Klippa hela hästen eller inte??
Jag har lite svårt att bestämma mej för hur mkt ponnyn ska klippas… Det är ett shettissto som jag jobbar varje dag med, antingen så kör jag eller så tömkör jag. Och eftersom hon är shettis har hon redan hunnit skaffa sig en riktig lurvig och tjock päls. Därför tänker jag klippa henne någon dag framöver, eftersom hon blir svettig. Klippte halva henne förrra året, det blev lite konstigt sen på våren när hon fällde… Tror ni att det vore en ide att helklippa henne nu iår?? Det blir ju så varmt för henne sen i vår då det tar så lång tid för henne att fälla hela pälsen…

Det börjar nog bli lite sent att klippa hästen nu eftersom att dom flesta redan har kommit igång med att sätta vinterpälsen.
OM det är absolut nödvändigt att klippa ponnyn så skulle jag nöja mig med att bara klippa på hals och nedre halvan av kroppen (om ens det) men då är det viktigt att den får täcke på sig.
Blir ponnyn verkligen så svettig så du behöver klippa den alls ?
Hästar torkar väldigt snabbt om man lägger halm under ett svett täcke och under tiden den torkar kan man mocka, kanske ta en snabb puts av tränset och under tiden får den lite hö, då alstrar den mer värme vilket snabbar på torkningen.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Hej Lilla My!
Jag tycker att du kan klippa din häst på ett sätt som kallas spårklippning. Så brukar jag oftast klippa min fjording. Då behöver man inte ha täcke på jämt heller. Som om du tex skulle klippa helklippning.
Oktober månad är perfekt att klippa på.
Titta på denna sida så ser du hur man gör:
http://www.remont.se/article.asp?id=291
Lycka till!
Carola