Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 712 ggr
Buuc
0

Sista gången den värsta! :@

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som vissa vet så ska jag ju sluta rida. I måndags var det den allra sista lektionen för mig. Mamma följde med för att filma, eftersom vi skulle ha hoppning vilket vi nästan aldrig har.

Vi kom till stallet och fick reda på att vi inte skulle ha vår vanliga ridlärare, utan en annan som vi aldrig haft! Men hon är hoppryttare och alla säger att det är kul att rida för henne, för då får man rida lite roligare lektioner. Så jag tänkte att det skulle bli perfekt! Plus att jag skulle ha min favohäst att rida, Astrid, så allt skulle gå jättebra. Och mamma skulle ju filma alltsammans. ;) Sen skulle vi hoppa ute i padocken vilket var extra spännande eftersom alla hästar var på topp och det blåste skitmycket..

Lektionen började och vi fick värma upp lite. Sedan började vi hoppa. Jag såg mamma filma mig med kameran hela tiden. Astrid var jätteduktig och vi fick hoppa högre än jag nånsin gjort. Men ändå var inte lektionen lika rolig som en helt vanlig dressyrlektion, av någon konstig anledning.

Sedan blev jag mer och mer irriterad. Medans vi andra skrittade fick en tjej som hade egen häst hoppa hela tiden! Hon fick även rida i hindret i galopp vilket vi andra inte fick. Hon hoppade säkert 7 gånger mer än oss, medans vi fick skritta runt. När lektionen var slut så var det enda ridläraren sa var "bra" till varenda en, förutom tjejen som fick hoppa mer, hon fick nämligen extra kommentarer och tips!

Jag blev ursinnig! För det första så har alla i min grupp betalat lika mycket som den tjejen som fick rida mer, så vi borde fått göra exakt lika mycket som henne. För det andra så måste ridläraren ha kommentarer! Vår vanliga ridlärare har alltid något som vi kan bättra på. Denna sa bara bra?! Hallå, jag vill lära mig något nytt!!

På vägen hem satte jag på kameran för att kolla hur mamma filmat. Gissa vad? Det fanns inga videoklipp! Minneskortet var i, jag provade tillochmed att filma lite och det sparades. Men såklart sparades inte det som mamma filmat!

Så den sista ridlektionen för mig vart den sämsta jag NÅGONSIN HAFT! :'(

Lägger in en bild på härliga Astrid.. Det var senaste dressyrlektionen på henne. ;) Tyvärr så fick hon ta emot lite av min ilska. När hon kliade sig mot mig så ryckte jag i tyglarna, vilket jag ångrar.. Men jag var så himla arg..

chik
0

Himmla tråkit att det var din sista lextion…Men man får aldrig ta ut det på ett djur.. Men ha nu ett fint somarlov på dig..Du har kanske möjlighet att åka ut till stallet o hälsa på.. 

PDT_Love_06

Lena.P är jag i verkliga livet.

Zabbio
0

Varför slutade du?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

wewwa
0

Vad tråkigt att det slutade så..

Cattiiis
0

Nej men vad tråkigt :/

Varför slutade du då?

Skatvinge
0

Tror inte att hon slutade men många ridskolor låter hästarna vila under sommaren o gå på bete. Kanske var denna teminen slut.. men ja vet inte ^^

Buuc
0

Jag slutar eftersom vi inte har råd att rida där längre… Det skulle vara värt pengarna om man fick göra olika saker varje lektion, men vi rider bara dressyr där och ibland något extra. Nu letar jag efter en häst att rida typ 3 gånger per månad istället. :)

Ledin
0

ja att det ska delas upp så där e ju lite orättvist det håller jag med om helt, skulle jag ridit på egen häst å ville ha lite tips så skulle jag ta priv.lektioner för det ger mera. Jag hoppas att du hittar en bra häst att rida o sköta som passar dig :)

nannan
0

Det där är svårt, men som instuktör måste man verkligen se ALLA, och ha för vana att berömma eller ge tips och lite kritik stort sett varje gång en elev rider förbi. Man måste ha ögon i nacken, och det tar lååång tid innan man tränar upp detta, och kan bortse från att någon elev är en riktig snorunge och struntar i vad man säger till om.

Tro mig, jag vet.

Det gäller att ge alla elever olika uppgifter, och där missade nog din instuktör lite, men det är också så, att ibland behöver vissa ryttare med hjälp än andra, och vissa stöter på problem som man bara inte kan släppa. Somliga elever och hästar är kanske på en högre nivå, och får kanske hoppa högre, eller som du skirver i galopp, eftersom det är svårare.

Att någon hoppar fler gånger handlar oftast om att det inte blev riktigt bra från början, och som ridlärare släpper man inte sina elever förräns det går bättre. (I alla fall inte jag)

Det behöver inte vara att ni andra red dåligt, utan tvärtom, det var bra! Där kanske instruktören skule gett mer positiv kritik, och förklarat att "Bra, där Lisa, nu var din skänkel stadig." eller "Rätt så, Karin, bra avståndsbedömning och tempo!"

När det går bra i hoppning så slutar man, för att hästarna inte ska tröttna, och när det gäller ridskolehästar får de faktiskt inte hoppa för mycket.

Lycka till med hästletandet, deppa inte ihop för mycket nu! ;)

Ledin
0

o det va ju en bra sak att se på det hela ^^ o det e ju helt rätt man släpper ju inte iväg en taskig hoppning om men då ser hela felet o det gör ju ridlärare utan det ska rättas till. det tänkte jag itne alls på :) låter ju som att där har vi rätta svaret på varför hon fick göra lite mera.