Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2240 ggr
Thorsson
0

Framgångar! =)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänka starta en tråd där man får berätta om sina framgångar med sin häst. Alla får skriva här, om det bara är så att den hoppade 20cm när den bara hoppat 15, om den gick på tygel ett par steg, när den ananrs bara stretar emot o.s.v! =) Sedan är det ju lite kul att dela med sig, och höra. Sedan kan man ju alltid lära sig något med.

Jag red hästen idag, och han stog ju en vecka för ryggont, och när vi visste att vi fick förlänga prövotiden, så satte vi igång han sakta. Testade att jobba honom i helgen tror jag det va. Så jag jobbade honom där för första gången sedan vilodagen, så jag fick honom gå i form i skritten, men kämpigt va det, red på liten volt med som lite hjälp med att ställa honom rätt med. Igår så testade jag att jobba honom igen, och det gick mycket bättre, Han drog visserligen ner huvudet, men han hade bra övertramp i skritten och gick i fin form där på lösa tyglar. Kortade tyglarna en aning, och gick en fin form på traven något varm på liten volt, fast formen gick till och från, men han gick bra igen äntligen!

Nu vill jag höra om era framgångar! =) Släng gärna in en bild med! =)

BeatriceHolmberg
0

Besse och jag har gjort många framgångar den senaste tiden då vi har jobbat väldigt mycket på halter och halvhalter. I början när man skulle göra halt körde han ofta fram huvudet och stretade emot, det har vi fått bort nu :) Likadant när man skulle få igång honom efter halten stretade han emot, men nu gör han inte det heller längre utan nu stannar han kvar på tygeln :) Halvhalterna har han börjat göra riktigt bra nu. Ryggning kan han också jättefint nu (det lärde han sig på en halvtimme :D )

Över huvudtaget så har han blivit mycket mer uppmärksam och lyssnar på minsta lilla hjälp jag ger, vilket känns jätteskönt!

Thorsson
0

Vad kul! Skulle vilja fråga hur du gjorde när du fick bort att han drog ner huvudet vid halten! :) har med problem med det!

SandraErikssonn
0

Min ponny kunde knappt galoppera när han kom hit utan att bocka. Och dressyr hade han inte blivit tränad alls ( trav ponny men ändå ;) ) så han kunde inget. Så idag när jag red honom gick han hur bra som helst :D Böjda spår och lyssna bra på hjälperna, fick honom till och med att galoppera på volt :)

Är så STOLT över min lillponny. Fy vilka framsteg han gjort sen han kom, man börjar undra om det verkligen är samma ponny :)

BeatriceHolmberg
0

Han drog mer fram huvudet än ner, men jag höll om med benen samtidigt som jag höll emot mjukt men samtidigt bestämt i tygeln, när jag kände att han skulle dra fram huvudet var jag snabb med att "krama" tyglarna, så istället för att han skulle bita sig fast och dra ut så fick han ta och tugga på bettet eftersom jag kramade extra mycket…

Svårt att förklara såhär, men jag hoppas du förstår någorlunda. Ska också tillägga att det tog väääldigt lång tid innan han började ge med sig, så tålamod+mängdträning får du inte snåla med ;)

Thorsson
0

#3. Gud, det låter riktigt härligt. Min är med travhäst (varmblod), de är kul när de gör framsteg! =)

#4. haha, okey ^^ härligt! jag får räkna med rivstarter! xD

tezzie
0

Mina framgångar med Folly är: Hon har gått upp nästan 100 kg i vikt, hon har gått från ett magert omusklat skelett till en vacker, glansig och välmusklad dam. Galoppen sitter klockrent och vi kan hoppa lite hinder ibland (60-70 cm). Hon har helt enkelt blivit en fantastisk ridhäst =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Peppe
0

Jag har tränat en massa dressyr med Blacky sista tiden och det börjar ge resultat =) jag kan nästan sitta ner nu XD
vi har hållt på med grunderna, så som att behålla trampet ända in i halterna och sådär så han inte tappar allt när det händer nåt nytt och det börjar faktiskt sitta nu

Peppe börjar bli finare i pälsen igen XD jag gör inte så mycket med honom utan lullar mest runt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Josefineep
0

