Hur påverkan bredden på nosgrimman?
Kan någon vänlig själ förklara för mig hur bredden på nosgrimman (menar nu vanlig aachen utan snokrem) påverkar hästen?
Med bredare nosgrimma får man en större anlägningsyta på hästens nos. Men sen då?
Vanligt är ju att ha bredare nosgrimma på dressyrträns/kandar.

många "dressyrare" har nog det för att dom tycker det är snyggt. (finns kanske en annan förklaring, sån som du är ute efter men så sa en kompis till mig som tränar ganska högt i dressyren. hon vill ha en bred nosgrimma för att det är snyggt. kanske samma som med många hoppryttare som har pullargrimma för att det är snyggt)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hmm.
Jag hade en teori om att en bredare nosgrimma som då har större anläggningsyta ger ett jämnare tryck över nosryggen och därmed stabiliserar bettet/betten med den större ytan jämfört med en smal.
En smal nosgrimma borde kunna trycka "fel" och lättare ge skavsår på insidan av munnen.
Men det kanske finns fler som har några goda idéer?

men ger en nosgrimma så mycket tryck då? beror ju iofs på hur hårt man spänner men jag har alltid lärt mig att två fingrar ska få plats mellan nosgrimma och häst.

Det borde den ju göra. Den är trots allt spänd om än inte väldigt spänd.
Prova själv med ett stelt armband runt handen. När handen är stilla = inget tryck men prova och rör handen lite (som när hästen tuggar på bettet) vips har du icke kontinuerligt tryck.
En vanlig aachennosgrimma "trycker" på kindtänderna har jag fått höra, om det stämmer eller ej vet jag inte !?
Jag använder alltid den bredare sortens aachennosgrimmor, dels för att det är snyggt men absolut mest för att min häst trivs med det. Men pullar är det ultimata, om man nu ska rida med träns överhuvudtaget vill säga ^^
Pullargrimman ger ju fria luftvägar till skillnad från en aachen. Inte för att det var vad du ville veta kanske ;P
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
#6 En engelsk, eller ja en achen utan snok, sliter på hästens kindtänder, har iaf jag fått höra av en fd stallkompis, han hade varit på någon föreläsning där som hade fått se bilder på hästars tänder. :P Så jag försöker rida utan nosgrimma så mkt som möjligt :)

Manga (inte alla) dressyrryttare drar ju at nosgrimman forskrackligt hart. Enligt mej till de grad att de kan raknas som djurplageri. har de en bredare nosgrimma fordelar de trycket lite mer, och blir inte fullt lika hemskt.

Jag ser det som så att mycket fodring på nosgrimman egentligen gör det lättare att dra åt och trycka igen munnen mer.
Fördel är ju mjukare, kan ge mindre skav. Sedan är det nog mest en utseéndessak.

Nosgrimmor är ju en smaksak. Jag vill ha en bred i dressyren, och spänner den ganska hårt. Min häst gapar alltid, även om jag regelbundet kollar tänder och har passande bett, hon har alltid gjort så de det är väl en ful vana numer.
I övrigt så har jag en aachen med snokrem, lite tunnare. Inte sliter den på kindtänderna! Man får väl lära sig att passa ut dem och se till att de sitter bra!
När det kommer till pullarnosgrimma så använder jag det ENDAST vid terrängridning eller konditionsridning, då jag vet med mig att hästen kommer att bli ordentligt anstängd och andas tungt med stora, uppspärrade nosborrar. Det är endast då det verkligen finns behov av en pullargrimma, för normal ridning eller normal hoppning finns inga större risker att luftvägarna skulle täppas igen.

#10 varför skulle det var "lättare" att dra åt nosgrimman om den är fodrad??
Jag kan inte säga att tänderna inte skadas, eftersom jag inte vet någonting om det, men så som jag har hört och tycker låter vettigt är att om man har en nosgrimma som inte passar på något sätt skaver kindtänderna mot kindhuden. Det kan ju bli riktigt djupa sår och eftersom det sitter i munnen så ser man ingenting. Om hästen börjar gapa på grund av att den har ont då och som har en ägare som inte bryr sig så värst kan alltihopa bli värre genom att ägaren köper en "värre" nosgrimma.
Det var mitt om skador, men annars så vet jag inte vad effekten blir av bredare/smalare nosgrimmor (:

