en fundering om gräs...
Jag har hört att om man plockar gräs till till exempel hästar eller kaniner så kan gräset jäsa efter ca 15 min och då är det inte bra att ge det.
Men det kan väl inte stämma?
En bonde i närheten slår gräs på kvällen och dagen efter kör han det "halvfärska" gräset till en djurpark och det har inte varit någon fara med dom hästarna och djuren.

jag har också hört att gräs jäser men det är väl bara om man slänger ihop allt i en hög i värme? bonden vid stallet har klippt sitt gräs och låter det torka helt sen lär kossorna få det.
Okej, så om man skulle plocka en massa gräs eller kratta ihop sånt man röjsågar ner, är det risk för jäsning då?

Men om man plockar och ger det direkt till hästen då? Jag fattar verkligen trögt idag :D
#3 Jo, det tror jag inte är några problem för annars skulle den ju inte kunna äta gräs själv heller. Men jag tänkte på lite större mängd, så att dom äter i typ 1-2 timmar.
ser man till och sprer ut det så det inte ligger klumpat borde det gå?? I ett satll jag stod i för ett par år sedan högg vi gräs med lie och gav till hästarna i vinterhgarna då högg vi en gång om dagen ls det i ikea påsar som de sen fick morgon oh kväll…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Vi ger oxå hästarna gräs som vi slår med lie, och de har aldrig mått dåligt =)
*** Kärleken övervinner allt ***
Vi slår med trimmer och kastar in i högar, ingen som mått dåligt!