Jag och Herkules gör framsteg nästan varje ridpass, nu har han lärt sig att arbeta i form, då och då visserligen men det kommer ju med tiden han är ju endå bara fem år gammal, han kan även göra hyfsat runda volter och gå i sidvärtes rörelser, han tar även några rena töltsteg då och då, så jag är jätte nöjd! =)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

thilda-
0

tyvärr bara mot gångnar för min del XD

NinaToy
0

måste varit i helsingborg för lite mer än ett år sen, jag har ju som sagt inte hoppat så stora klasser innan, o verkligen inte nationella.. vi var med i ett meeting och råkade komma till afinal som gick i msv b, o min ponny som alltid ställer upp, la oss rätt på vartenda 120 hinder :P och vi gick i mål som felfria.. hans förra ryttare elenor belander satt på läktaren o heja på, så det var förstås VÄLDIGT nervöst också, o sen när vi gick in för omhoppning försökte jag lägga upp ett rätt bra tempo men då peta vi ett räcke, som ioförsig inte gjorde NÅNTING.. är så himla glad att vi kom runt (A) eller, utan min fantastiske ponny hade jag aldrig kommit så långt.. så han är den som lett mig till alla mina framgångar :)

http://www.youtube.com/watch?v=Ih8n3Wiq4Z8
en film istället för en bild blev det ;P

Mixie
0

Min häst är äntligen helt inkörd och travar bara bättre och bättre ;) Dessutom går hon nästan bara lös nu och har lärt sig att följa efter mig dit jag går :)

//Mickan

Triquatra
0

Har fått min extremt bakskygga ponny pojke att bli mer lugn och inte kasta sig iväg i galopp när man sitter upp o just fått över benet över sadeln x'D Resulterade en gång i att jag flög rätt in i staketet till paddocken och stukade lång fingret. (svullna till dubbel storlek ^^ Numera kan man göra en hel del saker på ryggen på honom när man rider och även sopa och tappa saker  bakom honom. Dock klarar han inte av fladdrande saker, tex presseningar eller jackor o dyl..

Marster
0

Min ponny var otroligt stessad när jag köpte henne. Jag kunde knappt stå upp i fältsits utan att hon nockade mig. Hon kunde i princip bara Takta, slängtrava och flågaloppera. Inte någon bra inridning till henne nä. -.-, Men hon är så otroligt snäll och hon vill så gärna så även om det har gått skit i bland så är hon värd varenda steg. För ca en månad sen flyttade vi till ett nytt stall och började träna Natural horsemanship och lite akademisk ridning för en i stallet. Och nu är som om allt håller på att låsna,Hon är så lung och avslappnad och går i en fin något låg form på helt långa tyglar med kapson. Helt underbar :) Hon kommer ju alltid ha sin framåt anda men det vill jag ju ha :) Lägger in en bild från förra veckan :)

Marster
0

En till :) Trav

Repoort
0

Hoppade idag med Reddie. första gången sedan oktober och fjärde gången på 4 år.
Han var så duktig, vi satte nytt höjdrekord. Nu är vi uppe i hela 65 cm.

tezzie
0

#15 Kuuul =) På måndag ska jag och Follan hoppa för första gången sedan i höstas :)

Lizzan
0

För mig går det åt helvete :)

Thorsson
0

Har läst igenom alla, men svarar i ett medelande! Jäätekul att läsa alla framgångar. Blir riktigt glad! :) För er 2 som det går åt fel håll, det lossnar nog snart, Det går ju alltid fram och tillbaka, viktigt att komma ihåg! :)

Dagens framgång!
Polen tappade sko för ett par dar sedan, hovis va och sattedit den idag, efter så red vi och jag tog faktiskt bettet idag! Han brukar stressa sig fram med bett, men idag så hade jag mjuka händer hela tiden
(nåja, när han inte drog iväg så hastigt, då låste jag dem igen, men annars) Och han gick i lugn skritt och trav, rusade dock i galoppen, och efter första galoppen så stressade han sig igen. Men sedan skrittade vi runt om kullen och klättrade! :)
Han börjar gå lugnare och bättre nu iaf! :)
Bilden är ej, från idag! :)

Milli
0

Kommer ihåg en utav de sista gångerna jag red Mirre, innan hon blev halt, hade precis bestämt mig för att sälja. Den gången dansade hon fram, gjorde verkligen allt jag bad om.
Hon hade inte så mkt muskler, så att gå i form var kämpigt för henne, men då gick hon tom i form i galoppen :).
det var en dag jag verkligen ångrade att jag hade satt ut henne på annons..