nosgrimmor ger skador i kinderna, mer eller mindre (alltså hästen biter sig själv i kinderna). speciellt höga nosgrimmor (pullar). det avhjälps med en "platta" på undersidan som håller ut sidostyckena och bara ger tryck på under och översida. Blacky hade sår i sina kinder efter pullargrimman, och jag spänner riktigt löst! men om hästen gapar det minsta så drar det åt, trots att jag spänt löst från början.
Jag har hört att pullar är den skonsammaste nosgrimman!?
Det absolut skonsammaste är ju att rida utan utrustning överhuvudtaget, såklart :)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
En bred aachennosgrimma tycker jag ger ett tryck över en större yta = inte lika "vass" som en smal som "skär in" mer. Givetvis beror det på hur hårt den spänns.
En aachennosgrimma med "tillbakaknäppning" är lättare att dra åt hårt än en med "vanlig". Vad ska man jämföra med? Hävstångsliknande effekt med tillbakaknäppningen, dvs du blir starkare och kan dra mer med den.
En engelsk nosgrimma och aachennosgrimmorna kan göra så att "kinderna" på hästen trycks mot tänderna. Lättast är att känna med handen i hästens mun efter sår/titta in i hästens mun. Ser det fint och normalt ut kan man säkert med gott samvete fortsätta med ovanstående nosgrimmor.
Jag använder aachennosgrimma i dressyren, lite bredare modell än "normalt". Spänner nosgrimman väldigt löst och även nosremmen sitter löst. Får lätt in 2-3 fingrar mellan häst och läder. Använder pullarnosgrimma i hoppningen. Spänns en aning hårdare, men absolut inte helt tight, hästen har fortfarande rejäl frihet att röra på mun/tunga. Hästen trivs lika bra på båda nosgrimmorna. Använder samma typ av bett på båda tränsen.
Tillägg, kanske ska svara mer på själva ursprungsfrågan…
En tunnare nosgrimma borde ge mer tryck. Har för mig att det finns nosgrimmor i rep och vill oxå minnas att jag sett texter om dem där det står att de är lite skarpare för hästen.
Men hur skarp en nosgrimma blir/hur hästen uppfattar den beror till största delen på hur den spänns, hur hårt den spänns, vilket bett den går på, ryttarens hand och så allt i kombination med varandra.
En nosgrimma är fortfarande till för att hålla munnen stängd på hästen ..
Sen är det väl hur man själv tycker ,
Själv anser jag att man skall rida hästen utan träns igentligen :P
Jag använder en lite bredare nosgrimma. Sen vet jag inte vad skillnaden mellan den och en smalare nosgrimma är, men jag har det för att jag tycker att det är snyggare.
Men jag skulle tro att en smalare nosgrimma är skarpare än en bred.
Om man rider utan nosgrimma då? känns det bättre för hästen, alltså blir det inte hårdare för dom i munnen då?
en bred nosgrimma har större anläggningsyta vilket fördelar trycket. de breda nosgrimmorna är ofta fodrade och knäpps med ett pullback, tanken är att trycket då blir jämnt fördelat runt om även när hästen rör på käkarna.

#12 Blir det inte som resår på en sadelgjord ungefär..? *spånar bara*

Njaej… har jag svårt att tro. Jag gillar att den e fodrad, då det blir mjukare mot hästens nosrygg. Inte för att kunna dra hårdare. Samma anledning till varför vi har en gjord med enbart resår till en av hästarna, har får sadelgjordstvång annars, och eftersom resårgjorden är elastisk tycker han inte det är lika äckligt =)

Jag vill ha ett svart träns med vit fodring, med breeeeeed nosgrimma och pullback, men hittar inget under 1000 kr… det perfekta kostade 5300 i strömsholm…
Jag har oxå hört det där om att det kan slita på kindtänderna och jag har samma teori som inlägg #3.
Ingen av våra hästar har nosgrimma då jag anser att det inte behövs på varken Razz eller Chessa.
Men när vi har haft nosgrimma nångång så har det varit löst spänt och av den bredare sorten.

Nu blir jag väl säkert idiotförklarad här men kan inte låta bli att öppna käften *som vanligt*
på ett travträns (huvudlag) har vi endast en smal rem runt nosen som sitter fast i huvudlaget och den sitter endast där ifall bettet skulle gå av så att man fortfarande har någon som hellst chans att få stopp på hästen. Absolut inte för att stänga munnen på hästen! och denna spänns inte alls åt hårt den bara är där.
Och ifall hästen gapar och vi av någon andledning vill stänga igen munnen på den så andvänder vi en spärrgrimma, ser ut som en "vanlig" nosgrimma men vi sätter den högre upp, precis nedanför kindbenen och den dras åt hårt vilket inte är något problem då den inte är ivägen för luftvägarna när den sitter så högt upp.
Min fråga är då: varför ska ni ha nosgrimma på hästen ifall den inte gapar? och ifall den gapar varför gör den det? gillar den inte bettet? är ryttarens hand för hård? har den ont i munnen? för ni har den ju inte som en säkerhetsgrej ifall bettet skulle gå av.
Det är lite roligt att se hur olika man kan se på saker och ting!
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#27 Jag instämmer.
Om hästen gapar så mkt bör det ju finnas en anledning och gapar den inte så har väl inte nosgrimman någon större funktion, mer än att en del tkr att det är snyggt(?)
#18 Måste man inte spänna nosgrimman (utan snokrem) väldigt hårt om det ska hindra hästen från att gapa? Eller menar du att man hindrar hästen från att gapa ara om man har snokremmen på?
#20 Inget bett eller tryck är hårdare än handen som håller det. ;)

#27 jag har det för jag är tävlingsryttare, i dressyr. Är tvungen att använda nosgrimma och massa andra onödiga saker. Men använder man allt på rätt sätt tar hästen inte skada av det

#27 Jag har det för att det är fult utan. spänner man den löst så gör det ju varken från eller till, för min häst gapar inte eftersom han trivs med bettet och handen.
*haha* snacka om att vi köper en hel del "onödiga" saker till våra hästar!!! Man kanske skulle börja tillverka "supernödvändig" utrustning och tjäna en hacka!!!
(använder också nosgrimma ofta, fast det inte behövs… )

Jag använder aldrig nosgrimma hemma eller på träning, men när vi ut på någon småtävling eller nåt så åker den på, för att det är snyggt =)
*** Kärleken övervinner allt ***
Är jag ensam om att tycka att det är snyggt utan? Fast om jag skulle tävla tror jag att jag skulle sätta på ett vanligt träns med nosgrimma för att andra tkr att det är snyggare… hehe

#33 det beror på vilken häst… Peppe är den enda häst jag nånsin sett som varit fin utan nosgrimma. sen hade han ett väldigt fint huvud också (som aldrig kommer med på kort)