Hoppa otränad häst?
Hallo, igen =).
Ska snart få till en ridbana vid stallet. Och vi ska fixa lite hinder.
Är det bra eller dåligt, eller kan det skada en otränad häst att ha några hopp pass? Hon rids nu minst 5 ggr i veckan, men inte så hårt. Har precis satt igång henne.
Vad tror/tycker ni? Kan det vara dåligt för hästen? Eller är det bara att hoppa på? Kommer däremot inte hoppa några höga hinder. Mest hink höjd =).
/Linnea

Jag skulle nog vänta några veckor- någon månad innan jag började hoppa några hinder alls med en häst som nyligen är igång satt.
Senor och leder tar lång tid att få tillbaka styrkan i, muskler och kondition går mycket snabbare.
Satsa på en långsam igångsättning det tjänar du på i längden och får en mer hållbar häst.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Tack för svaret.
Tycker du att det är för mycket om hon blir riden 6 ggr i veckan, bara en dags vila?
/Linnea

Nej det tycker jag inte, se bara till att det är lugna ridturer och öka intensiteten och längden på dom gradvis så ska det nog gå bra.
Bara för kul så kan jag berätta att det tar runt 6 år (med rätt anpassad träning) för en distanshäst att få upp den styrka som behövs i senor och leder så pass att den klarar lite längre tävlingar på några mil !
Lite "onödigt" vetande…. :o)
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.