Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 3120 ggr
VeNyRa
0

*köpes* tredelat pessoabett

köpte ett nytt träns ihelgen och sen insåg jag att det var mässingdetaljer på det så då måste ju bettet också vara i mässing ;)

bettet ska vara 13,5 cm, ganska smalt och i mässing eller guldfärgad och dessutom tredelat, har letat men hittar inget, ni kanske vet nån sida? eller har nått själv.

I första hand nytt men begagnat kan funka om de inte är slitet.

förresten så ska det vara 4 ringar (vilka krav man har ;) ).

MLphoto
0

Förlåt för trådkapningen, men varför pessoabett? :P

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

VeNyRa
0

han stack med mej på tävlingen ihelgen, min ridlärare tyckte att jag kulle betsla upp men jag totalvägrade (är verkligen emot så skarpa bett!), har kämpat läänge med honom på ett tredelat men har aldrig haft någon riktigt kontroll.

men iallafall så prövade jag att rida på ett tredelat ihelgen och det gick ju förvånansvärt bra, fick rida lite mer med benen, men jag kunde faktiskt få stopp! så jag ska testa det ett tag och se hur det går.

MLphoto
0

Okej :)  Om du nu måste betsla upp så varför inte köpa ett läckert pelhambett istället? Skonsammare än pessoa :)

VeNyRa
0

#3 dels så vet jag inte så mkt om bett, och jag har inget sånt att prova och han funkade ju ganska bra på pessoa.

tezzie
0

Jag har länge haft pessoa på Folly, eftersom hon kan bli en vrålstark montéhäst när vi rider ut många. Men nu har jag bytt till pelham och det funkar kanon :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

MLphoto
0

Ta inte illa upp, det var bara ett tips. :) Men pelham är skonsammare än pessoa, är det absolut ingen du kan låna ett pelham av och prova? (:

VeNyRa
0

det kan ju hända att monsun funkar bra på pelham med, men jag ska testa pessoa nu ett tag, funkar inte det får vi prova vidare.

MLphoto
0

Okok.

jmaard
0

prova pelham, jag tycker det är lättare att jobba med själv också..

[MajaWrangstadh]
0

Jag tycker du mycket hellre ska testa pelham eller kimblewick, då pessoat är en väldigt dåligt bett.

VeNyRa
0

vill ni veta en sak, jag skiter fullständigt i vad ni säger, jag vill ha ett pessoa. när ska folk här inne fatta att dom inte kan påverka, hur många som än försöker?!

jag ville bara ha hjälp med att hitta ett speciellt bett, jag ville inte ha råd om vilket bett jag ska använda, för jag har redan bestämt mej.

[MajaWrangstadh]
0

Vi försöker hjälpa dig med att säga att pessoat är väldigt dåligt, men det är klart. Det är upp till dig om du vill rida på dåliga bett.

IdaS-A
0

#11 Håller med dig. TS ber inte om några tips, nedröstningar eller whatever, hon vill köpa ett bett. Såhär är det alltid på denna sidan!

Zabbio
0

Du kanske har bestämt dig redan, men varför inte ta reda på hur bettet fungerar innan du bestämmer dig?

Pessoat är fruktansvärt förvirrande för hästen. Prova ett annat bara, fungerar det inte bättre, så byt tillbaka.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VeNyRa
0

jag litar helt och fullt på min ridlärare och alla människor som jag har runt omkring mej i stallet.

vad är de som säger att ni inte har ridit 1 år och är totala nybörjare som inte har en aning om vad ni snackar om?!

#13 äntligen nån som förstår!

Anna
0

#11, #13 Håller med er.

Jag är inget fan av pessoa, absolut inte, men TS ville INTE ha kommentarer om vilket bett hon ska ha - hon vill KÖPA bett. Att det sedan är ett pessoa det gäller "upprör" väl några, men tycker man ska respektera TS ändå, det är ändå hennes val.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Thorsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm, kollade börjes men där har de bara vanliga stålbett, Hööks hade dock detta, se bifogad bild! :)

VeNyRa
0

#16 precis =)

#17 jo, jag såg det, men det var ett tränsbett, är inget stort fan av dom, har fått för mej att dom ligger konstigt i munnen. :)

IdaS-A
0
IdaS-A
0

ups, det var ju inte mässing..

tezzie
0

#18 Vad menar du med att det är ett tränsbett?

Yuriko
0

Såg precis ett sånt bett du vill ha i stallet för typ två veckor, används inte av nån av oss, men har ingen aning om vart det tog vägen.. Ska försöka hitta det :)

IdaS-A
0

#21 2-delat

Thorsson
0

#18. oj, jag missade att det va 2-delat!

tezzie
0

tränsbett är väl en helt annan sak än ett tvådelat pessoa?

VeNyRa
0

#25 petiteser!

lisette
0

har ett tredelat, men inte mässing. tyvärr-

IdaS-A
0

#25 Jovisst, men det är många som säger tränsbett om 2-delat :) Fast du har rätt i att det egentligen är en annan sak

Bobby
0

Har faktiskt inte sett något pessoa med 4 ringar… Om någon annan har sätt gärna in en bild.

