Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2781 ggr
Oliviahack
0

Östragården :P

Jag undar om de nån som vart där o praoat o så Oskyldig

Om ni har köpt häst hos henne kan ni gärna lägga in en bild på hästen ( som ni tagit själv då ), för jag är lite nyfiken Cool (som alltid). Jag vill som sagt ner dit o praoa när jag lärt mig mer inom dressyr o hopp Glad

Ganska fjantig fråga men men .. Förvånad

(vet inte heller vilken grupp)

AliceL
0

har en kompis som köpte tre hästar därifrån, eller ja. hon bytte hästar två ggr så hon hade 3 hästar därifrån. alla var otroligt hårda i munnen och dåligt ridna..

Oliviahack
0

#1 vadå dåligt ridna ? jag känner folk som bara älskar sina hästar som kommer därifrån Förvånad

AnnaLundin
0

#2 - hade det inte funnits några nöjda kunder (också…) så hade stället nog varit dött och begravet för länge sedan.

MLphoto
0

en polare till mig fick hem 4 hästar därifrån, första hästen visade sig ha inflammation i båda fram, andra hästen visade sig ha ryggproblem, tredje hästen hade problem med ett bakben pga tidigare olyckshändelse, och den fjärde visade sig ha inflammation i h. fram, och även ryggkotor som låg på tok fel.

Detta upptäcktes alltså EFTER att min kompis fått hem hästarna.. Hon på Östragård hade då även påstått att hästarna var friska osv, och hon tog ut en vet., men vad fan det var för veterinär vet jag inte..

Min kompis hade självklart bara en häst i taget, hon lämnade tillbaka och bytte, men man förväntar sig ju inte direkt att man ska få 4 sjuka hästar därifrån..

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

[countess]
0

#4 fast inflammationer är väl svåra att upptäcka? min medryttar häst hade muskelinflamation  i höger rumpmuskle ähh vad heter det på ländryggen vetten va dit flera ggr pga att hon va ojämn i gallopperna och det va säkert 4 olika veterinärer innan dom hittade vad felet va

men det kankse är annuluda i benen? jag har ingen aning :S

AnnaLundin
0

#4 - som köpare har man undersökningsplikt och man ska se till att SJÄLV välja veterinär och vara med vid besiktningen. Man ska INTE godta en besiktning som utförts av säljarens veterinär.

MLphoto
0

#6 Jag vet det, det var inte jag som hade häst därifrån. Jag skulle aldrig ta hem en häst ifrån Östragård från första början.

Bara berättade vad som hände min polare.

Cavello
0

Finns många här hemma i Halmstad som har hästar från Östragården och alla är mycket nöjda. Brukar se en hel del på tävlingarna och de ser pigga och friska ut :)

Spiritinthesky
0

Har varit och provridit tre hästar där, enligt mej var alla tre ganska oridna, o inte särskillt pigga (A) och som nån redan skrivit här uppe, hård i munnen :) men min kompis har också praoat där, och hon sa att det var helt underbart kul och att hon red två hästar som var underbara ;)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Oliviahack
0

#1 - vad heter din kompis då ? kanske vet vem de är,

AusaBausa
0

vars ligger östragård????

Oliviahack
0

Småland - Jönköping

AusaBausa
0

inte ljungby då?

AusaBausa
1

Östergård trodde jag det kanske det var men det var fel?

Oliviahack
0

_Östragårdens Ponnystall heter det. www.ostragard.com_

bubbelbubbel
0

det ligger cirka gurka 2,5 mil ifrån mig. från värnamo sett, mot alvesta-växjö hållet.

Peppe
0

jag har varit där 3 ggr och 2 av mina kusiner har varsin ponny därifrån. Eve's Summer Flower och Felix. härikring finns massor av ponnyer som kommer därifrån

Du behöver inte vara orolig för att kunna rida hästarna när du åker dit (jag läste hennes gästbok där du skrivit). Hon kräver inte Riktig ridning utan får du bara hästen till att kröka på nacken så är hon nöjd sen. hoppningen är mindre viktig, hon har 2-3 hinder framme som man bara styr mot. man hoppar vanligtvis en gång under tiden man är där om det inte är visningar, då får man visa hästen för kunderna och hoppa lite.

en vanlig dag på östragård:

går upp på morgonen äter frukost. ner till stallet och rider dom som ska ridas av dom 11 hästar som är inne, fodrar, släpper sen ut. in med nästa gäng, samma sak. äter lite däremellan, man går in och äter själv när man har tid, är inte maten klar så får man ta sig nåt sålänge, är man inte klar tills maten är klar så får man värma. är du kräsen, ta med godis! sen är det mockning och fyllande av hösilagekassar. det vi vanliga människor kallar en full kasse kallar charlotte en halv så det är bara att ösa på! sen ska natthästarna in igen och fodras. ja det är ju lite fodringar däremellan men det brukar charlotte sköta med sin traktor

på sommaren går hästarna ute, då är enda skillnaden att man t ex börjar med stona och tar in dom på morgonen istället för att dom redan är inne, och sen valackarna senare på dagen. på kvällen brukar vi även göra en ridlista för nästa dag. du behöver inte rida hästar du inte trivs med!

