hästar på rymmen
fick ett telefonsamtal tidigare idag från en smått panikslagen granne…
"harry är ute i åkern, var har du grimma?" fick snabbt förklarat att de fanns i stallet, att hon kunde ta oskars röda grimma.
sedan ringde hon upp igen och berättade vad som hände…
hon hade tagit en av sina egna grimmor och gått runt grannens hus och skulle ta hästarna via deras trädgård, då hade harry och brago kommit där i trädgården. *flin* när vi släppte ihop harry första gng sprang han ju ut på åkern o vi tog in hästarna via just den trädgården. de kom väl förmodligen ihåg det så de knatade där. harry hade varit lugn att fånga in. men brago hade inte velat följa med in i hagen igen…
är himla glad över att kerstin är hemma. annars vet man ju inte vad som hänt. :S
behöver jag säga att vi ska sätta staket i helgen?
vad underbart att du har så bra grannar! var glad för det!

Vad underbart att du har Harry i hagen

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Va trevligt med så snälla grannar!
Våra var på rymmen i fredags, alla fem hästar stog på vägen. Som tur var var ägaren till gården hemma, hade fin middag med massa gäster, hon tog med sig en tjej ut och fångade in de..kan lägga till att hon är livrädd för hästar.

#1 jag undrar vad som hade hänt om hon inte var hemma. de hade kanske gått på upptäcktsfärd i byn… förhoppningsvis hade de stannat i närheten.
#2 ja han är ju nästan mest utanför… tur han är så himla snäll. vi har ju varit ute på promenad med honom en gång…. :D
#3 vad skönt att det löste sig linnea :D

funderade på det innan idag:
vad gör jag om hästarna kommer loss och inte kerstin är hemma? hon ska börja jobba nästa vecka. blir ju inte roligt att komma hem kl 18 o se att ngn häst saknas.
ska man sätta upp skyltar vid hagen/stallet med telefonnummer?
funderade på att försöka fläta in en bricka med telefonr i manen på dom… men den kommer väl att trilla av.
hade varit sin sak om de haft grimma, du kunde man satt en nyckelbricka med telefonnrt där… men funkar inte på betet…
har ni gjort ngt bra?
Nej tyvärr har jag inget tips. Min häst är så "dum" så han står kvar i hagen även om staketet ligger på marken. haha ; )

Jag var faktiskt och satte upp lappar med namn och telenr vid alla våra bete i tisdags.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

finns telefonnummer på betet vid ån, för där är dt inte så stor koll om man jämför med här, ^^

#7 problemet är ju bara det om hästen har förrirrat bort sig en bit bort så hjälper det ju inte så mkt…

Hmm…. en lagom uppskärrad lisette ringde mig idag o sa "Harry står i åkern igen…." åhå…… min första tanke var vad kan jag göra åt det? Jag bor 40 minuter iväg med tåg…..
Skönt att ha en pålitlig vän som vaktar ens pålle på betet :D
Klart vi ska banka staket i helgen! visst är han försäkrad men jag vill inte riskera ngt i onödan…. :/
Men han är jättelätt att fånga in… han fångar in sig själv ;D

*fniss* jag kan ju inte vakta honom när jag jobbar…

Till min lilla dam har jag köpt små "kapslar" med en ihoprullad lapp i med telefonnummer på. Man har dem annars i katt- eller hundhalsbandet, men de får duga åt min häst eftersom lapp i grimman inte håller så länge. De brukar försvinna mer och mer proportionellt med antalet rullningar de måste vara med om…

det var ju smart! men den sitter fast i grimman då va? hur har du gjort på betet nu då?

Vi har bra bete hemmavis eftersom vi har mycket vallodling och andra betesdjur. Där finns inget grimman kan fastna så hon har den på. Vet inte hur man ska lösa det om man inte har grimma, antar att det bästa är att sätta lappar vid betet samt lämna ut sina tlf-nr till de närmsta grannarna?

Om man har grimma kan man ju också använda sig av namnbricka som man har till hundar där det står namn och tel. De är ju gjorda av nån slags metall och borde hålla länge.

men jag vill ha ngt smart till nu när de går på bete. tänk om hästarna springer iväg lite längre o ingen vet var de bor? då hjälper det kanske inte att det finns telefonnummer vid hagen….

Jadu, Lisette…..
ska vi köpa två burkar med sprayfärg o spraymåla hästarna. Skriva adress på ena sidan o telefonnummer på andra? *skämt åsido*
Det finns ju sk märkpennor som man skriver på grisar med, det borde ju gå på hästar också. Speciellt om man vet att dom ahr för vana att knata iväg….

risken är väl att man får en massa konstiga samtal av folk som kör förbi hagen… :D
undrar om det finns märkpennor i guldglitter till brago?? *fniss*

*sucka* igår ringde Lisette till mig o sa att min häst stod på vägen.
Jag vill INTE ha en häst på närmare 1 tom som rymmer ur hagar iframtiden. Lisette ska sätta staket ävne uppe på gärdsgården nu….
Jäkla elände till häst….
Nu går han med grimman på hela tiden istället….. Ävne med tanke på skaderisken…. hellre skavsår av grimman än en överkörd häst….

#19 Min häst rymde konstant en tid. Jag blev till sist desperat så jag virade ståltråd runt grimman och ledde henne på tråden så hon fick en ordentlig stöt. Sen dess har hon inte rymmt mera.
Ett annat alternativ är att låta en kedja hänga från grimman så att när hon snusar på tråden får hon ström. Sen kan man ockås laga en antenn av ståltråd fast i grimman så att hästen får stöt när hon kryper under.
Om du gör något av de sista alternativt måste du ju naturligtvis vakta honom, iaf om u använder dig av ståltråd, därför gillar jag första alternativet bäst.
Kan låta hemskt detta men bättre att han får en ordentlig stöt än att han riskerar sitt liv på vägen.

Ja det är jobbigt det där med att dem rymmer.hade själv en liten filur som jämt rymde.jag kunde hitta henne 2km bort i en annan hage,eller mitt på vägen
..
hittade henne även en gång vid gödselstaden,hon stog där å åt,hehe.
jag vet inte direkt något tips,bara att försöka "säkra"hagarna så gott de går.
Jag satte upp riktigt stadiga pinnar,plus att jag satte upp 4 band extra i trä stolparna så de skulle vara HELT rymningssäkert ,men endå kom hon ut,fast inte lika ofta.så de skulle jag rekomendera,sätt upp så mkt extra band du kan,de behöver itne vara ström bara det är nått .
men somsagt de kanske inte heller hjälper.

sussi, jag tror tyvärr int att det hjälpar. han är så himla okänslig…

Vi börjar emd att sätta upp eltråd längsmed muren/gärdsgården eftersom det är där vi tor hn gått över. Första gången så blev han ju jagad över gärdsgården av Oskar, men nu gick han över själv.
Men han går åtminstonne inte iväg långt….. Tror det snarare har med att göra att han kommit på att där kan man gå över…. Han är ju väldigt avvaktande när man ska leda honom genom grindöppningen, han ahr ansitksuttrycket såsom "men matte, det är ström där! nehe, det var det inte nu då…" så det är itne att han itne har respekt för eltråden… Han klättrar sonika ut över gärdsgården.

sen går han genom trädgården…