Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2835 ggr
lisette
0

OT renovera hall

jag har frågat på hemmet, men jag behöver verkligen flera smarta tips..

ska fixa vår hall. den är väldigt liten, men ändå ljus eftersom det är ett stort fönster i ytterdörren. golvet kommer att vara svart (eftersom det är vad som blev kvar från köket).

frågan är vilken färg man ska ha på väggarna? hundarna skakar sig ju jättegärna i hallen, så det kan inte vara ngt som är för ljust.

har ni ngr tips till mig?

tezzie
0

Ska ni ha tapet eller blir det målat?

Sen kan du väl bjuda på en bild på hur hallen ser ut nu ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

dominic
0

min hall ska bli vitmålad panel från golv till tak, lättskött ljust och fräscht tycker jag.

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 har med funderatr på panel. men det är ju svårt att hålla det rent när man har två stora hundar som skakar på sig…

#1 kvittar eg. måla är ju iofs smidigare. hallen är typ 4 kvm stor och apsvår att fotografera.. men här kommer ngrt bilder

från köket

lisette
0

från hallen mot köket som ska färdig renoveras

Alex
0

Kan det inte funka med nåt grå/beige-aktigt? Då borde ju inte skiten synas sååå tydligt, men det blir ändå inte för mörkt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

vi har ju caffelatte i vårt ena rum här hemma. tycker det blev snyggt. men funkar det till svart golv? :S

tezzie
0

Panel är nog ingen dum idé. Men jag skulle satsa på en nyans i grått och högblankt så det är lätt att torka rent =)

lisette
0

ni ser ju så rent det är på andra bilden precis där mina ridstövlar står.. :S

kom på en bra idé med härdat glas längst ner på väggarna. men sambon tyckte det var en dålig ide.. vet ff inte varför.?

tezzie
0

Så där ser det ut runt min vovves mathörna oxå, supersnyggt =)

Hur ser det ut med härdat glas? Såg på nåt inredningsprogram förra veckan där dom satte panel, dom hade den liggandes och det var skitsnyggt =)

bubbelbubbel
0

men duu, borde det inte gå att sätta nån snygg tapet eller måla nån snygg färg, och sen sätta nån slags skiva över ? lätt att torka av och du kan ha nått snyggt under. 
nån plexiglas eller nått…

Alex
0

Eller speglar, sätt upp såna där spegelskivor över hela väggarna ^^ Så blir det både ljust, lätt att göra rent och känns större ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

#9 hur det ser ut? det kan bli ruskigt snyggt. men jag vet inte alls varför andreas inte ville ha det. han är ju dessutom glasmästare o kan fixa det billigare. men jag tror det är dyrt från första början ändå.

#10 jo men viiiilken snygga färg då?

#11 bra idé o de är inte så dyra på ikea har jag för mig.

bubbelbubbel
0

jag tycker egentligen en tuff tapet, och sen en plexiglasskiva över, det tror jag kan bli tufft..

lisette
0

jag har ju en… en som är brun/beige med cirklar. men jag undrar hur det ser ut i den lilla hallen.

bubbelbubbel
0

det kanske blir jättebra i den lilla lilla hallen…
lite form och färg..mmjo det kan jag nog tänka mig..

lisette
0

denna tapet är det.

frågan är då bara. viiilken vägg man tar det på?

bubbelbubbel
0

den är ju snygg ju!

du kan ju faktiskt tapetsera hela lilla hallen med den ?

och sen sätta plexiglas, som jag tror är en toppenidé runtom i hund och barnhöjd.

lisette
0

tror du inte man blir snurrig av att se alla de cirklar i vår lilla hall?

då fårm an nästan ha annat golv än det svarta med.

bubbelbubbel
0

jag tror det svarta kan bli snyggt till, annars kan du ju tapetsera där du kommer ha plexiglas, om du nu vill ha det :P
och sen måla vitt över eller så ?

lisette
0

hummma… ja det tåls att fundera på.

jag hade ju tänkt en snabb makeover. typ en helg… men det låter ju inte som det blir det! ;)

bebbe
0

Gör som jag, min hall ska ha mörkgrått golv (melerat) 1,10 m mörkgrå panel och överst vitmålade vävade väggar, jag tror det blir ganska "hundsäkert"

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

tezzie
0

Hur går det för Lisette då??

lisette
0

inte så bra :D funderar ff

tezzie
0

Hos min frissa så har de plexiglas nertill på väggen och det var riktigt snyggt, och praktiskt :-)

[Jennniie]
0

Tänkte på det idag oxå Tezzie, min frissa hade oxå det. Vid fotstödet liksom .. Skyddar väggen bra o är ganska snyggt :)

lisette
0

pratad m sambon om det idag. tydligen är plexiglas ganska dyrt.