Thorsson
0

#19. kul när man verkligen känner att det stämmer. Helt underbart! :)

Flaxii
0

Nu det senaste har allting verkligen gått som en dans med Mandel. Han jobbar på fint utomhus där han annars kan vara lite stirrig och spänd, och Anki-träningen idag gick fantastiskt bra om jag får säga det själv. Känner mig verkligen laddad inför tävlingen på söndag <3

Sen har det ju verkligen gått framåt nu det senaste året. Om jag tittar tillbaka på för ett-två årsen så är det verkligen skillnad nu :D

Thorsson
0

#21. härligt! Ska hålla tummarna för dig på söndag självklart! :)

tezzie
0

Idag har vi haft framgångar. Folly har hoppat, för första gången på ett år och fjärde gången i hennes liv…

Vi har hoppat oxer, grind, räcke och sax… Precis som om hon inte gjort annat :o)

Det var såååå kul =)

Thorsson
0

#23. Härligt! :) lite udda, men är inte så inne i hoppning, men vad är sax?

thilda-
0

Sax är väl ett annat ord istället för ett Kryss? om jag inte är helt bakom flötet ;)

tezzie
0

sax/kryss… Kom på det sen. Vet inte vad man säger… Är det skillnad på sax och kryss?

fridak
0

framgång kanske inte är det rätta ordet för idag men iaf. Ingen var i stallet samtidigt som mig så någorn ritt blev det inte, däremot så släppte jag ut honom lös i paddocken och kom på att lite lätt löshoppning nog skulle vara bra.
så jag plockar fram två bommar på marken så att han ska "hoppa" studs över dem. han strosar omkring lite medan jag plockar fram hinderstöd som ska vara som infångare senare. när jag plockat fram stöden så börjar han själv springa lite, först var det trav över  men senare blev det galopp.
Men jag anade att han inte skulle göra så fler än ett par-tre ggr så jag plockade fram linan mellan stöden iaf och visst fick jag rätt i att den behövdes senare. Men att han frivilligt "hoppade" lite var rätt skoj:)
blev inte så många rundor, max 10 med de frivilliga, över heller och inte så högt. slutade med 3 bommar som var upphöjda ett par dm. Men han var så söt och blev rätt trött på det ändå:)

LindaKarlstrom
0

Igår på hopplektionen var det en riktigt framgångsdag för mig! Åhhhh det gick så bra ville aldrig sluta rida. :)

Thorsson
0

#25-26. okey^^ då vet jag :)

Thorsson
0

#27. härligt! :)

#28. Gillar din Avatar! :) Jättesnygg häst! :) grattis till en lyckad lektion! :D

LindaKarlstrom
0

#30. Tack så mycket!

Jaa det var på tiden att det skulle gå bra. Har tapat självförtoendet när det är hinder uppe, men i tisdags var jag och min tränare själva i ridhuset och då kunde vi ta tag i mina problem, hoppade fram och red banan två varv, och andra varvet gick så bra!! :D Visst, för ½ år sen skulle jag inte varit nöjd med den rundan, men med tanke på hur det gått på sista tiden så var jag så otroligt nöjd :)

Thorsson
0

#31. Härligt att det går bättre för dig nu när det gått lite motigt! :) Hoppas det fortsätter! :D

Va i stallet och red hästen idag äntligen* han har stått i 2 dar och han brukar ha energi, och jag trodde han skulle va vild, men han va jätteduktig, MEN både han och jag va mindre duktiga i hagen. Jag skulle hoppa upp från en sten ifrån hagen och hade precis häft mig upp, men han började gå, så jag satte mig på hans rumpa, och innan jag kunde flytta fram mig å börja han springa, jag tror han småbockade med, jag flög av iaf. Landade på knäna, så har stoooooora gräsflöckar där och sträckte ryggen mmmmm… roligt! Han skötte sig jättebra iaf när jag red! :D Red lite sidvärtses och det gör han jättebra nu! Ibland så svänger han om helt och ställer sig stilla. Men det gör inget, tränar inte så allvarligt, testade även att röra han sidvärtes i trav med, det gick sådär. Men det va första gången med så! Men han va jätteduktig! :)

