Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2764 ggr
Fluum
0

Kan jag..?

hej, jag är ca 175 lång, 14år , normal smal. Kan jag rida maxad kraftigare d-ponny? Då jag vill tävla lokalt och inte gjort det tidigare så skulle det vara lättare att tävla ponny, mot jämnåldriga istället för att tävla mot vuxna i häst klasser. Så tror ni att det går, jag har ridit d-ponnyer av den lite kraftigare(viktbärande) sorten, och det gått jätte bra tycker inte det sätt eller känt speciellt konstigt.

Ps. jag är mest intreserad av dressyr men vill självklart även hålla på med hoppning.

fridak
0

jag skulle haft häst om jag var så lång som du. Varför skulle det vara lättare att tävla med jämnåriga? :)

Fluum
0

annars är det vuxna man tävlar mot och ofatst så har ju dom ridit bra mycket längre x) Oftast så böärjar man ju rida vid 6 års åldern så om jag då tävlar ponny så tävlar jag mot jämnåriga med troligen samma ridkunskap.

Cilla89a
0

jag hade tagit stor häst, DEFENITIVT.. jag är 170 cm och för lång för D-ponny..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Anna
0

Stor häst.

Jag är 166 och rider kraftig D-ponny. Skulle absolut inte rida D-ponny om jag var lika lång som du.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Qyenn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är väll inte för lång för min maxade D-ponny? jag är 168,5 cm lång. (se bild) Min ponny är inte överdriver kraftig, han är som en normal Irlänsk Connemaraponny.

fridak
0

#2 är de vuxna på en annan nivå så borde de starta i högre klasser. Finns ju ingen mening med att starta tex en LC 1000ggr med samma häst om man fått godkända poäng(över 60%) ett par ggr.

Flaxii
0

#0 Jag skulle inte rida D-ponny om jag var i din längd.

#5 Jag tycker du är lagom :)

Fluum
0

jag tycker själv att jag är för stor för ponny, men det är hästmännsikor där jag bor som tycker jag ska rida ponny, hmm…

Zahara
0

jag har ridit d ponny och jag är 178cm lång, men min låga vikt gör att jag KAN. men jag tycker benen och skänklarna hamnar helt fel :) men tycker du det känns bra så kör på det då!  Roligare och tävla med dem i samma ålder ju :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Fluum
0

#9 - gud vad skönt med nån som inte tycker som alla andra X) hehe..inget illa ment till er andra. Är det din egna d-ponny ?

thilda-
0

Skulle jag ha vart du hade jag tagit liten storhäst :)

Fluum
0

#11 - bär du säger liten storhäst menar du en på 150 då? hehe endel kallar ju hästar 160 små XP

Zabbio
0

Visa en bild på dig och ponnyn, det är jättesvårt att säga utan.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tezzie
0

Du är ju rätt lång så du kanske skulle satsa på en mindre storhäst (150-155).

*** Kärleken övervinner allt ***

Fluum
0

#13- oj jag har ingen bild, vad pinsamt. men det varken ser eller känns som om jag är för lång. Då den är viktbärande(kraftig) och maxad. Jag väger inte mycket typ  50 kg ,

Zabbio
0

#14 varför skulle 150 vara så mycket bättre än 148? ;) det är bara 2cm som skiljer.

#15 Försök skaffa en, vi kan tycka vad vi vill, men det hänger ju på hur du och hästen är byggda; har du lång eller kort överkropp, förhållandevis, hur bred är hästen etc. Man behöver en eller flera bilder för att kunna svara.

50 kg är inte mycket..jag är 160cm och väger 70kg, utan att vara tjock..>_> Men vikten är inga problem för hästen, det skulle vara längden i så fall.

Fluum
0

#16 - jag måste säga att jag håller med dig gällande lite häst, det skiljer bara 2cm mellan 148 och 150. Jag ska försöka få tag på några bilder, =)

Due-Boje
0

jag red min d-ponny fram tills jag var 167cm och 16år… då var jag väl inte allt för stor, men jag tycker inte man ska vara över 170… Inte minst om man är en mindre duktig ryttare och inte kan få hästen att jobba rätt. =) Satsa på en häst istället, den kan du tävla med livet ut dessutom! Jag är 170 nu, och min häst är 171, tycker hon passar mig perfekt!

Fluum
0

#18, jo förstår vad du säger, men det har mycket med hur hästen är byggd. Tex så kan jag inte ha ett arab på 148 men jag kanske kan rida tex en fjording på 148 . det har ju mycket med det att göra. Är din häst ett fullblod eller halvblod?

Fluum
0

#18 - vad menar du med om man är mindre duktig och ine kan få hästen att jobba rätt? förstår inte riktigt?:/

MLphoto
0

Jag rider fortfarande D-ponny emellanåt o jag är 17år och 179cm. Det är absolut inget problem, men jag kan ju tillägga att jag rider den kraftigare typen, och inte den smäckra.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Carmenzita
0

Jag tkr det beror på vad för ponny det är ;) hur kraftig den är osv men jag är ju 158 cm o rider en ponny på 118 och ajg är inte superkatastrofalt lång på honom, han är smäcker men ganska rund om magen ;)

_Jag_
0

Jag "rider" en b ponny på 118 och är 168 lång. Om du skulle rida som mig (en gång i månaden i skogen) spelar det ingen roll men efter som du ska tävla hade jag nog satsat på en häst som man känner sig bekväm med. Det är omöjligt för oss som sitter här att bedöma om det är en d-ponny eller en storhäst. Det är helt upp till dig hur det känns och så :D Lycka till att hitta en bra häst =D

Fluum
0

#22- den är en kraftigare ponny ;)

#23 - Jo du har rätt, vissa d-ponnisar känns det jätte bra med, känner mig ine alls för lång =)

IsaHolm
0

Det är väl klart att du kan rida en kraftig D-ponny :S

Kanske inte hoppa högt och mycket, eftersom det lär bli svårt att hålla balansen, men annars är det väl inga problem?