bubbelbubbel
0

hur dyrt ? det är inte så att det lönar sig i längden ?
hundarna och loke (+ ev. fler?) kommer ju finnas i många år :)

Ledin
0

jag har barn o katter dom ruskar o tar i allt här är det målat jätte lätt att torka av swish så är det rent igen. o blir det så att det försvinner färg ja duttar man på så är det fint igen. o så är det billgt med det e ju bra, lätt att måla om med.

lisette
0

jag vet fakitskti nte hur dyrt. ska kolla upp det.

skoj ni tänker på mig ivf. :D

bebbe
0

Nu börjar det hända lite i min hall

lisette
0

fy vilket fusk

lisette
0

fy vilket fusk

Zahara
0

näta väggarna i hallen och måla sen med avtorkbar färg! så kan man bara tvätta väggarna när de blir smuttsiga :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

tezzie
0

Är näta samma sak som att sätta väv?

lisette
0

japp det är det tezzie,men jag är allergisk mot väv. har haft det i mitt rum under min uppväxt. väv kommer inte in i mitt hus :D

Zahara
0

men man kan ju måla på väggen utan väv oxå ju :p vi hade sådan färg i hallen på förra huset! kanon bra! bara till och ta fram diskmedel och trasa :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

tezzie
0

Fult med väv!!!

bebbe
0

Vadå fult??? det finns ju i dag flera olika sorters väv, så någon borde väl passa, Jag ska iaf ha väv, så Lisette du får blunda när du går in i min hall för jag vill inte ha spyor på mitt nya golv Flört

bubbelbubbel
0

men lisette, måla med våtrumsfärg då ?
tål ju lixom duschvatten, så det måste ju tåla att torkas av ibland och lite dräggel och sånt :P

lisette
0

#38 ja jag får nog blunda då… ;) ;) elelr så skyller jag på loke om jag råkat kräka… :D

#39 hmm det kan man ju faktiskt göra. fast iofs så tåler ju vanlig färg oxå att man torkar av.

bubbelbubbel
0

klart det gör det, men det riskerar ju att bli ganska mycket avtorkningar, så då kanske det är bra att vara på den säkra sidan från början :)

AusaBausa
0

Inte alls fult med väv :-P vi har det i hallen o det är väl ok? Du har inte kräkt där ännu…hihi! Samt att vi ska sätta väv på Joels rum också o så måla den i ngn fräck grön färg!

bubbelbubbel
0

det beror väl på om det är väv eller struktur :D
vi har väv i sovrummet, var ju tvungen att sätta upp det eftersom det bara var betong annars, och det syns ju knappt.

lisette
0

nej men ni vet sån här smårutig sak… me no like…

AusaBausa
0

Vad tyckte du om vår hall???? såg ingen kräk, hihi!

lisette
0

tänkte inte på det alls faktiskt. o dessutom gick vi inte in genom fin hallen utan fick hålla oss till altandörren.. *muttrar* o inga jordgubbar fick vi heller.

AusaBausa
0

tsss…. jag erbjöd ju er när ni skulle åka :-P

lisette
0

ja det är ju tanken som räknas… säger de som vet… ;)

tezzie
0

#38 o 42, jag har själv väv hemma ;-) Och jag gillar det inte alls, men det är ju iofs praktiskt, bara att måla över och lätt att torka av. Sen har jag väv överallt på jobbet så jag är lite trött på det faktiskt :-)

lisette
0

nästan klart. ska gå över en gng till med den beige färgen, lägga golvet, sätta kvartsstavar och bården.

bebbe
0

Är det blått eller grått ?

bubbelbubbel
0
lisette
0

idag har andreas lagt golv. vi drog upp mattan igår och fick se ett ruttet golv. fick han fixa ó sen lägga golv. imorgon sista målningen och sätta bård.

fridak
0

#53 vi hittade samma sak när vi renoverade vår hall…fast värre var det när badrummet renoverade för under golvet där fanns döda katter:S

lisette
0

ja det hoppas verklgen vi slipper!

lisette
0

resultatet…

lisette
0

en till.

ska försöka bygga ihop ngt o sätta över proppskåpet.

blev nöjd med resultatet faktiskt.

fridak
0

blev jättefint:)

lisette
0

lite bättre än de knallgröna väggarna o plastmattan :D

AusaBausa
0

Supersnyggt!!

bubbelbubbel
0

men det blev ju fint lisettan !

bebbe
0

Ser mkt fint ut Glad

LinaN
0

Snyggt! Bra jobbat! :)

ska bli skoj op komma ner o hälsa på sen nåndag :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

lisette
0

du kommer inte attk änna igen dig. :D