Jag har ridit följande hästar som kommer från östragård:

Ginger Ale
Ben
Oliwer
Summer
Kiss me S
No angel S
Maximilian
Nonnie
Chanell
Mellon Nexy
My fair lady
Trollis (mitt lilla troll)
Darling
Ricky's Beauty
Fellow
Beauty star
Frosty
Monic
Gloria
Candy
Sillen
Vanessa
Bullen
Lilo
Lilla grå… hmm nu har jag glömt vad hon hette. skimmel b-ponny

När vi ändå pratar om östragård, är det någon som sett isabellponnyn Nikolaus, Nicke live?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mixie
0

#17 En tjej i mitt stall hade hem Eve på prov men insåg att hon tyvärr inte klarade av henne och fick byta.. Fick istället hem Lavino som hon fortfarande har kvar och trivs toppen med ;)

//Mickan

Peppe
0

#17 Celine hette hon!! Lilla grå alltså =)

#18 Eve, Summer eller Eve of eden?

Spiritinthesky
0

summer flyttade till ett stall i närheten av mej :) det har tydligen gått bra vad jag har hört,

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
0

#20 Summer står i mitt stall och det är min kusin som har henne Flört det har gått lite upp och ner, mest ner i vintras. hon slutade hoppa och sen när dom kollade upp henne så hade hon inflammationer och pålagringar lite här och där. (då hade dom haft henne i 3 år så det kan inte lastas på Charlotte). nu är dom igång igen och vad jag vet så går det bra

Gyllan
0

Jag har vart och praoat där 1 gång, samma gång som Peppe ;)

Haha, ja får upp massa minnen nu, haha, dom där j*vla kassarna å allt ;) hahaha

Peppe
0

#22 och Marres snygga sovstil, var du med då? XD

Din lilla Frosty är ju tillbaka nu, har du sett det? =)

Spiritinthesky
0

#21 ofta ? xD summer, (en av dom tydligen) en svart D-ponny, flyttade till en liten ridverksamhet bara nån mil härifrån (:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
0

#24 det är nog inte samma Summer vi pratar om för min kusins Summer som kommer från östragård är brun med vit tigrering och c-ponny… däremot har charlotte såld en häst som heter Eve of Eden och är en svart d-ponny…

[isaaak_]
0

det är inte så konstigt att hästarna inte är välridna, inte bjuder m.m  när dom har en ryttare ca 1-2 veckor oftast, o alla rider olika. Man behöver bara kunna rida LB/LB för att praoa där o då är inte ryttarna så erfarna som dom borde vara för att rida så unga hästar. Som någon därutppe sa är det inte så noga med ridningen, kröker hästen på nacken är allt frid och fröjd. vaddå att det ska komma bakifrån och fram? vad är det? typ så.. Jag skulle aldrig köpa en häst därifrån, men det är jag det och jag har höga krav på vad jag köper för häst.   Praoade där i höstas. aldrig mer dit ;D

Mixie
0

#25 Det är den jag menar, Eve of Eden.. Svart d-ponny =)

//Mickan

MLphoto
0

#27, ngn som har bild på Eve of Eden? :)

Peppe
0

#28 nej jag har inte bild på henne men har däremot träffat hennes förra ägare, som för övrigt också har haft Jaguar som kommer från charlotte… charlotte hade Grynet (som Eve kallades) på försäljning åt dom

Spiritinthesky
0

hörde fresten också om en D-ponny som gick 120 banor på träning vid 4-års ålder, vet inte.. lite överarbetad kanske. ? (:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

MLphoto
0

#29, Okej, tycker att jag känner igen namnet nämnligen, därför jag undrade ;)

Peppe
0

#31 okej, kolla på www.ostragard.com och gå sen in på referenser. ganska långt ner finns Eve of eden på bild =)

#30 huh?

Minetta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En kompis till mig har en häst därifrån; Monic. Tyvärr passar de inte ihop så hon är till salu nu. Monic är duktig i hoppningen, hon har tävlat 1 m som högst i somras :)

Minetta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Monic

Oliviahack
0

Ingen som vart där nere nyligen?