Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1362 ggr
Peppe
0

Ny AANHCP-igen

gör ännu en ny då det är så jobbigt att skrolla hela vägen ner för att läsa.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

Kollade ni länken till Stall Stenbro?

trex
0

#Hela historien är med,han mår bra,hon ömmar på gräs efter 10 veckor,lr anser du att hästen är dum i huvudet,hon går på gräs dygnet runt.Man måste se till individen,funkar det inte sätt på skor igen.Man får inte bli hemmablind,på djurens bekostnad.Jag själv tycker bäst om barfota,men skulle någon av mina behöva skor,så sätter jag på det.Behöver jag avliva pga av hästens tillstånd,då får jag ta mitt ansvar och göra det.Det är hela tiden mitt ANSVAR som djurägare att se till att djuret/n har det så bra som möjligt.Jag skall inte tillfoga dom onödigt lidande.Och det finns alltid mer än ett alternativ att välja på,kan man inte själv får man ta hjälp och ta sig en funderare.Och inte stirra sig blind på ett sätt att hantera situationen.

Peppe
0

#1 bara lite snabbt. hittade inget, lite rörig sida tkr jag. nåt speciellt man skulle se?

#2 har aldrig påstått at hästen är dum i huvudet. men det är ju allmänt känt att en häst inte kan tänka logiskt, det vi kallar intelligens, eller planera något.

gejsa
0

Att dom också har kurser i harmonyandan. Bara 1km härifrån. *Ler*

Peppe
0

okej. dom har kurser här med. va de inget mer?

gejsa
0

Det var inget mer. Ville bara visa att det var så nära. Lisette skrev ju att jag kunde gå en kurs för att jag skulle få uttala mig här för dig.

Peppe
0

okej. det går många kurser i hela sverige, vi har ganska många härikring.

gejsa
0

Glöm det!

Peppe
0

sorry..blev bara så förvånad att det inte var mer.

hjullan
0

stall stenbro.. det ligger väl i hällberga?

gejsa
0

Ha ha nej du åker ju förbi det när du kommer till mig hjullan.

hjullan
0

ne men gud va korkad jag är nu.. *skäms* klart jag visste det. hahah. westernstallet.. vet inte ens vad jag tänkte på!

gejsa
0

Men det finns ju två westernstall i Hällberga med. Ett har ju Anette Mellnik hon ger ju också ut lektioner och hennes dotter rider in westernhästar.

hjullan
0

joo kanske därför jag blanda ihop det till en röra! :D

gejsa
0

Elin tog din väska i dag som hon fick av dig. *ler*

Ja, du är lite rörigt rörande. *fnissar*

hjullan
0

he he. okej, hoppas hon trivs med den!

gejsa
0

ja, det gör hon nog.

fisa-lisa
0

Min Isa ver verkad enl AANHCP hos sin tidigare ägare. I 3 år försökte dom, men det gick inte på henne. Hon hade ej haft skor innan de provade med AANHCP utan hade gått i hage barfota sen föl tills hon var 5år. Hon var jätteöm i sina hovar och slet mycket på dom så det slutade med skor. Till saken hör kanske att hon varit vanvårdad i yngre dar så hovkvaliteten kanske tog stryk då.. Vad vet jag?

bubbelbubbel
0

jag orkade inte riktigt läsa hela förra tråden…
men, en granne till min pappa har sitt varmblod, och sin gigantiska ardenner barfota, ardennern har dom precis köpt så det kan ju hända att hon gick utan skor innan med, men jag la märke till att hennes hovar var ganska spruckna..beror det på att hon gick barfota, eller kan hon bara haft dåliga hovar ?
dom sa att det gjorde inget att ha hästarna barfota, eftersom dom bara rids på mjukt underlag, dvs skogen…

hjullan
0

#19. beror på , på vilket sätt de är barfota-verkade. de är antagligen spruckna för att hon har haft skor på sig.

Peppe
0

#19 antagligen verkad av en hovslagare, då är det ganska vanligt att hovarna spricker. så länge dom bara flikar sej är det ingen fara, men sprickor är inte bra.

gejsa
0

OM dom är spruckna nu är inte så konstigt. Dom får ju ingen fukt knappt hovarna. Det har ju inte regnat på snart två månader.

bubbelbubbel
0

helt sant gejsa, helt sant. förmodligen beror det på fukt. dom var nog flikade, kollade inte riktigt in det heller, kände att jag var mer förvånad över storleken på ardennern….

Peppe
0

haha….ja fy sjutton va stora dom är. vi har 4 st i samhället och man står ju bara och stirrar, mest på huvud och rumpa. men unghästen och fölisen är populära hos min häst. ettåringen var större än han i våras…då va den bara ca 10 mån..och han är 140…men det hindrar honom inte från att bli helförtjust i henne…

Fukt kan vara en anledning, men min hästs hovar har inte spruckit nåt…och han går inte bara i hagen. dom har aldrig gjort det så skulle bli otroligt förvånad om dom gjorde det nån gång…skulle få en smärre chock *fniss*

bubbelbubbel
0

ja, herregud, jag blev verkligen paff, hon måste varit runt 160 i manken och herregud huvudet, inte litet inte. men dom är såå mysiga. *vill haaa*

jag vet faktiskt inte, kollade aldrig in varmblodets hovar, så det kanske bara var så pass enkelt att dom var lite torra och att hovis inte varit där på ett tag…

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bäbis-->

gejsa
0

Oh så gullig. Är det din bäbis?

