Regn önskas!
Hur har ni haft det med regn dom sista två månaderna? Vi fick 13 mm regn förra veckan. Sedan inget mer fast dom har lovat många dagar. Innan dess har det inte regnat på över 5-6 veckor. Vi börjar få snustorrt överallt.
T o m hallonen har torkat bort. Dom som annars trivs i sol och värme och lite torka. Glömde bort att vattna dom faktist. Mina äpplen är små, plommonen smakade jag på i dag. Det var litet som ett krikon och rätt så torra. Ingen frukt blir väl bra i år kan jag tänka mig. Om man inte vattnat förstås.
Någon som kan tala om hur ni har det på hemmafronten?

här har dt regnat nästan varje dag -skurar o lite mullrande, åska..
hallonen har också dött här :/

Här har inte hallonen dött fasten det bara regnat ca 7-8 mm! 
regnat o åskat nästan varje dag senaste veckan.
/Elin

Fasiken vad konstigt att ni inte får hallon ändå då. Fast det kanske var torrt i flera veckor innan det?

Skönt då får ni snart gröna hagar igen då?!

Här är gräset brunt, syrenerna hänger och björkbladen börjar gulna. Ingen regn sen midsommar, bara nån droppa som inte gjort någon skillnad alls.
Men hallon finns här gott om.
Det körde en bil förbi med skrattande människor när de såg mig och finnen stå och äta hallon vid vägen. Finnen gillar hallon lika mycket som jag gör så vår "ridtur" blev en halvtimma längre pga vår hallonpaus.

Vad lustigt Sussi! Alltså att ni ändå har hallon. Så din häst äter hallon? Har aldrig prövat ge mina hästar det faktist. Däremot älskar Gobban salt laktrits.

Ja ganska konstigt är det.
Rubb och stubb ryker men helst äter hon där hallonen finns. Salt lakrits? Det var snäppet värre!
det är samma här som hos dig gejsa ;)

#4 aa, dt är lite konstigt, men dt haar varit vääldigt torrt innan, så dt va aknske därför..

Ingen mer som vill rapportera hur mycket regn ni har fått. Det är ju så kul med att vi har så många här som bor över heeeeela Sverige ju t o mi Finland.

Sista regnet kom innan midsommar. Sen har det varit lite omätbara småskurar här och var, mest var inte hos oss. Men så förra veckan kom det… Sammanlagt 70 mm har kommit under lite mer än en vecka. Det var tur för betet det!

här är allt typ dött o torrt o träden börjar bli gula o de ser ut som höst o betes hagarna växer inte kanske lite men de märks inte:/ ha typ fått regn en gån i sommar o de avr ett bra rag sen

Jag älskar regn och här har det regnat rätt så mycket !

älskar åxå regn..men har knappt fått nåh alls den här sommarn de regnade typ 2-3 dagar en liten stund varje de men inge mer aldeles för lite för min del..-.-
rida i regn är härligt 
Här öste det ner hela veckan, blev fint nu till helgen bara. Har en damm utanför, som några stenar som vanligtvis inte syns stack upp 15-20cm förut, å nu syns dom inte mer.
Frukt och sånt är det heller inga problem med, var ute och plockade 3,5L moreller i fredags, och har spanat in björnbärsbuskar överallt som är smockfulla med bär, dom ska bara mogna först ;)
Bete har vi också hur mycket som helst, fast min tjockis får gå i en avbetad hage ändå.

Sen det väl kom igång har vi fått 40 mm och hagarna börjar grönska igen
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Här har det kommit två korta skurar påp hela sommaren. Träden börjar bli gula av torkan och gräsmattan är gul och vass.

Åh vad avundsjuk jag blir på vissa som har fått så mycket regn. Ja, så här har det väl aldrig sett ut i hagarna. Det måste bara komma regn snart så det börjar växa igen.
Tack alla för informationen.
det har regnat lite. tillochfrån fredag. kanske lite i torsdags. men idag blev det stekhett, igår med kanske. ääääh, har tappat mina dagar.

Blir du kanske snurrig av värmen. hehe
jaa. det verkar vara såå..pöh, det har varit svettigt idag..

Ja, det är ju otroligt varmt på dagarna och under +10 på nätterna.

Håller med dej bubbelbubbel (:
..och alla dessa sega getingar. käraste johan fick in en geting i sin mcjacka. AJ AJ AJ, två stick och röd och svullen, stackarn…
det är när det är så varmt på dagarna, och så kallt på nätterna man inte ska sova i tält. då blir man sjuuk. tur man har en säng. *svammel svammel*
hä var det inte regnat på flera flera veckor. allt är dött och torrt. björkarna tappar löven, gräset är gult sedan länge. skönt med värme, men blir sååå varmt att man inte pallar att göra något annat än att ligga i vattnet. fördel är dock att inga flugor lever, inga mygg, brems eller annat, så jag har SERIÖST inte fått ett enda mycggbett i år! sensation! har sett typ 3 humlor, men det var nog 2 veckor sedan. hoppas på regn snart, för alla bönders skull.

