Shettis-
Kolla på den hät filmen, och lägg märke till ryttarens längd. Som ni ser så bockar den, jag tror det beror på att ryttaren är för stor och att hon då inte orkar helt enkelt, och försöker bli av med "obehaget", säger inte att ryttaren är dålig på att rida, det vet jag ju inte, men någon är ju fel eftersom hon bockar så mycket. vad tror ni? http://youtube.com/watch?v=xXScysYDFwc&feature=related

Herregud, hon är ju alldeles, alldeles för lång för hästen!
#1- visst är hon för lång och stor, det ser ju dessutom ut som en LITEN shettis.
ja, hon är lång.. För det andra så ligger sadeln väldigt långt fram så den lilla ponnyn blir väldigt framtung.. det syntes ganska tydligt då hon hoppade att de va vääldigt tungt för den där lilla shettisen..!
# 3- jo ett hinder hoppade hon in i
det var som enda utvägen, men då landade hon i hindret. :(
sista bilden var ju helt sjuuk,

#2 Jo, hästen verkar vara en rätt liten shettis, och om man läser bland kommentarerna till filmen så är det en del som säger att shettisar är starka och klarar av det. Men även om shettisar är starka så är hon ju för lång, och dessutom hoppar hon med den! Som #3 säger så ser det väldigt tungt ut, den verkar ju inte vilja hoppa över huvud taget..
#6 - även om dom är starka så är hon så pass lång att det blir svårare för hästen att hålla balansen. Ryttaren satt inte heller så stilla och staigt hela tiden. Sen så har många shettisar svaga ryggar och kan inte ha tunga ryttare på sig, men dom är starka när det gäller att dra saker, tex.vangn osv.
Klart dom orkar.. men kanske inte hoppa så där mycket som hon gör?….

#7 Jo, det var precis det jag menade.. Och nu när jag tittade igen så såg jag att sadeln ligger ju helt fel också, alldeles för långt fram.. Kan inte vara så bekvämt..
det är inte alltid dom kan ridas av tunga ryttare , dom har faktiskt ganask ömtåliga ryggar, och det är inte ovanligt att dom får rygg ont. Men att dra saker som tex vagn men mycket last brukar inte vara nått problem. Och som du säger så hoppar hon för högt , absolut.
joo dom klarar av att ridas på :P haha huvudsaken är att dom får bygga upp lite muskler så grejar dom det :)
Verkar definitivt som hästen inte vill vara med. Jag hör dock till dem som tror att shettisar klarar att bära rätt stora ryttare, men jag skulle aldrig försöka få en shettis hoppa sådär högt med en för stor ryttare, kanske max 20-30 cm och då bara ett eller två språng under ett kort ridpass.
Sen bara för att en häst kan bära tungt så kanske den inte vill det, och det är ju också något man måste ha i åtanke och respektera.
#11- det är klart dom går att ridas på ;) men eftersom hon var för stor, så är det inte bra för shettisens rygg. bara för att dom e starka betyder det inte att som har stark rygg och kan bära en förstor ryttare. när man säger att dom är starka menas det igentligen att dom är starka förhållande till deras storlek, men tyvärr så har många missuppfatat detta, och rider på dem fast än de är alldeles för stora.

Hon ser verkligen för stor ut ! :S
#11 Det beror ju på vilken extriör de har om de har starka ryggar eller ej.
Vad jag tycker är konstigt är att det är få som klagar på när islänningar rids av förs stora ryttare, medan om man rider en shettis (som extiört kan vara lik en islänning) och är för stor så klagar väldigt många…
#14 - jo , det gör hon verkligen

Ush ser inte alls kul ut! :(

bara jag som reagerade på att sadlen ser ut att ligga lite väl långt fram? kanske det hästen reagerar på?

#18 Nejdå, vi är fler som har reagerat.. Ser ju, som sagt, inte alls bekvämt ut för den..

Stackars lilla shettis :(

Tror att den inte trivs med svanskappa. Mina småttingar stördes av det också när vi körde med det, visst är det svårt på shettisar när sadeln åker fram, men då får man ju byta till en annan sadel, behövs inte alltid svanskappa..
Visst var hon för lång, vikten vet jag inte. Är dålig på att avgöra vad folk väger, smal var hon ju iaf..

I en annan film tävlar exakt samma tjej i en klass som kan vara Hmmmmm kanske 30-40cm… Hästen bockar iofs inte men sadeln sitter lika hemskt. En sak att rida hemma en annan sak att tävla. Kanske investera i en b-ponny?
# 22, jo men typ , en b-ponny skulle nog passa bättre.

Har inte läst vad ni andra har skrivit, men i detta fallet är det nog så att utrustningen inte sitter som den ska..hade själv problem me min lille pojk att få allt att passa..är inte så lätt att hitta utrustning till de små tyvärr.. :/
Ser ut som en liten shettis. Tycker faktiskt inte att storleken på tjejen stör särskilt mycket… Mindre barn kan säkert inte rida den överhuvudtaget. Vikten är defenitivt inga problem i allafall.
Ser ut som en Shettis som verkligen försöker hoppa, men ryttarn blir framtung och båda 2 tappar balansen efter hindrena. Då protesterar ponnyn. Hon är för lång!
#25 - shettisen bockar av någon anledning, troligen för att sadeln ligger för långt fram och att ryttare är för lång. Hästen blir då framtung, och för att bli av med det så bockar hon. Skulle en mindre ryttare (dukitg en ) sätta sig på shettisen så tror jag inte den skulle bocka som hon gör nu. + att sadeln måste längre bak !
Säger bara: dags att köpa b ponny kanske…?
Lilla söta sak…stackars liten..<3

Håller med #26 Stackars lilla ponny, :'( såg en annan film när hon rider en annan större shettis o det så bättre ut i längden men hon sparkade den i sidorna o de hade en kommenterat på youtube, hennes svar var: Men det är en unghäst så han fattar ingenting och han är cp! ush tkr hon ska sattsa på att rida för en tränare ett tag
#29 - men gud, vad är det för liten unge egentligen ? :o
om det är en unghäst är det ennu viktigare att vara noggran och inte för hård… Man måste ha tålamod med hästar…
Men alltså hoppa en liten häst och vara så lång? Gud så elakt mot hästen, Vad obalanserat det måste bli för ponnyn.
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

#33 haha men det är ju en sak om hästen älskar en också som spirit älskar dig ;) <3333
# 33 - men du hoppar väll honom inte som hon gör, och dessutom så rider du honom bara ibland när ingen annan kan ;)
Håller med ovanstående, sadeln ser ut att ligga för lång fram.
Så här har hon skrivit om filmen:
"She´s NOT ill.And she´s not hurted. She is only a little bit crazy."
Jag tvivlar på att hästen är galen…
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
# 36 - Hästar är inte galna utan anledning. Det ligger alltid någon bakom deras beteende. Ungen vet nog ine riktigt vad hon pratar om :S stackars lilla söta ponny…

håller emd er! Hästen är bara vad ryttaren gör den till!
hur kan man lägga ut en sådan film som har såna så mycket fel som denna^^ o hur kan man rida på en som säger ifrån på alla sätt o vis som den lille gör o sen hoppar oxå fy *an spark i röven skulle hon få
Hon är nog för ung och okunnig för att föstå vad hästen försöker "säga". Det hon skulle behöva är en hästkunnig vuxen som kan sätta gränser. + en B-ponny ^^