Sömtryck?
Vad har hästen för symtom när de har råkat ut för sömtryck?
Lyrik blev skodd i sön morgon. Tog enbart bak eftersom han var stel och det tog lång tid att sko fram. Hon varmskor, så det tar längre tid än kallskoning. Lyrik har dessutom sulor och hoof pad i fram.
Han är ganska trasig vänster framhov på insidan. Hovis fick göra nya sömhål i skon för att få skon att fästa.
I mån kväll var han som vanligt, ej varm eller halt.
I tis kväll var han något varm över där sömmen satt på insidan, även resten av hoven. Markerar lite, typ ½-1 grad. Är sedan förrut väldigt känslig i hovarna.
I morse var han helt sval i hoven, men markerar. Smsa hovis och hon kommer ut i kväll för att kolla om det är en söm som har kommit för nära. Lyrik och Blenda fick gå i vinterhagen idag.
Så jag hoppas att det "bara" är sömtryck, och inte är någon hovböld eller något annat elände. Lyrik har ju sin hobby - hitta på skador/sjukdomar…
Puut. Ingen som vet?
Jag tycker du ska be din hovslagare komma ut och plocka bort den söm där han visar värme. Förvinner hältan då så har du facit - det var sömtryck. Är hältan kvar ska ni nog börja kolla efter hovböld också.
Sömtryck innebär att sömmen hamnat "nära" kötthoven så att den typ klämmer lite, utan att ha perforerat läderhuden så att det blivit ett sår där - sömstick.
#2 Hon kommer i kväll, efter jobbet på Ultuna.
Han var inte varm i morse, men markerar.
Har sin specialringskor+ tjock sula + hoof pad (specialgucka mellan sula och hov) i fram.

Jag blev sömstucken en gång.. Han blev halt 1 dag efter att han blev skodd.. Hovis drog av skon, och han gick utan några dagar och sen satte han på en ny sko..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Hihi blev du sömstucken Cilla?

#5 hahaha, oojdå..
neeeej, jag menade Japp ;)
#4 - det var REN TUR att hästen blev ohalt efte rett par dagar, för vid ett riktigt sömstick är det vanligaste att det blir en hovböld efteråt….

#7 ja, men lite tur ska man ju också ha ibland ;)
det var nog ett rätt lindrigt sömstick, han markerade bara ytterst lite..
#7 Hovis var ute nu i kväll.
Lyrik markerar lätt ½-1 grad. Är varm där han är trasig. Är bara lite trasig.
Hovis tog av skon och sulan. Klämde med visertertången över hela hoven. Han reagerar överallt.
Så hovis vet ej vad som är felet. Sömtryck, sulan som trycker, eller skon som trycker. Eller att hon har verkat för mkt i sulan i söndags. Eller så är det en hovböld på G…
Så Lyrik fick ett rejält gipsbandage + wetrap om hoven. Hon kommer tillbaka på fre kväll (ska sko bak då). Ska hålla koll på bandaget, hältan mm. Hon ska klura på det tills fre, även fråga kollegorna på Ultuna. Om han inte är bättre då och hon inte hittar en förklaring till värmen och hältan, så blir det ett besök på Ultuna.
Får åka dit 2 gg i morgon, har utsläppet. Åker dit sedan på em.
Hon sa att han kan gå i sin vanliga hage, men silvertejpa hoven.
Hoppas verkligen att det vänder snart för er! Finns här om du vill prata av dig.
Kram
#10 Tack.
Hovis var i stallet igår kväll. Vänster framhov var inte varm alls, markerar bara lite lätt i hagen. Klämde över med viseteringstången, ingen reaktion alls.
Hon trodde antagligen att det var sömtryck eller sultryck, mest det sista. Hade även pratat med hovis på Ultuna (hon jobbar ju där) som skodde honom där i september förra året (min tog bak, han fram.)Han trodde oxå på sultryck eftersom min hovis har verkat lite för mkt på sulan. Han är ju kinkig när det gäller hovar.
Så hon skållade ur skon så den inte tryckte på sulan. La inte något hoofpad (specialgucka mellan hov och sula) där. Sen skodde hon bak.
Ska hålla koll på värme och hälta vf. Forsätter det så blir det att åka in till Smedjan på Ultuna, ev ta en plåt på hoven. Men det hoppas hon att vi slipper. Ville inte se honom förrän nästa skoning 23 juli. Min hovis är bra, Lyrik trivs och gillar henne. Är helt lugn när hon skor, brukar annars blir stressad och svårskodd. Och min hovis gillar honom oxå, även om att han är kinkig herre…