Vi hade Anticimex hit i onsdags. Han tog bort 2 stora getingbon som var vid poolen och i kaninburen. Ja, kaninburen använder vi inte i sommar.
usch, det är så läskigt när dom bygger sina bon överallt. man vet ju aldrig när man hittar ett…

Fast man känner sig elak. Han var här mitt på dagen och tog bort boet och la det i en plastpåse. Han sa att dom kunde bli mer arga och vilsna ett par dagar. Vi var livrädda att vara ute i ett par dagar. Dom dör när boet är borta.

här regnade det konstant i nästan ett dygn. min brunn fylldes med vatten igen. *jubel* hagarna har börjat grönska igen.. men hallonen är döda…

Vi fick 55 mm regn i onsdags. Så nu har våra hagar också börjat grönska lite
oooj, kan dom inte bara förstå att dom ska bygga ett nytt bo, nån annan stans ? typ i skogen ? ;P

#32# Dom hinner väl inte det. Dom dör inom 2-3 dagar och utan drottningen så…
Men dom skulle ju ändå dö när hösten kom. Det är bara drottningen som överlever vintern.

Jag körde över ett getingbo i fredags, gissa om dom blev glada?
Klarade mig med ett stick, mitt första i detta liv. Fattade ju inte att det var ett bo så jag stannade ju för att kolla om gadden satt kvar… ojsan! Fick lite panik när jag insåg att det vimlade av getingar runt mig. Fortsatte inte att klippa den biten… hehe!

Oj! Hade getingboet lossnat någonstans ifrån då? Ett hustak eller?
vad gör drottningen på vintern då ? märkligt…
johan, min gubbe, blev sjukskriven nu efter sitt stick. illa.
men säkert skönt för honom, han får ju extra dagarns semester..;P

Tja, jag vet inte det faktist har inte frågat drottningen. *ler*
Skämt å sido hon bäddar väl in sig någonstans och sover bort vintern antar jag. Vaknar och kläcker nya arbetetare nästa år.
Alldeles riktigt gejsa! Hon befruktas innan hösten och övervintrar. När våren kommer bygger hon ett litet bo och lägger mellan 4-6 ägg som hon matar och föder upp. Därefter befruktas hon igen och lägger nya ägg som hennes barn sedan hjälper till med samtidigt som boet byggs ut. Har man otur kan drottningen komma tillbaka nästa år till en gammal boplats om hon ansåg det vara ett tryggt och bra ställe.
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Ja, jag läste det. Därför måste man ta bort boet på hösten så dom inte kommer tillbaka. Så vet vi det. *ler*

Tänkte på det! Det blir ju rena rama inaveln ju. *ler*

Nu behövs här verkligen regn så att gräset börjar växa. På söndagen hade finnhästen fått tungt att andas så jag måste ge hösilage i denna värme när det inte finns gräs!

Nej, men usch sussi! Varför andas han tungt är det för att det är varmt eller? Hösilage blir ju dåligt på någon dag i denna värme. Står det kallt och mörkt bara så..kan det ju stå sig någon dag till.
Ja, jag tänkte också på det….vet inte riktigt hur hon löser den problematiken. Tror inte riktigt att getingar är monogama….
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Jo, men hon måste ju bli befruktad med sina egna barn hela tiden. Dom låter ju inte några utbölingar få komma in i boet. Då blir den ihjälbiten på en gång.
hm, låter märkligt detdär med getingarna. jag gillar dom ändåså inte…

Nej, dom sticks ordentligt! Men du har fått ditt svar nu iaf. *ler*

#42 Det beror antagligen på höet, även fast jag blött färskt hö direkt från åkern reagerar hon. Det står inte helt i skuggan för solen flyttar ju hela tiden men jag har täckt över det så gott jag kan för att skydda den mot värmen.
Han jag köpte av gav av de torraste hösilaget så jag hoppas att det håller iaf 7 dagar. Men de har inte balen att stå i hagen nu för jag vill kolla varje dag att det inte farit illa innan jag ger av det.

#35 Nej, dom hade det under en större pinne som jag råkade flytta på med traktorn..
Äsch vad ni gnäller på värmen då. För mig får det gärna vara bortåt 30 grader, jag har skugga och ständig blåst på min ridbana efter 16 ändå :)

#48# Körde du traktor?

slo! Jag gnäller för jag vill ha regn så att gräset kommer tillbaka bl a. Sedan kan väl värmen komma tillbaka igen. *ler*
Haha okej ;)
Jag hittade ett getingbo här hemma, stort som en fotboll ungefär… Men konstigt nog har jag knappt sett till en enda geting på hela sommarn :)
Här har det regnat nonstop i en vecka snart, jag vill ha tillbaka solen!!!
Fick precis reda på att torsdag-fredag kom det 54mm regn… Och det har nog kommit närmare 10 idag också. Säger som Theriss, ge mej sooool!

Vi har bara blivit lovade regn men det kommer inget. I dag var det sol och blåst. Får se om det regnar i morgon. Då har dom lovat det också. *ler*
Här har det regnat tillräckligt nu. Hela dagen i dag. = (

har också regnat hela dagen här med..
va ett litet uppehåll på 2 timmar o då passade jag på att rida (:
precis när jag lämnade sadlen o tr'nset så började dt regna igen ^^ :D

Idag har det regnat en massor , nästan oavbrutet !

Vi fick 12 mm i natt bara.