Getingar! Så här gör dom!
Nu har jag kollat upp hur det föreligger ang getingar, drottningar, parningar mm.
Kort sammanfattat: Drottningen blir befruktad EN gång i sitt två, tre åriga liv. Det sker de året hon föds. Hon sparar spermierna i en liten "blåsa" i kroppen och kan således använda dom vid behov. På våren bygger hon ett bo, lägger ägg och föder upp ca 7 getingar. Därefter byggs boet ut och hon lägger ytterligare ägg som hennes barn då hjälper henne att mata. Så håller det på!
På vintern övervintrar hon tills det är dags att starta på ny kula igen.
Så så ligger det till!
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

hihi tack, då vet vi
jag trodde faktiskt inte att dom blev såå gamla :S dom flesta andra insekter lever väl typ några månader eller nåt?! ärsh… jag vet inte ;P
Det är bara drottningen som överlever. Drönarna dör på hösten.
//I

Ush hatar getingar*buhu*

Menar du att drottningen endast parar sig en gång och kan använda sig av dessa spermier när hon vill under 3 år.. hur många gånger hon vill? eller har jag missförstått…..
#4: Nej, du har inte missförstått! Jag frågade två gånger för att vara helt säker. De gör så. Bin gör på precis samma sätt. Där befruktas drottningen samma år hon föds och blir "klar". Hon bosätter sig i en kupa och lämnar den i princip aldrig.
Hur många gånger hon vill, vet jag inte. Men tillräckligt för att hålla ett samhälle/säsong. Och lever hon två, tre säsonger blir det ganska många gånger.
Ska säga att uppgifterna kommer från pappa som studerade biologi i tre år på universitet, så de är tämligen tillförlitliga. Han har även "fött upp" bin tills han blev allergisk mot sticken.
//I

He, he varför just 7 drönare? Kan drottningen räkna eller blir det bara så många ägg åt gången?
gejsa: Det brukar vara mellan 5-7 drönare i första omgången. Det beror lite på hur hon hinner mata. Men 7 är ett bra riktmärke!
//I

Aha på så vis. *ler* Tyckte det var kul att du skrev just 7.

hatar verkligen getingar!
får rysningar bara jag tänker på dem!

Nu har vi börjat få in bålgetingar inne på vår inglasade altan där vi har vår ytterdörr. Förstår ni? Man måste gå in på altan för att komma till ytterdörren alltså. Nu på kvällarna så kommer det in bålgetingar när vi har tänt ute. Vi dödade 3 st för några dagar sedan. I förrgår dödade vi 5 st. I kväll var det en inne och 2 st försökte komma in och flög på fönstret hela tiden. Vad ska man göra åt det då? Vet inte var deras bo är eller så. Ser dom bara på kvällarna om vi tänder på altan. Tycker inte att det är så kul att behöva ha släckt där jämt kvällstid nu när det är så mörkt ute redan.
Ajajajaj, gejsa! Bålgetingar är fridlysta och därmed får de inte dödas! De är inte alls aggressiva som getingar. Inte heller lika närgångna och nyfikna. Försök fånga dom och släppa ut dom istället!
Vi hade en inne på labbet innan semestern! Den var det inte några som helst problem att fånga och släppa ut i friheten igen. Visst, de är ENORMA, men jättesnälla.
//I

#11 fridlysta? det hade jag ingen aning om…
labb - vad jobbar du med?
Enl de uppgifter jag har är de fridlysta, på samma sätt som huggormar.
Dock kanske man har tagit bort fridlysningen. Borde väl gå att kolla via naturvårdsverket?
Jag befinner mig i forskarvärlden/processutvecklingsvärlden. Definner mig i en kedja som tar fram ett nytt läkemedel….
//I

ojdå. så det ni gör hamnar på mitt jobb.. jag jobbar på apoteket. :D

getingar är söta.

Jo, jag vet att dom är fridlysta. Men gubben min fick inte tag på dom när dom flög där inne. Men i går kväll lät jag den få vara inne. Nu i dag är den borta. Hur sjutton den nu kunde hitta ut eftersom vi bara har en öppning nertill för katterna. 
Men nog kan dom stickas alltid. Så, så snälla är dom inte. *ler*

Jag fick ett getingstick förra vackan!
Aooooooo, va ont det gjorde! buhuu…

Dottern min fick det för några veckor sedan. Vi hade tömt gödselhögen och där var det ett jättestort getinbo mitt i högen. När det försvann så var dom som inte dog jättearga. Så det kom en geting och bara stack henne i kinden. Det gjorde rätt så ont på henne också kan jag lova.