skitsnack
för er i kollektivstall .. är det mkt skitsnack bakom ryggen på folk? ärligt talat så tycker jag inte det finns många falskare människor än hästtjejer. ena dagen snackar dom så mkt skit som de hinner andas ut, nästa dag är det flinet i ansiktet o ett "hee ..eeeeeej"
just nu är det den stilen angående att vi har våra hästar barfota. (inte de enda i stallet, bara det att de andra är verkade av en hovslagare i stallet)
jag undrar just vad som ligger bakom.. avundsjuka? brist på spänning i livet? sug efter intriger? känner samhörighet med andra? vad är det för brister så många hästtjejer verkar ha?
(säger hästtjejer då hästkillar ofta är raka på sak)
vad menas egentligen med kollektivstall?
- att man delar på alla sysslor och så?

Hjullan, står inte du på helinackordering? El ska ni flytta?
Kollektiv är oftast värre speciellt om det inte finns någon som styr upp det hela. Har stått i några men föredrar helinackordering, är oftast lugnast.
Jag står iofs på helinackordenering men det är ju trots allt en Ridskola (=skitsnack om allt och alla). Det kommer nog bli mer om oss när vi plockar av skorna i september.;o) Men det har varit väldigt mkt skitsnack om just våra hästar….:( Ingen annans utan bara våra…

Det är så tråkigt att det alltid ska vara så tjaffsigt där kvinnor samlas med sina hästar och intressen..
-Därför tyckte jag att det var underbart den dagen då vi köpte Björkeberg och slapp dela stall med andra.
-Därför tycker jag att det är extra viktigt att hålla sams här inne, tjaffsiga miljöer med skitsnack är inga hälsosamma platser..
Ha det så bra!/Linda
Ja jag förstår inte heller varför det blir så. Klarar mig utmärkt i ett mindre stall just nu, det är jag och en kvinna (eller, ja… Vad säger man, hon är väl runt 30 :P) bara och vi kommer perfekt överens :)
Jo i mitt stall äre rätt mkt, tyvärr 
Fast det roliga e att alla kommer te mig o baklagar mig, fast jag därimot brukar inte säga mkt, säger "mm" vid skitsnack inget mer!
Alla litar så förbannat mkt på mig! haha, men det e bra att folket gör de såklart!
/Elin
Vi har ju eget stall med bara en inackordering och det funkar ju jättebra. Men vi har även stått i andra stall, ganska mkt tjafs. Typ alla vill vara bäst o så trappas det upp. För många tjejer på samma plats är visst inte så bra… ; )
I stort sett inget alls i vårat stall faktiskt. Det är vettiga och trevliga människor, och trots väldigt blandade åldrar funkar alla bra ihop med varandra. :) Jättetrevligt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag har ingen exakt erfarenhet av just de där med kollektivstall men tycker att det Alltid blir en massa skitsnack o pratandes bakom ryggen när det är mkt tjejer på "samma ställe".
Jag tror vi tjejer måste ha någonting i hjärnan som utlöser allt skitsnack, nåt som inte killar har 
O du hjullan, fråga dom rätt ut vad dom som snackar har för problem med att era hästar går barfota. Dom kommer nog skämmas lite om dom får reda på att du vet att dom snackar.

Hmm.. just nu är det inget för det är 2 män, en familj och jag, så det är bra. Men förut när det var två syskon som hade sina två halvblod där så blev det väll en del…. 

Allt bottnar nog i avundsjuka tror jag. Det sägs ju att tjejer alltid försöker överträffa varandra. Men det kan ju inte gälla alla… jag gillar inte skitsnack. Så det är väl vissa brudar då som har attitydproblem… =)

Har varit i stall med mkt skitprat, har haft ont i magen för att gå till stallet många gånger. Där jag e just nu trivs jag som bäst, inget skitprat, alla sköter sig själva. Då mår min häst också som bäst. Förstår inte heller varför hästtjejer ska ha så svårt för att hålla sams. Drömmen är ju trots allt att hitta en gård och kunna ha allt hemma, men inte så lätt att hitta här, tyvärr.

