sadel kan vara riktigt läskiga!

Schabraket ser iaf ut att bli jämnsmutsigt när jag rider och sadeln verkar ligga still under hela ridpasset.

#11: haha, nej sadeln har (än så länge) inget namn! Räcka ut tungan

Mandysan
0

Ett till tips är att när du skrittar känn om du får in två fingrar precis nedanför manken, det ska kunna komma in lite luft. Är det utrymme vid manken?

tessa
0

#13: Du menar vid framvalvet? - eller på sidan?

Mandysan
0

#14 Ja vid framvalvet.

tessa
0

jomen det är lugnt, finns utrymme för manken.. Yrla har ju en rätt markerad sådan så det var viktigt att sadeln passade den typen av hästar.. eller mankar =)

lisette
0

#13 när jag prövade en massa sadlar på calippo så kom jag på att den reglen inte gällde för honom, för två fingrar - likväl förbenat så tryckte den på manken.

tessa
0

#17: vad dumt! hur har det gått på sadlar då? Du har kanske berättat det men du vet, minnet är kort.. ;)

lisette
0

köpte en pinto på börjes. ska rida imorrn om det inte spöregnar. har bara provat den en gng o då kudne jag inte rida ordentligt för jag glattade runt i sadlen med glatta byxor.. störigt.