Jag rider D-ponny, är 173 och rätt smal. Visst, jag är lång men då får man väl rida med benen istället för hälarna? ^^

Fluum
0

#25 - haha precis :P

Due-Boje
0

självklart beror det på vilken ponny de är! Men eftersom hon inte skrev något om det utgick jag från att de va en vanlig ridponny. Vad jag menar med det andra jag skrev, om man är duktig eller inte, så e de att om hästen går på tygeln på rätt sätt och bär upp ryttaren med musklerna på ryggen istället för ryggraden ger ju detta mindre slitage…

Due-Boje
0

Hon e förresten ett halvblod E. Bernstein - Ganesco =)

wewwa
0

Om du ska satsa eller tävla en del så tycker jag att du borde välja en häst. Varför är det så mkt svårare att tävla med vuxna? Jag tror att jag förstår hur du tänker, men ställer frågan ändå. Jag antar att alla borde starta i den klassen som passar ekipaget bäst.
Jag själv är nästan 175 cm och min häst är 154 cm.

Zabbio
0

Eller skaffa islandshäst, dom får man ju vara lång på utan att det gör nåt eller stör deras balans,, *angel*

Fluum
0

#27 - jag rider hästarna i form, så att dom jobbar rätt, med rygg bakben osv. Ponnyn är en "vanlig" ridponny men kraftigare det vill säga viktbärande.

#29 - det jag menar med att det är svårare att tävla mot vuxna är för att dom har mycket mera erfarenhet, och troligen mer ridkunskap. Medans en jämåldrig troligen är på samma nivå, dessutom är det roligare att tävla mot jämnåldriga. MEN hästens välbefinnande går före det! Är jag förstor så får jag leva med det, tänker inte rida en förliten ponny! Hoppas du förstår vad jag menar x)

Thorsson
0

Tror inte det är några problem, vill själv rida ponny, rider dock liten storhäst och trivs med stora hästar, skulle vilja haft en större men fick dock inte för mamma ^^,

Qyenn
0

Det är jättekul med stora hästar loovar<33 Annars kanske du ka nprova en förvuxen ponny ? Då kan du ju ha kvar "ponnykänslan" (:

Flaxii
0

Fluum: Jag tycker att du känner efter själv om det känns bra, så länge du inte känner dig alltför stor/lång på ponnyn så går det nog bra. Men skulle gärna vilja se bild ;)

Fluum
0

#33- det är inte "ponnykänslan" jag ä'r ute efter ;)

nannan
0

Om du vill tävla lokalt så kommer du snart att inse att det är inga stjärnor som rider där, och varför ska de vuxna ha ridit längre? Många börjar rida som vuxna. Lokal är upp till 110, vilket innebär antingen en grön häst eller grön ryttare.

Men du börjar väl inte tävla för att vinna, först får du väl rida in dig lite? Och efter hand det går bra så är det ju roligare att slå en äldre?

Jag rider också ponny, har en på tillridning. 148 cm med en korrekt byggnad och bärighet. Trots detta är jag för lång, och får kämpa lite extra för att sitta upp och rida med sits och säte. Jag är 172 och väger inte särskilt mycket, och rider ponnyn nästan dagligen.

Ledin
0

förut har det hurras för att jag rider mina russ då är jag 156,5 exakt :) min vikt är 50,2 exakt vägde mig nyss ;) å mina russ är 128 är detta inte samma skillnad fast jag rider bara ut i skog o mark o sen kör jag men ändå. Jag svara så här du ser om ponnyn inte trivs med dig på ryggen, sen är du rätt lång så vill du då se mera "snyggt" ut för ögonen skulle jag valt en stor häst. Jag vill ha en d-ponny lr liten-stor-häst som passar mig. Mina russ trivs bra med mig på ryggen o tycker det e kul att få ta en galopp å sträcka ut sig eftersom dom körs i skritt o trav så är det roligare o man kan busa mera då.

EvelinaO
0

Förlåt om jag snor tråden nu men jag undrar bara om ni tkr jag ser förlång ut på mitt russ? Jag är max 155cm och väger max 45kg.Jag väger kring 43kg nånstans där:P Mitt russ är 129cm i mankhöjd. Tord,mammas sambo tycker jag ser stor ut på honom..
Men det känns ganska bra när jag rider.dom gånger jag rider honom. Har blivit sällan nu då han tränas för trav. Men har hittat den perfekta "medryttaren" till honom som kan komma en gång i veckan.Hon är mindre än mej och väger OTROLIGT mkt mindre.Hon väger kring 30kg typ:D hon är lika gammal som mej :) hon går i min klass!! och är jätte duktig på att rida..

gotlandsruss
0

#38 jag tycker inte duär förstor

EvelinaO
0

#39 skönt att höra.Då kanske jag kan rida honom ett tag till :D Men min kompis får ändå komma och rida honom nån gång i veckan så kan vi kanske rida tillsammans också :)

Förlåt igen för att jag snodde tråden :) återgå till det ni skrev om bara :D