För och Nackdelar med Kandar!
Ja, vilka för/nackdelar ser ni med att rida på kandar?
Det beror på vad ändamålet är.
Endast nackdelar. då jag inte gillar hävstångseffekten överhuvud taget.Att dessutom sätta in dubbla bett i munnen är ju förj*vligt. En hästa mun är inte gjord för att ha bett i munnen, men mer och mer formar vi betten efter hästarnas munnar. En häst får eg inte plats med så mkt i munnen kolla alla krossade tungor…
Tycker det är bra att FEI överlägger att ta bort kandartvånget på högsta nivån. Då får man s vilka som faktiskt kan rida de svåra övningarna "på riktigt" enligt min åsikt.
tror snarare att det är fler ryttare som kan rida de svåraste övningarna med vanligt träns än vad det finns folk som kan handskas med ett kandar. det är ingen forceringsapparat, ett kandar kräver mer känsla och lätthet av ryttaren än ett vanligt träns.
en häst är inte gjord för att ha en ryttare på ryggen heller… så det kanske inte är ett superargument du kom med Virtual.

Jag är väl inget jätte-fan av kandar, men eftersom jag tävlar klasser då det är tvång att använda det så har jag ju fått anpassa mig. Tyckte i början att det var hel omöjligt att hålla reda på tyglarna osv… Rider ofta med vanligt träns hemma, men skillnaden jag känner framförallt när jag sätter in ett kandar är inte bara det att hon blir känsligare för min hand, utan för alla hjälper. Det är en extremt stor skillnad, och det är inte alltid så lätt att rida på en häst man inte kan röra sig en millimeter i sadeln på… Men det är en häftig känsla att bara behöva tänka "passage" eller "ökning" och hästen gör det… Det finns för och nackdelar med allt, och visst skulle det vara bra om man fick välja även på högre nivå vad man vill rida med.