Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 1331 ggr
[Zkold]
0

Varit och provridit

Jaha nu har ja varit å provridit då. Kändes faktiskt rätt bra. Men vill inte besätmma mig än.
Tänkte åka tillbaka några gånger innan jag vet om det känns rätt eller inte, är det bra att göra så?
Är det något man känner sen att man har hittat rätt? travtränaren som jag har ridit hos ska följa med nästa gång för att kolla om hästen är slitenv i benen osv, är det rätt att ta med honom? Han vill nämligen sälja en av sina hästar till mig, han kanske säger att denna hästen inte är någont att ha bara för det, vad tror ni och tycker?

Maja
0

Det är mycket bra att provirda fler än en gång, för det kan ju vara så att hästen är jättesnäll ena dagen och raka motsatsen andra dagen. Prova dessutom att rida på olika ställen - ute i naturen, i paddock, ev. i ridhus om det finns etc. för att se hur hästen reagerar på olika miljöer.

Att travtränaren följer med kan vara bra, men om han vill sälja en av sina egna hästar till dig bör du tänka efter lite grann. Du lär väl låta hästen gå igenom en veterinärbesiktning vid ett eventuellt köp så där lär de upptäcka om hästen har några fel/problem i vilket fall som helst. :)

Lycka till!

[Zkold]
0

#1 Nu provred jag själv på en äng typ. Eftersom han varit sällskapshäst i över ett år så var han stel i kroppen och lite lat, men jag hade inte förväntat mig något annat heller. Men sen testade han mig såklart. Nästa gång tänkte jag fråga om någon kan rida med och se hur han är att rida i sällskap, det kan väl vara bra?
För från marken var han supermysig så blev såklart intresserad av honom.

Jo ja vet det är ju bra att ha med ett smakråd som har varit med om detta 100 gånger innan. Men han sa att han kunde göra böjprov åt mig och kolla igenom hästen åt mig men det är ju just det jag är lite skeptiskt åt, vill nog hällre höra från en veterinär att hästen är ok eller inte, eller vad tycker du?

Maja
0

Att testa hästen med sällskap är superviktigt!

Jag tycker att du borde låta honom titta igenom hästen. Om du sedan vill ha den så låter du vet. titta igenom den en gång till och då får du en extra försäkran om att hästen är bra. :) Om det skulle visa sig att den har fel så kan du dra dig ur köpet.

Peppe
0

#3 OM nu ägaren går med på att böja hästen 2 ggr. jag tror inte jag skulle det, det sliter väldigt mycket på lederna

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Maja
0

#4 - Sant!

[Zkold]
0

Jo jag vet att det sliter på lederna, och själv tycker jag att det är lite pinsamt om han grejjar för mycket även om han har kunskap, för om jag trivs med hästen och vi inte ser några synliga problem vill jag ändå besikta honom.

tezzie
0

Jag tycker du ska skippa din kompis böjprov och göra en veterinärbesiktning om du bestämmer dig för att köpa han. Däremot så är det bra med att ha med sig någon med lite mera kunskap när man kollar på hästen, men som peppe säger så skulle inte jag heller gå med på att göra flera böjprov på min häst!

*** Kärleken övervinner allt ***

Peppe
0

böjprov är mycket vanskliga saker som ENDAST bör göras av mycket kunniga personer. man kan förstöra en häst om man böjer felaktigt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Zkold]
0

Jo ni har fullständigt rätt jag skulle inte heller känna mig lugn om jag visste att ingen veterinär hade kollat igenom honom innan jag köper honom. Man kan ju inte alltid lita på hans kunskaper heller.
Hur många gånger var ni och red och kände efter innan ni visste att det var rätt häst för er?

Shira90
0

1 gång på  Shira <3

~Medarbetare på ridtravare.ifokus~

[Zkold]
0

#1 haha de vet jag, tror du skrev de igår:P

Shira90
0

#11 Jepp det gjorde jag Flört

~Medarbetare på ridtravare.ifokus~

Loa-bg
0

Det låter som om du är förnuftig och vaksam, så lita på din känsla. Jättebra att du provrider flera gånger och i olika situationer. En tränare är super att ha med sig, men kanske din tränare hellre vill sälja sin häst till dig? Det viktigaste är att du tycker det känns rätt och att ni sedan gör en riktigt veterinärbesiktning.

Lycka till ;)