Allergisk mot damm
Vad är symptomen på att en häst är dammallergiker? Hur kan man hjälpa hästen vid ev dammallergi? Ngt foder man bör undvika? Halm?
/Mandysan

Om hästen hostar är den allergisk mot damm. Min gobban är ju det. Vi började att ge hösilage och att han fick stå ute i logen som är högt till tak så att allt damm åker upp och inte stannar i boxen. Han har kunnat stå på halm ändå. Blöter upp allt foder som han får.
Nu har han stått där i 3 vintrar. I vintras tog jag in honom i stalllet pga andra orsaker. Han började att hosta lite sedan upphörde det. Så han kunde stå kvar där hela våren. Ska nu få stå där i vinter igen och vi har även gått över till torrt hö. Han fick torrt hö i vintras ute och hösilage inne i boxen.
Okej för jag märkte lixom att Foxen hostade när hon stod inne idag:( Hon hostar lite oxå när man rider men jag trodde att det berodde på dålig kondis…:( Men är det okej med halm? För annars måste jag lixom köpa eget spån/torv…

Det är ju så dammigt ute pga brist på regn. Iaf hos oss. Så visst kan dom hosta då. Vänta och se till hösten om det fortsätter.
Fast här har det faktiskt regnat 2 dagar i rad.;) Men jag ska veta och se till hösten. Kommer det då så kommer det. Kommer det inte blir jag överlycklig!:D Spec med tanke på vilken sommar med skador och dyl vi har haft….
hur länge har hon hostat mandysan?
/Elin
#5 Jag märkte att hon hostade igår när jag red i slutet av passet. Idag när hon stod inne…

Det kan ju vara en engångföreteelse bara. Hästar hostar ibland utan att dom är sjuka. Vänta och se.
eller kan hon ju blivit nedkyld i regnet, de blev en häst i vårt stall förra veckan o började hosta.
/Elin
kolla tempen.
/Elin
säger som de andra.. är hästen dammallergiker så visar det sig oftast på vintern då hästen står inne mkt.. eller är din uppstallad nu? är det allergi så hostar hästen jämt och det kommer långt nerifrån om du förstår? kan du beskriva hostan ?
#10 Hon står inne på dagen. Det är lixom en torr hosta och hela hon typ skakar. När man rider känns det typ som att den kommer långt innefrån…
Jag ska kolla tempen idag.

Vårat shettissto hostar när man kör, bara i början typ tre-fyra gånger sen är det bra. Hon hostade förra sommaren också. Inte så farligt men eftersom hon var dräktig då och vi inte ville riskera något tog vi ut veterinären. Veterinären kunde se att hon var sjuk på nåt sätt men för säkerhets skull gav henne nån medecin så som skulle rensa luftvägaran och hindra att hon kastade fölet. Nu har hon alltså börjat hosta igen och jag undrar nu om någon har nån aning om vad det kan vara. Det är bara lätt hosta och det kommer bara när man börjar köra henne, första 10 minutrarna och sen är det bra igen, verkar bara vara på sommaren hon är så också.. Kan det vara väldigt lätt dammallergi, eller vad? Men varför hostar hon bara när man motionerar henne i såna fall.. Konstigt!

#12# När du börjar motionera henne så andas hon fortare. Det kan ligga slem i luftstrupen som hon då hostar upp. Det är inget farligt säkert. Man ska även fortsätta att trava eller vad man gör om hästen börjar hosta. Så hostar hästen upp det. Så sa iaf min veterinär. För min dammallergiska häst började alltid att hosta när vi började trava. Det var bara att fortstätta sa han. Vilket vi gjorde och hästen slutade att hosta då.

Min lillasyster har ett russ med kronisk bronkit, hon hostar mkt när hon står inne…men eftersom de går på lösdrift är det inga problem alls.

#12 Så gör min isis också, alltid vid de första travstegen hostar hon, har gjort det nu i tolv års tid men inte min finnhäst som har kvickdrag. Blir inte klok.

Jasså har hon kvickdrag?! Men då ska väl inte kyla vara något problem vad jag har hört. Sussi.

Bus har kronisk bronkit o mår sämst vid fuktiga el dammiga väder. Kan inte stå på halm, spån funkar utmärkt (ej kutter), blandar råspån o kutter just nu.
Men var vaksam på hostan o vid fortsatt hosta så tveka inte att ta blodprov o ev endoskopi.
Lyrik är dammkänslig. Hostar om det är dammigt ute/inne eller om någon "idiot" står och borstar sin leriga häst i stallgången.
Står på halm, tål ej spån och torv, inte ens grannhästen kan ha det. Får alltid sitt hö i hönät inne. Brukar alltid blötta upp havren med betfor, lusern så det är blött när han får det. Får torr havre på morgonen, vilket funkar bra.
Borstar alltid av lera ute. Klipper honom höst, vinter. Har alltid täcke på höst,vinter, vår.
Kan även hosta när han äter. Hostar ibland i början av ridturen. Min husvet håller koll på hans hosta när hon är på besök.

#1 men som calippo hostar ju alltid när man börjar trava med honom. det är lite läbbigt… det kvittar om det är på ridbanan eller i skogen. det kommer alltid två-tre hostningar… vad beror det på lixom?

Slemmet ligger i luftstrupen och när dom andas fort så rör det ju på sig. Precis som med oss. Fortsätter man då att andas fort så hostar man bort det. Inte farligt alls.