Snel hest! ( nästan alltid!! )

Klasselover
0

Har provridit och pysslat med min nya medryttarhäst nu ett tag :)

Har ridit henne 3 ggr, första gången kände jag på henne, skrittade och travade i en liten gräspaddock (ojämn, lite backig), och jag klarar inte att sitta i hennes trav än, den är jätteskumpig ^^ Fast hon är ju iof vbl travare.. Jaja, hon kändes bra, jag lärde mig hålla westerntyglar (hade en helt annan uppfattning!) och rida i westernsadel.. Eftersom hon gått på travet har hon lite svårt att böja sig, och dessutom saktar hon av till skritt varje gång man tar i tyglarna, så det är bara att välja - skritt eller ökad trav ^^

Hon är inte galopperad i paddock utan gör det bara när man rider ut, i uppförsbacke, så hon kan inte galoppskänkeln. Men sist när Marica & Nellie (ägaren till stallet och hennes häst) hade gått in i stallet och jag satt och putsade lite själv, så gick det super :D Först gick hon på en mjuk och böjd volt, jättefint. Sen travade vi uppför en liten minibacke, och hon fattade galopp :'D Visserligen bara ngra steg, men ändå ^^

En bild på min sötis Indira <3 ^^

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

#24 - Kan säga att sax/kryss inte är samma sak (vad jag lärt mig iaf). Kryss är som på bild #26, i en sax så läggs bommarna vinklade lite framåt, det blir som ett kryss fast bredare.. Suger på å förklara ^^

En bild, rätta mig om jag har fel..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Flaxii
0

Förhoppningsvis kan jag skriva här imon eller på måndag, ska tävla imon :D <3

[japptravare]
0

Phu som var en envis och slö och mat-galen häst som BARA skulle ha gräs blev på 3 dagar pigg och glad. Nu kan jag skritta med långa tyglar utan att tar gräs och han är ju fortfarande envis men absolu inte som dom första gångerna jag red honom

Thorsson
0

Härligt med era framgångar! :D

Flaxii
0

Var och tävlade igår då :) Gick väl ganska bra, det har gått bättre, men betydligt sämre också. Bara lite tråkigt att de som vann red på mellan 72-75 %. Rider man på 75 % ska ska man inte vara på Bohuscupsnivå…Men men, vissa gör ju vad som helst för att vinna.

Thorsson
0

#38. vad fick du då? Man får ju även titta på hur det går för en själv när man rider mot mer ruttinerade människor! :) Trots att min häst hoppade över staketet 2ggr på en dressyr tävling ( hopphäst, hon tyckte det va tråkigt med dressyr) så red resten på mer dressyr-hästar, och jag kom 5.a av 6 startande. Och då va det stallets erfaranast ryttare med och tävlade i min omgång. jag slutde på 56 eller 59% :D jag är absolut nöjd.

Thorsson
0

Jag har sett en framgång på min hästs kroppsform, :D liten bild, men jag hopaps ni ser lite iaf! :)

Flaxii
0

#39 Fick 58 % i förklassen och 61 % i lagklassen.
Jo, jag vet att man kanske inte kan jämföra sig med andra osm är duktigare än en själv, men jag tycker att det är synd att man på LC ska behöva komma näst sist på 58 %. Och att vinnaren rider på 75 %, då är man högre nivå än Bohuscupen.

Thorsson
0

#41. Men jag tyckte du fick högt iaf! :)

Anna
0

Allt går jätteframåt med Wilda men just nu bakåt med Windy =(

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Flaxii
0

#42 Ja, jag ska inte klaga över mina procent ^^, Har gått bättre men jag är absolut nöjd :)

#43 Vad kul och vad tråkigt .. ^^

Thorsson
0

#44. bra! :D

#43. kul att det går framåt med Wilda nu! :D Synd att det går back med windy när det började gå bra för er, eller ja. det har ju gått bra en tid nu!