Jag har sån tur att jag kan ha hästen hemma på mina föräldrars gård. Jag kan inte tänka mig något värre än att behöva stalla in hästen i något stort stall med skitsnackande besserwissrar. Innan jag skaffade häst nu igen så red jag ett halvblod ett tag i ett stall där alla snackade skit om alla. Attans deprimerande att folk inte har vettigare saker att fördriva tiden med.
ingen som kan förklara för en okunnig vad som menas med kollektivstall? 
kollektivstall är väl massa olika människor och hästar i ett och samma stall. hm, alltså, om du hyr in dig i ett stall, med andra inhyrda. skulle väl jag kalla för kollektivt stall. precis som kollektivt boende…eller har jag fel ?

När jag var mindre hade jag 2 welshponny på foder, samt senare ett varmblod och en connemara. Då hade vi stall där min mamma bor och det var jätteskönt att ha de hemma så nära och bara sköta sig själv…
tror inte hästtjejer är värre än alla andra… det är väl rätt mycket skitsnack överlag, och om stallet är stället man spenderar sin mesta tid så är det rätt logiskt
jag menade förstås att om ni är flera personer i stallet än bara du, dvs att man inte har eget stall.
ems : om du tänker dig ett tjej-fotbollslag. där är det inte alls samma sak.. det va så jag menade.
#9. jovisst.. men är det skitsnack utan argument som t.ex. att man ropar till varandra rätt över stallet "ska du inte av dig skorna XX..?" såna kommentarer ger mig ingenting att argumentera om ens, för det säger mer om den personen som släppt kommentaren än om de som har sina hästar barfota. om ni förstår.. är det skitsnack om t.ex. varför jag gör si o så och får höra det, så är det självklart att jag tar upp det.. ofta är det så att de blir totalförlamade för stunden och sen fortsätter om inte än mer efteråt. eller så lägger de av om man har förklarat saken..
#19 om personen som släpper en sån låg kommentar inte har täcke på sin häst för stunden kan man ju alltid roa sig med att kontra med "nja, men du kanske ska ta av dig kläderna?"
;)
#20. nej det skulle jag inte göra slo, kanske inombords men jag sjunker inte till den nivån.
Jag menade inte sjunka till den nivån, utan snarare visa dom att du tar väldigt lättsamt på deras kommentarer.
jo jag förstår precis hur du menar.. :P att man säger det på det sättet ja.. men det triggar nog ännu mer kan jag tänka mig..
Ja, antingen triggar det mer, eller så förstår dom nog att det inte är kul, för du tar inte åt dig ;)
mmm.. det ska jag ha i baktanken slo! :D tack för tipset.

Skitsnackande människor finns det ju överallt, på jobb, grannar etc.
Vi var nyinflyttade till ett ställe med stor balkong på första våningen. Dagen efter kommer grannen ovanpå och ber oss att ta bort allt på balkongen för hon skulle spola sin balkong. Vi sa, det får du ju inte göra då får ju vi allt skit på våran från din balkong. Då svarade hon, att hon alltid har gjort så och bott här i över 15 år. Men vi vägrade och sa att det var förbjudet. Hon fick sopa sin balkong som alla vi andra sa vi.
När vi sedan någon vecka senare, efter att fått ordning i lägenheten började att sätta upp hönsnät. Frågade hon vad vi höll på med. Då berättade vi att vi har innekatter och vill inte släppa ut dom. Har vi hönsnät så kommer dom ju inte ut. Hon skrattade rått mot oss. När vi några dagar senare satt på balkongen så ropade hennes kompis som bor i huset mitt emot oss. -Har du spolat balkongen än ……? Då skriker hon tillbaka. -Nej, inte efter att hönshuset kom upp.
Snacka om att vara elak. Efter det så hejade vi inte ens när vi sågs. Hon var några år yngre än oss och betedde sig som en barnrumpa. Vi vantrivdes så mycket så vi flyttade därirfrån pga henne.
Så jag förstår hur du känner dig Hjullan. Men tänk på att just det du har gjort är folk väldigt skeptiska till (även jag) som du läst.
Eftersom det står så mycket om detta strasser och AANHCP verkningen. Men dom ska för den skull inte vara elaka. Hade jag varit dig så hade jag frågat dom direkt vad dom menade med att säga så. Ta tjuren vid hornen sas. Bättre det än att du ska gå och må dåligt. Men i stora stalla är det oftast skitsnack har jag hört. Har ju aldrig behövt stått i ett själv.