Peppe
0

nepp, men ardenner som min är förtjust i (fast min häst gillar alla andra hästar, såvida dom inte är travare och heter Wizard*fniss*). fölet som föddes i år. hon är ju betydligt större nu om man säger så ;) men såå söt. dom andra 3 är bruna så lite kul med en fux i år.

gejsa
0

Vad har du för häst då?

Peppe
0

jag har ju en welsh, c-ponny…tjurig, envis och fjantig men väluppfostrad så länge han känner att man är självsäker, annars är han jättejobbig. har åkt på ett antal resor vid hoppning då han inte behagat hoppa trots frenetiskt sparkande ben *fniss* Flört

gejsa
0

Ok! Kom ju på att jag kunde läsa om det på din sida. *ler*

Peppe
0

haha, ja jag blev lite fundersam…trodde nästan du glömt vem jag var *fniss*

gejsa
0

Nej då har inte glömt dig. Hur kan man göra det efter denna långa tråd? He he

Men det betyder ju inte att vi inte kan snacka om annat också utan tjafs. Eller hur?

Peppe
0

Precis

bubbelbubbel
0

jag kan inte läsa på peppes sida……

Peppe
0

nu kan du.

bubbelbubbel
0

ja, se, det kan jag ! :)

Ottino
0

Imorrn kommer barfota-Lasse ut till våra hästar.

Peppe
0

hihi, ja Lasse har jag hört är rolig Skrattande han går själv barfota jämt så hans fötter är stenhårda. hahhah…undrar om han gör det när han verkar oxå…sen äter han inte grönsaker…och fråga mej inte varför…

hjullan
0

hahaha. aah han är rolig. han ringde mig igår o berättade när han skulle komma.. så sa han såhär : hej det är lasse som gillar att pilla med hovar.. jag skulle komma o rädda dina hästar imorgon..

(jag frågade om han kunde rädda dom när jag ringde första gången)

hjullan
0

IDAG KOMMER BILDER. BÅDE FÖRE OCH EFTER. håll utkik framåt kvällen! Ska berätta allt sen.. !

Peppe
0

WOHOO!! Läängtar!!

hjullan
0

gud va snällt:P några timmar kvar nu.. jag är så ivrig så ja har inte sovit på hela natten. har istället byggt nya leksaker till marsvinen.

Struten
0

Va kul!:D  marsvinen blev nog glada inatt då:D väntar spännt på bilder:) hoppas de gå bra:P

Peppe
0

Skrattande vilken tid kommer han?

hjullan
0

han kommer om ca en o en halv timme, två timmar. han är i sthlm nu. jooo , jocke va skitglad jag tränade på hur det är att vara rumsren :D han har en bajslåda o luckan till hans bur står öppen. (han bor ju själv nu bredvid tjejerna, tills vi kastrerat honom)

Peppe
0

ooh ska ni kasterera honom? vi funderade på det men kom fram till att vi inte vågade för sövning och sånt. är inte så insatta i det men efter vad vi har hört så är det ganska vanligt att dom inte vaknar igen. och nu är han så gammal att det inte är nån ide.berätta gärna hur det gick sen oxå.

och glöm inte kameran när han kommer sen :)

Struten
0

hjullan, ha han inte vari o verkat änn?:)

hjullan
0

jooo nu är jag glad att meddela att lasse var hur underbar som helst och allt gick jättebra. aldrig sett ottino så harmonisk som han va när han gick iväg utan sina skor.. bilder kommer imårn då min snubbe måste skicka över dom från sin dator.. dvs om jag fortfarande är medlem här!

Peppe
0

klart du är medlem! vf skulle du inte vara? kan tänka mig att hästarna va glada!!!  längtar efter bilderna!

hjullan
0

mm hästarna halvsov under hela tiden han pysslade.. svårt att beskriva med ord vilken lättnad man såg att hästarna kände.

det tråkiga är att lasse fick ta emot ett antal påhopp o dumförklaringar.. synd att det ska vara så.. fatta att de ändå orkar åka ut bara för hästarnas skull, när de antagligen får ta så mkt skit dagligen.. vilken normal människa klarar av det.. snacka om att brinna för sin sak.  lasse hade svar på tal i vilket fall o knäckte hela bunten.. :D

Struten
0

låter som att de gått jätte bra, va kul!:D

gejsa
0

Var är bilderna och förklaringen hjullan? Har du ridit i dag på grusvägen etc? Vill höra.

hjullan
0

Yes!  bilderna är på gång.. sebbe ska fixa över dom på skiva, så jag lägger ut dom så fort jag bara kan!! är ivrig att få visa upp skillnaden. helt otroligt! man ser verkligen hur harmoniska dom är i hagen efteråt. det får ni också se! ska se på sebbes fotbollsmatch nu.. så han kan fixa bilderna åt mig efteråt (medans jag rider) har inte hunnit göra det än, har jobbat hela dagen.

kommer med en rapport hur det gick att rida! Bilderna o marsvinsbilder kommer också :D

de ömmade inte alls när jag gick in med dom från hagen (grus och asfalt) så det är ett bra tecken! men resten får ni veta sen efter ridturen. !

hi hi. den som är vaken får se!

gejsa
0

Ok! Blir det så sent i kväll alltså. Nåja, är säkert vaken då också. ha ha

Peppe
0

gaah, ja får ju vänta till måndag då…! Ledsen

hjullan
0

puttar upp tråden .. GAAAAHHHHH rycka i håret!! bilderna blev det inget av igår. dom kommer så fort som möjligt! putta gärna tråden ni också.

Peppe
0

Puttis…vill höra nu! eller så kan vi ta de på msn sen…