Anna
0

#45 Egentligen är det inget i ridningen/hanteringen som går bakåt med Windy, bara det att hon är halt nu menar jag ;) Annars går det lika bra som tidigare med henne. och Wilda har blivit så duktig så :D

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Thorsson
0

#46. Ja, men jag vet när jag fick hem lord, det gick jättebra, han gick i en fin form i alla gångarter, sedan stog han ju en vecka för ryggen, nu går han inte i form längre. Så du knaske måste börja om med henne form menar jag. men det är ju inget man vet, hon kankse är en snäll häst som börjar där hon slutar ;)

Thorsson
0

Igår hoppade vi och det gick som en dans! :D han bara flög över, hade fint tempo genom våran bana på 2 hinder, rätt så lålga, det ena ett kryss på 30cm kankse det andra mellan 40-50cm kanske! :D

Repoort
0

De senaste två ridturerna har jag skrittat i hagen och böjt och ställt och tränat halter och förhållningar. Reddie har stundvis hittat formen riktigt bra. Har kunnat släppa efter ett "steg" på tygeln då han sökt sig neråt och de stunder formen sitter så märks det väldigt på att skritten blir lugn och avslappnad.

Spiritinthesky
0

Kan berätta min o paddies stora förändring i KORTA drag xD

när jag fick henne hade hon hoppat en 80 cm clear round med två stopp på klubben (2005 ca) idag, när jag haft hennes sen augusti 2005 , har vi vinst i regional LA :D

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Klasselover
0

Hade lektion med Kátur idag, med min ridlärares ridlärare, hehe ^^ Gick lite trögt i början, men mot slutet gick han suuper i tölten stundvis! :D Han var skitduktig ;D Idag var även Tindra beräknad att föla, men icke sa nicke ^^

Klasselover
0

Jag och Kátur (Mamma är ju såå duktig på att fota.. Not! ^^) :)

Thorsson
0

Härligt med era framgånar, #50. Jätte kul! _D

Har hoppat lite idag, gjorde lite ändringar i planerna. ^^, blev hoppning idag, så får jag ta dressyrlektion! ;) Så här kommer en bild, av det låga vi hoppade! :D *BILDERNA ÄR INTE DOM BÄSTA* Han tar i som f*n!

Flaxii
0

Tävlade dressyr i Dingle idag, LC:1 och LB:1.

Gick SKITBRA om jag får säga det själv :D <3 Kom tvåa (min första placering :D :D) i LC, 65,815 % ! Hon som vann red på 80 (!!!!!!!!!!!!!) %, seriöst, då ska man inte rida LC, men jaja, det gick så bra för mig så orkade inte gräma mig så mkt över det ;)
I LB gick det också jättebra, dock två felridningar. Första felet, då var det fel, jag glömde vägen. Men andra felet, då började jag rida rätt väg, men sen tänkte jag "hm, har jag ridit en volt i galopp i det här varvet verkligen" sen tänkte jag att ja, det måste jag väl ha gjort, men av någon anledning så gjorde jag en volt för att ha lite betänketid vart jag skulle x'D Fick hjärnsläpp därute i en svettig svart kavaj och 30 graders värme x) Men det gick bra ändå, 60,69 %, skulle ridit på ca 63 % utan felridningarna. Precis utanför placering ;P
Men jag är supernöjd, verkligen :D <33

Thorsson
0

Häligt! :D Grattis till andra plasten! :D

[MartinaPettersson]
0

Går bätte & bättre att rida ponnyn på tygeln. Absolut inga problem i skritten, traven är väll sådär, men i galoppen vill hon INTE går på tygeln utan hon ska springa med huvudet "rakt ut"…. Men hon har blivit lite bättre på det..

IsaHolm
0

tävlade också i på Dingle Naturbruksgymnasium idag!

I LC:1 kändes det mesta förjävligt och jag trodde jag skulle rida på aslåga procent, SEN får jag protokollet och där står det
72 % :D :D
Mitt och Carinjos rekord och ett bra avsked till LC xD Vinst i den klassen, hur kul som helst :D

I LB:1 gick det mkt bättre, dock fick jag 10 % lägre :P
Kom 3:a i klassen, och det var inte alls stora marginaler mellan pristagarna^^
Vår första placering i LB :D

lisette
0

framgång idag att merry fattade galopp…

Qyenn
0

Jag och Qyenn tävlade hoppning förra söndagen, tyvär en rivning men det  var vår första hopptävling och han var jätteduktig. Avståndet i kombinatitonen var fel för honom därför rev han :/

Se bild från tävlingen

Flaxii
0

#55 Tack :D
#57 Vem var du? Eller ja, hur såg du/din häst ut? ^^ Grattis för övrigt :D

IsaHolm
0

#60 jag bifogade ju en bild på oss xD

Maja
0

Ehm.. Framgång.. Hmm..

