Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1615 ggr
Cevir
0

Klickerträna?

Hej!
Det är såhär, vi ska börja med ett projektarbete snart och jag tänkte klickerträna en häst troligtvis. Har ni några förslag på ngn sida man kan läsa mer om det på så man får några tips? Eller har ni några tips? :)
/ Sara

/ Sara & Casper

pippa__
0

..

halludu
0

Har ingen anning men puttar lite!!=)

Yessica
0

Ska du klicka Mandel? Hon blev ju klickertränad av två i min klass på projektet :D Eller du kanske ska klicka någon annan häst utanför skolan? Jag vet att dom i min klass hade någon klickerbok för hästar.. vet ej vad den hette exakt. Kanske typ klickerträna din häst eller något. :) Ha det så roligt med projektarbetet. Det var jääätteroligt! :D

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Cevir
0

Yessica, Nej jag ska klickerträna en annan häst :) Okej! :D Tack för tipset! :) Kan försöka leta efter en sådan bok eller fråga Johanna eller Jenny om dom har en sånn bok :)

/ Sara & Casper

Alex
0

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Yessica
0

#4 Okej. Ja det kan du! Fast dom som hade klickerträningen i våran klass hade Camilla som lärare (vad säger man… alltså den som ska hjälpa en ;D).

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Cevir
0

Alex, Tack för tipset! :)
Yessica, Ahaa ^^ Hoppas jag får en bra lärare som hjälper mig :P

/ Sara & Casper

Sehvrin
0

Jag testade klicker på Lolly idag, men hon blev skrämd av ljudet och ansåg inte att ljudet var positivt trots att jag försökte länge att "klicka in" henne.

Några förslag på vad jag kan göra åt det? Någon som haft liknande problem?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

tantnett
0

Kan inte begripa varför man skall klickerträna en häst.

Men visst rätta mig om jag har fel. Men finns det något finare än när man kan få sin häst att göra allt för en enbart på lugna röstlägen?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Sehvrin
0

#9 Jo, men på nåt sätt måste man ju komma dit. Anledningen till att klickerträna är att man kan belöna i precis rätt tillfälle.

Jag vill trickträna min ena häst för att utmana henne lite, för hon är skadad i ena framknäet, uttråkad och tänker för mycket och har därför börjat testa gränserna. JAg kan inte använda godis direkt i handen för att få henne att göra tricken, för det slutar med att hon hugger mot min hand (hon är väldigt godisfokuserad) och därför ville jag använda klicker.

MLphoto
0

Räcker det inte att träna sin häst med en klapp som beröm istället för ett klick? :P

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

tezzie
0

Överkurs med klicker på häst tycker jag.

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
0

är det okej med klickerträning till hund så varför inte till häst?

MLphoto
0

Jag skulle aldrig någonsin klickerträna något djur överhuvudtaget. En klapp eller ett "Bra" räcker gott och väl… ett klick för mig känns helt meningslöst :P

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

tezzie
0

#13 Hunden klickertränar jag inte heller, håller med MLphoto att en klapp och beröm funkar bra för oss :-)

Finns ju dom som klickertränar även för tex inkallning, och till det funkar en vissling för mig, både till hund, häst och även katten :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

tantnett
0

#10 Vet inte hur pass skadad din häst är. Men tyvär tycker jag mig se en tendens att många är så fokuserade på enbart ridningen. Troligtvis är ju inte din häst ridbar nu.

Men varför inte jobba med markarbete exempelvis tömkörning? Man bygger upp så ofantligt mycket med sin häst från marken, det behöver inte vara så avanserade saker. Små steg åt gången. En liten prommenad med lite kommandon, el som sagt tömkörning som jag tycker är kanon istället för att låta hästen stå p.gr. av att den ej är ridbar.

Sen vill jag tillägga att man befäster mycket hos en häst i lydnad m.m. bara genom att den ej får gå in i box el ur hagen m.m. utan att du har sagt "typ varsogod"

En smekning och en berömmande röst inger förtroende och respekt hos en häst till dig. Ej godis.

Sehvrin
0

#16 Hon skrittar på bra, men haltar i trav (även i skritt ibland) Hon är en shetlandsponny, så rider gör jag inte i vanliga fall heller, utan kör (och är ej körbar just nu). Jag ska tömköra och promenera med henne, men varken hon eller jag är särskilt välskolade när det kommer till tömkörning, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med henne.

Anledningen till att hon mest fått stå senaste tiden är att jag inte varit här hemhemma, utan i Linköping där jag pluggar. De få gångerna jag varit hemhemma under våren har jag inte kunnat lägga tillräckligt mycket tid på henne för att hon ska vara nöjd.

Jag vet bara inte riktigt vad jag ska göra med henne: Jag är rädd att hon börjar strula mitt under en promenad när jag är själv med henne (förra gången hon höll på så stegrade hon sig och slog med frambenen, vilket var otäckt, men då var jag inte själv och hade inte långt hem till stallet) Jag vet att man inte ska visa sig rädd för hästen, men så som hon beter sig ibland så blir jag rädd (Men oftast är hon jättesnäll, bara väldigt envis och bestämd)

tantnett
0

Jo shettisar drar lätt "pennor" med en. Fniss.

En teori över hennes bråkande på er promenad kan vara att hon ville tillbaka till dom andra hästarna. Flockkänslan förstärks när dom går "fria" längre tid.

Prova i början med att bara jobba vid stallet. Vet av egen erfarenhet att mycket kan vara svårt om man är ensam så ta vara på tryggheten runt stallet, kanske har du en hage att jobba i?  Sen när du märker att det börjar lossna så kan ni börja utvidga era turer.

Tyvär kan du ju inte ge henne en rejäl genomarbetning med longering annars hade det  ju varit det bästa före du börjar tömköra el går på prommenad.