Till The end: Pessoa funkar kanon på vår ponny. Enda bettet han faktiskt accepterar.

tezzie
0

#26 Tycker inte jag, det är två helt olika bett!

Peppe
0

#29 alla pessoa har ju 3 eller 4 ringar.. en för sidostyckena, en stor där själva bettet sitter och sen 2 mindre nedanför = 4 …. (endel har ju bara en liten ring nedanför den stora)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

VeNyRa
0

#29 pessoat på bilden i inlägg nr 17 har 4 ringar, det är som 3 små och en stor :) Dedär med bett är väll lika individuellt som med en sadel tycker jag, vissa funkar ju faktiskt bra på pessoa och då spelar det ingen roll hur dåligt vissa tycker att det är.

thilda-
0

Synd att du ville ha ett som var 3delat och i mässing.. annars har jag ett pessoa bett som bara ligger o sammlar damm

Bobby
0

Kolla tradera!

www.tradera.se

sök på pessoa

emeliekarlssoonn
0

Läste i början på tråden att det blev en sån här tråkig "jag-hatar-pessoabett" diskusson. vilket jag verkligen HATAR!!!

om pessoat skulle vara ett så dåligt bett skulle väll de människor som gör bett inte fortsätta göra betten?

dessutom, ett bett är inte skarpare än vad handen som håller i bettet är. en hård hand med ett milt bett kan vara mer skadligt än en mjuk hand på ett skarpt bett. kan man rida på pessoa och hästen fungerar bra på det så är det enligt mig inga problem.

vi har en häst på ridskolan som går med pessoa. hans mun går inte att rubba annars. (JA vi har provat andra bett!!!!) jag red hästen själv när vi provade och det var pessoat han kändes bäst på. (ursäkta trådkapningen ^^)

Thorsson
0

#35. Bra sagt! :D

Tusen
0

jag har ett tredelat  med "fyra" ringar. Dock inte i mässing,tror jag. Men storleken tror jag stämmer.

Tusen
0

Sorry. Såg nu att det var till ett speciellt träns. Lycka till med letandet.

[MajaWrangstadh]
0

#35 om pessoat skulle vara ett så dåligt bett skulle väll de människor som gör bett inte fortsätta göra betten?

Klart dom fortsätter göra bettet om det säljer och är populärt. Då tjänar dom ju pengar på det ;)

Zabbio
0

Tycker bara att man ska veta hur ett visst bett påverkar/verkar i hästens mun om man ska använda det. TS skrev väl att h*n inte visste så mycket om bett, och kunskap är väl aldrig fel?

Ridläraren förklarar säkert gärna hur det fungerar. 

Vill man fortsätta använda bettet när man vet hur det fungerar, så fine. Men att sätta in ett bett utan att veta hur det verkar i hästens mun gör det ju ganska svårt fören själv att förstå varför hästen reagerar som den gör. Kommer inte ens på en bra liknelse…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VeNyRa
0

men om han trivs med bettet, spelar det då någon roll hur de funkar? Jag tycker iallafall att det är bättre att jag får rida med min mjuka(!) hand på pessoat än att jag ska slita och dra honom i munnen på ett tredelat. Dessutom slänger han med huvudet och kämpar emot när jag rider på tredelat men inte på pessoa.

visst kan det hända att jag provar ett pelham men nu är jag ute efter ett pessoa och så är det bara, jag vill att denhär tråden ska handla om vart jag ska hitta ett pessoa och inte vad jag ska använda för bett.

Wcob
0

Jag har ett tredelat pessoa med totalt 4 ringar i storlek 13,5 cm till salu men tyvärr är det inte mässingfärgat. Har dock använt det till ett träns med mycket mässingdetaljer utan att det såg konstigt ut.

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Granatapple
0

Jag tycker det är upp till ägaren att bestämma vilket bett som ska användas till sin egen häst. Fungerar det så är alla glada, fungerar det inte så får man väl fortsätta att testa nya saker. Alla bett som finns kan på något sett vara skadligt för hästen, kanske är det lättere med pessoa. Men om man rider med rätt hand så kan det vara minst like vänligt som vilket annat bett som helst.

Har sökt runt lite men inte fått napp mån något som stämmer helt in på din beskrivning, tyvärr. Här finn två pessoa bett till salu i rätt storlek, men det framgår inte om de är tredelade eller om de är i mässing. Förmodligen inget av de, men det kan ju vara värt att skicka ett mail till säljaren… ett pessoa bett i mässing, rätt storlek och med fyra ringar går att hitta här. dock är det tvådelat. Här finns ett sk. Wienerbett. antar att det är samma. dock inte heller i mässing..

Hittar samma sak på flera ställen, ett bett som passar men som inte är i mässing. Känns lite som om du får sänka dina krav, för det är väldigt svårt att hitta. lycka till iaf :D

Klasson
0

har ett sådant bett som du söker…

E_hjo
0

Jag köpte mitt på Granngården så där kanske du kan kolla? Och om dom inte har inne så kan dom säkert beställa hem.   :)

VeNyRa
0

#44 till salu? isf har du någon bild?