Hästen lyckades gå över diket (som inte ens är ett dike). I fjol kunde man stå två timmar vid det utan att lyckas. ;)

tezzie
0

#62 Det är väl framgång om nåt :-)

Maja
0

Hihi, jaa.. Det gick från totalvägran -> jättehopp -> mindre hopp -> gå ;)

tezzie
0

Skulle vara överlycklig om jag hade såna framgångar. Bävar mig inför den stora bäcken vi måste över när vi ska ut på den stora långturen hemma, den är väl kanske 5 meter bred och sist så slutade det med att jag badade men inte hästen ;)

Maja
0

Hihi, men du har ju några veckor på dig att bygga en bro. ;)

Klasselover
0

Indira börjar gå mer och mer i en bra form, stundvis :) Jobbar mycket på det samt att få med hennes bakdel genom att rygga mkt (speciellt en övning: Gå raskt/trava mot staket, styr in i staket, hästen måste tvärstanna, då ryggar man direkt i rask takt) ^^

Spiritinthesky
0

#64 haha mjo, silver är också livräd för diken , men han är ju tönt (A9 liksom , den är typ 10 cm bred utan vatten xD men nehej, antingen står man fastklistrad framför lr hoppar man 10000 m över :O hahaha

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Repoort
0

#65 oh nej. En bäck! Skulle tro att ni får lämna ett tält där åt mig. Reddie struntar blankt i om sällskapet försvinner om han har stannat för något läskigt.
Fast man vet aldrig, han gillar att plaska i vattenpölar, men inte att gå på sank mark

Flaxii
0

#61 Ojdå xD *blind*

Scandi
0

Igår tränade jag och lilla Eli för första gångewn :) en typ markarbets o hopp grupp som kallas för tantgrupp då de inte vågar hoppa så högt. Vi var 5 st. Riktigt roligt och nyttigt :) Bommar på marken tyckte inte eli var ngn fara men om d kom lite lite upp och flera i rad så så d lite konstigt ut :P Jag kom mig till om med för att hoppa på riktigt :) SEdan så tränade vi först hö galopp i en volt med fyra bomar vid var sida kan man säg. Jätte nyttigt för Eli. Men sedan när vi skulle göra vä så var han så trött lilla killen o han orkar ju inte riktigt heller än så han sparkade ut ett antal gånger så vi tog bara nåt varv o bröt sedan av. Nyttigt nyttigt!! Men som jag behöver öva på min sits :S jag har stolsists typ men så när jag galopperar så  lutar jag mig för mkt framåt.. tips på att få en bra sits?? har tyvär inga bilder från gårdagen.

tezzie
0

#69 Men den bäcken finns hemma hos oss ;-) Inte längs leden (hoppas jag) Annars så får du och jag campa där ;-P

Granatapple
0

Galopperade för första gången med en av medryttarhästarna, lilla V :) Både jag och kusinen har försökt innan, men har gått mindre bra (kusinen lyckades nästan, men flög av istället)

Så idag hade jag dressyrspöet med mig, och allt gick gallant. Hon svarade fint i båda varven och det var inga som helst problem (förutom att jag har svårt att rida storhäst galopp, men det är ju mitt problem ;) ) Mycket skönare galopp än Rebecka också, så det är ju bra (:

Så stolt över lilla tjejen.

Thorsson
0

#71. Härligt! :) Innan så brydde jag om min sits. Men nu så tänker jag, Rid  hästen istället för att tänka på sitsten och få resultatet att du åker hästen istället, Enzendo kan jag koncentrera mig på sitsen, hatar dock med sadeln då den inte har några knävulster ;)

Men mitt tips är att ta korta läder, sätt dig LÅNGT fram i sadeln, sedan så kortar du efter någon vecka, allt efter att du har kontroll på vart du har dina ben. Sedan att du lutar dig bakåt, tänkt bakåt, men de gäller att du har kordinations förmåga så att du rider framåt och inte bakåt! ;) Testa annars att ha långa läder, så att du inte kan skjuta dig bakåt i sadeln, sedan titta ner så att du ser din sits ibalnd och ser lite vad du har dina skänklar :)

#73. kul :)