Skitsnack förekommer överallt, hela tiden, tyvärr.
Jag skulle helt klart konfrontera dem, skulle inte orka gå där och höra en massa skit, aldrig. Även vid låga kommentarer skulle jag be dem förklara sitt beteende.
Ett annat alternativ är att bara skita i dem, riktigt så att de märker att du inte bryr dig, reagera inte alls på något de säger. Då brukar de inte vara så roligt längre. Men till detta måste man vara stark.
Hej på er!
Håller med er gejsa och Sussie
Det ni pratar om här, om skitsnmack!
Det förekommer överallt, även på arbetsplatser, så det är inte bara i häststallar vad jag förstår!
Jag arbetade på en plats för en hel del år sedan där det enbart var kvinnor som var fast anställda, ojoj vad det var en massa skitsnack :(:(
Jag trodde jag hade kommit till ett "dårhus" när jag hörde vilket skitsnack det var där:(:(
Jag gillar INTE heller när det blir så ngn stans överhuvud taget. Det skapar ju bara otrivsel vad det än må vara ngn stans, eller hur!
ha det bra alla här
tasselitass

#26 Kan inte hålla med riktigt om att det är mer i stora stall. Det har nog mest att göra med om det finns någon som styr upp det hela. I mindre stall blir det ju mer personligt och ofta ändå skitsnack el utfrysning. I ett större så kan det vara lättare att låta saker o ting vara och inte bry sig så mkt om vad andra tycker. Det viktigaste är ju ändå hur man själv hanterar situationen.

att ignorera sådana människor är det bästa man kan göra och det är det som sticker mest i ögonen på dom… *ler lite elakt*
#30 bästa kanske, men när man så gärna ger svar på tal så är det förbannat svårt ;)

#31 det är då man ska bita sig i tungan kära slo… :D

#31 det var därför jag skrev att man måste vara stark. Det är såå svårt att hålla sig för att säga nåt tillbaka men när man väl lyckas märker man att det är både en smärtfriare väg samt snabbare väg att gå.
ja jag förstår väl att det är skitsnack överallt, men det verkar som att det är mer regel än undantag bland hästtjejer.
o gejsa: det handlar inte bara om barfota-grejen. sånt här har förekommit i alla stall jag varit tidigare. och i det stallet nu, men om andra saker (handlar inte bara om skitsnack om mig heller för den delen) sa bara det som ett exempel just nu. sen bara för att man är skeptisk (vilket jag förstår) så betyder det inte att man kan komma med elaka kommentarer , utan man kan prata om saker SAKLIGT som jag försökt få fram här.
(denna tråd handlar inte om barfotahästar)

Nej, men jag förklarade varför för att du tog upp just det som exempel ju. Jag vet inte vad det är mer för skitsnack i ert stall ju.
#32 det vet du väl vid det här laget att jag har svårt för… 

#36 hmm ja det är ju sant. det vet jag ju… :S

Åhhh vad jag känner igen mej vad ni har berättat.
Det är så typiskt tjejer ja att snacka skit bakom ryggen på varandra.
I det stallet jag stog i innan var de lungt i början när jag kom dit,sen började dem frysa ut en annan tjej tills hon var tvungen att flytta därifrån för hon orkade inte med allt bråk.
Och i det stallet var så att alla "skötte"sina egna hästar,gav dem mat osv.
Sen började dem hacka på mej,jag gjorde allt fel.
Jag gav hästarna mat vid fel tid osv,så jag klarade inte heller av att vara kvar där.
Och nu talar jag om ÄLDRE kvinnor,deras barn hade sina hästar där,och de var mammorna som var jävligast.
Nej,man ska ha ett eget stall,avis på er som har de)=<3